نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 اسفند

شناسایی خط فقر در ایران

کدخبر: ۶۳۲۷۱۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
شناسایی خط فقر در ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 اسفند 1353؛ بی‌اعتنایی اوپک نسبت به خواست آمریکا

در پایان کنفرانس سران اوپک در آستانه کنفرانس مقدماتی که روز 7 آوریل در پاریس تشکیل می‌شود تا راه تشکیل کنفرانس بزرگ جهانی را هموار کند اساسی‌ترین اختلافی که مواضع اوپک و کشورهای صنعتی باختری و مصرف‌کننده را از یکدیگر مشخص می‌کند، کماکان مربوط به مساله قیمت نفت است.

آمریکا در این دنیای صنعتی غرب اصرار دارد برای آنکه سرمایه‌گذاری‌های غرب برای به‌وجود آوردن منابع جدید انرژی به منظور بی‌نیاز کردن آنها از نفت صادراتی اوپک به خطر نیفتد لازم است یک «حدنصاب» برای قیمت نفتی که ممالک صنعتی خریداری می‌کنند، تعیین شود.

اوپک تا آنجا که اعلامیه مشترک سران کشورهای عضو آن در پایان کنفرانس الجزایر نشان می‌دهد ظاهرا به پیشنهاد ایجاد حدنصاب قیمت نفت آمریکا با چنان سماجتی برای به کرسی نشاندنش تلاش می‌کند حتی اعتنایی نکرده است.

17 اسفند 1383؛ احمدی‌نژاد: خروج شرکت‌ها از تهران راهکار اصلی کاهش جمعیت

شهردار تهران گفت: بلوکه شدن 80 درصد منابع اعتبارات و امکانات در تهران، نه تنها هویت را از سایر استان‌ها گرفته، بلکه پایتخت را با انبوهی از مشکلات مواجه کرده است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از گسترش مدیریت پرهزینه و کم‌بازده در پایتخت تاکید کرد: 60 درصد گردش سرمایه‌ کشور در تهران صورت می‌گیرد که بخش قابل‌توجهی از آن خارج از چرخه فعالیت‌های مثبت و تولیدی است.

17 اسفند 1393؛ شناسایی خط فقر در ایران

بررسی‌های یک پژوهش حاکی از آن است که «خط فقر سرانه (به ازای هر فرد) شهری» از سال 92 معادل 446 هزار تومان در ماه بوده است. همچنین این گزارش «خط فقر سرانه روستایی» را در سال 92 معادل 269 هزار تومان در ماه برآورد کرده است.

این پژوهش علاوه‌بر مشخص کردن میزان خط فقر، بیان کرده که طی سال 88 تا 92 خط فقر سرانه شهری بیش از 2.5 برابر شده است. این در حالی است که در این بازه زمانی هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده است.

علاوه‌بر این، پژوهش حاضر به بررسی «شاخص نرخ فقر سرانه» در بازه زمانی مشابه پرداخته است. این شاخص که تعداد افراد فقیر را به کل جامعه می‌سنجد در سال 92 در مناطق شهری معادل 15 درصد و در مناطق روستایی معادل 13 درصد بوده است.

براساس بررسی‌های این پژوهش سهم هزینه‌های مواد غذایی از کل هزینه‌ها در سال‌های 70 تا 78 کمی افزایش یافته که نشان‌دهنده افت سطح رفاه است. اما در سال‌های 28 تا 88 این سهم کاهش یافته که حاکی از رشد نسبی رفاه طی این سال‌ها است.

در سال‌های 88 تا 92 نیز سهم هزینه‌های خوراکی نسبت به کل هزینه‌ها در حال افزایش بوده است که شیب افزایش هزینه‌های خوراکی در دهک‌های کم‌درآمد بیشتر از سایر دهک‌ها بوده است. درنتیجه طی 5 سال اخیر رفاه خانوارها روند نزولی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید