گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه؛

شارژ طلا از داخل کنگره آمریکا/پیش بینی قیمت سکه امروز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

کدخبر: ۶۳۳۰۱۹
اقتصادنیوز: به دنبال اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو در کنگره آمریکا قیمت اونس طلا به اوج رسید و این امر موجب شده عده ای از معامله گران نسبت به احتمال صعود سکه در روز جاری گمانه زنی کنند، با این حال برخی دیگر می گویند بازارساز به راحتی اجازه صعود را نخواهد داد.
شارژ طلا از داخل کنگره آمریکا/پیش بینی قیمت سکه امروز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار سکه در روز سه شنبه ۱۶ اسفند ماه حکایت از آن دارد که قیمت سکه امامی دیروز طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی بر روی ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

اما در معاملات پشت خطی چهارشنبه شب این فلز گران بهای داخلی با ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

تحلیلگران اقتصادی می گویند احتمالا قیمت سکه امامی امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه تحت تاثیر قیمت طلای جهانی نوسان خواهد داشت. گفتنی است بازار طلای جهانی همچنان شاهد یکه تازی قیمت اونس طلاست. این فلز زرد رنگ روز چهارشنبه مرز مهم ۲۱۰۰ دلار را شکسته و تا سطح ۲۱۵۰ دلار بالا رفت که یک رکورد محسوب می شود. البته صبح امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند در زمان تدوین این گزارش قیمت هر اونس طلا به ۲۱۵۸ دلار رسیده بود که در مقایسه با روز چهارشنبه ۳۲ دلار افزایش را نشان می دهد. اما چه اتفاقی افتاد که قیمت طلا اوج گرفت؟

فرمان پاول به طلا

فعالان بازار معتقدند سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در کنگره موجب شد سطح تقاضا برای خرید طلا افزایش یابد.

پاول در جمع قانون‌گذاران آمریکایی اعلام کرد تا زمانی که قطعی نشود نرخ تورم در یک مسیر مداوم کاهشی قرار دارد، خبری از کاهش نرخ بهره نیست. همین اشاره کافی بود تا طلا با خیال راحت به سمت قله های جدید حرکت کند. 

این اظهارات پاول همراستا با پیغام هایی بود که از سوی تمام اعضای فدرال رزرو در هفته‌های اخیر منتشر می شد: «اقتصاد و بازار کار آمریکا قوی باقی مانده‌اند»؛ پیامی که نشان می‌دهد سیاست‌گذاران فدرال رزرو پیش از آغاز کاهش نرخ بهره منتظر نشانه‌های بیشتری هستند که نرخ تورم در حال بازگشت به سوی هدف 2 درصدی است.

تکلیف قیمت سکه چیست؟

در شرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند بازار سکه از دو جناح (نرخ دلار و قیمت طلای جهانی) تحت‌ فشار است. به عقیده دسته‌ای از فعالان بازار، امروز سکه برای رسیدن به مرز ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد. به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه بالای مرز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان تا مرز یاد شده وجود دارد.

بااین‌حال اگر سکه مرز ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست دهد سناریو دوم فعال می شود و احتمال عقب‌نشینی تا پله دوم کانال فعلی قیمت وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید