در جلسه روسای شوراهای کلان شهرها مطرح شد

شورای نگهبان انتخاب شهردار را هم حق شوراها نمی داند

کدخبر: ۳۸۴۶۵۲
اقتصادنیوز :‌اعضای شورای عالی استانها بر ضرورت همکاری سه جانبه مدیریت شهری ، مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون شوراها تاکید کردند.
 شورای نگهبان انتخاب شهردار را هم حق شوراها نمی داند

به گزارش اقتصادنیوز ،جلسه مجازی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها  به ریاست محسن هاشمی و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین روسای شوراهای شهرهای اصفهان مشهد کرج اهواز تشکیل و پس از بحث و بررسی چگونگی فرآیند تقدیم لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس و مصوبات مجلس در دوره های دهم و یازدهم وشورای نگهبان، ضمن قدردانی از اقدام مجمع تشخیص مصلحت واظهار نظر مطروحه ابراز امیدواری کردند که مسئله جایگاه و نقش شوراها و مدیریت شهری با اصلاحات مجلس مورد توجه قرار گیرد.

شرکت کنندگان در این جلسه مجازی درخصوص نحوه ارائه پیشنهادات به کمیسیون  اقتصادی و هیئت رئیسه و ریاست مجلس و تعامل و همکاری با فراکسیون مدیریت شهری مجلس تبادل نظر کردند. تشکیل کارگروه های کارشناسی وتلاش برای تبیین جایگاه شوراها و همکاری با شورایعالی استان‌ها در پیگیری نظرات و پیشنهادات اعضای شوراها از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: مشخص نیست که این طرح چه زمان قرار است در مجلس بررسی شود. مجلس درگیر موارد دیگری است، لذا امکان دارد به این زودی در صحن مطرح نشود، ولی باید موارد مد نظرمان را با فقهای شورای نگهبان  و با آقای قالیباف و اعضای فراکسیون شهری در میان بگذاریم و رایزنی کنیم.

درنهایت نمایندگان حاضر در این نشست مجازی بر این جمع بندی رسیدند که با شورای نگهبان و با رییس مجلس ملاقات نموده و این برنامه ها را در تهران دنبال کنند.

سید حسن رسولی در جلسه مجازی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش تفسیر شورای نگهبان درباره حدود اختیارات شورا  نظری بوده که در اعتراض به ماده 53 اعلام کرده است، گفت: این نظریه درباره حوزه اختیارات شوراهای شهر کاملا یک نظریه مضیع است.تا جایی که شورای نگهبان حتی انتخاب شهردار را هم جزو اختیارات شورای شهر نمی‌داند.

وی اداد: حتی بحث نظارت مالی را که تصریح ماده 80 قانون شوراها و ماده 71 قانون شهردارها به شکلی که الان انجام می‌شود را هم قبول ندارد.لذا زمزمه ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها که قبلا فقط درباره منابع و ردیف‌هایی که توسط دولت به عنوان ردیف‌های کمک به شهرداری‌های انجام می‌شد به ردیف‌هایی که از منابع پایدار یا ناپایدار خود شهرداری است، وجود دارد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تصریح‌ کرد:  اینکه مصوبه به مجلس برگشت داده شده، بستری را فراهم کرده است که ما مسیر پیش رومان را به عنوان نمایندگان مردم از طریق مجمع تشخیص تعقیب کنیم، چون بسیار بعید می‌دانم که با تغییر واژگان ماده 53 نظریه تفسیری شورای نگهبان تغییر کند.البته به استناد اصول 100 تا 103 قانون اساسی استدلال‌های بسیاری می‌توان داشت اما تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و دیگران نه تنها شوراها بلکه مجلس و سایر نهادها در این حوزه فاقد صلاحیت ورود تفسیری هستند.

رسولی اظهار داشت: در حال حاضر ما علاوه بر وجود فراکسیون مدیریت شهری ظرفیت حضور آقای قالیباف را نیز داریم که سابقه 12 سال شهرداری تهران را دارند.ایشان اذعان کرده‌اند که تنش‌های بررسی بودجه و تنش‌های میان دولت و مجلس باعث غفلت درباره این موضوع شده است و قول داده‌اند با ورود مجدد مساله را حل کنند. البته علاوه بر وجود آقای قالیباف اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران هم در مجلس حضور دارند که به دلیل تعلق خاطر و اشرافی که نسبت به مدیریت شهری دارند می‌توان از حضور آنها هم استفاده کرد.

محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز نگرانی از عدم استقبال روسای شوراهای شهرهای کشور از این جلسه گفت: با برگشت خوردن این لایحه از شورای نگهبان چیزی حل نشده است و این برگشت سوم کار را سخت تر هم کرده است چراکه شورای نگهبان این لایحه را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع داده است که در خصوص اختیارات مجلس است و می‌توان گفت که شورای نگهبان تفسیر می‌کند که تعیین نرخ عوارض از اختیارات مجلس است و مجلس را مرجع ذی‌ربط هم می‌شمارد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم با این روندی که شورای نگهبان در پیش گرفته است، باید نگران بود. چراکه عبارت همکاری که در خصوص شورای عالی استان ها آمده است هم تقلیل گرایانه است که البته آن هم با تلاش شهرداری افزوده شده است. لذا این نگرانی وجود دارد که نهاد شوراها عملا خاصیت خود را از دست بدهد.

سالاری در همین راستا افزود: این نگاه نه تنها به نفع دولت نیست، بلکه به شدت به ضرردولت خواهد بود. دولت رویکرد اشتباهی در پیش گرفته است و ظرفیت عظیم نهاد شوراها و راهکار درآمدی از طریق ایشان را از خود سلب می‌کند و بدین ترتیب بخشی از درآمد خود را هم از دست می‌دهد.

او در پایان پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از چند نفر متخصص امر مالیات را ارائه داد تا لایحه بر ارزش افزوده را بررسی کنند.

در ادامه مرتضی الویری عضو و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت:به موجب آیین نامه داخلی مجلس، موضوعی که از شورای نگهبان بازگشت میخورد، هم در کمسیون خارج از نوبت در دستور قرار می گیرد و کمسیون هم موظف است که آن را خارج از نوبت به صحن بفرستد، بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشیم و در این راستا تعجیل کنیم که زمان را از دست ندهیم و باتوجه به ایراد هایی که شورای نگهبان گرفته است گزارشی را تهیه کنیم.

سید محمود میرلوحی عضو و رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران نیز گزارشی از شورای کلانشهر ها ارایه  کردو گفت: در این دوره شوراها زحمات قابلی توجهی کشیده شده است  که متاسفانه بخاطر اشکالات کوچکی مانند انحلال شورای ساری که پیش آمد، زحمات و خدمات آنان نادیده انگاشته می‌شود. لذا پیشنهاد میکنم که یک سایت یا کتاب برای ارایه گزارشی ماندگار از خدمات شوراهای کلان شهرها و مراکز استان ها تهیه شود.

ظرف روزهای آینده طرحی را فراهم خواهیم کرد که فعالیت ها را در یک چهارچوب معرفی کند و گزارشی از آنان ارائه کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید