ساخت یک هتل 11 طبقه در حریم رودخانه شمالی تهران

کدخبر: ۳۸۴۶۱۷
اقتصادنیوز :‌دادستان کل کشور گفت :متاسفانه در حریم رودخانه شمال تهران نیز اجازه داده شد که یک هتل 11 طبقه ساخته شود که البته مالک آن در ادامه چند طبقه به آن اضافه کرد و در واقع اینها تجاوز به منافع ملی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
ساخت یک هتل 11 طبقه در حریم رودخانه شمالی تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در  سی و هشتیمن اجلاس عمومی شورای عالی استانها با بیان این که در قانون اساسی هشت اصل به مسئله شوراها پرداخته است و این از اهمیت جایگاه شوراها در نظام جمهوری اسلامی است  گفت: یکی از پرافتخارترین مسائلی که در نظام مورد توجه قرار گرفته است اهمیت دادن به جایگاه شوراها در سطوح مختلف است.

وی با بیان این که  حضور در شوراها یک فرصت است و باید آن را مغتنم بشمارید  گفت: کارها را با برنامه ریزی شروع کنید  و زمانی که به این موضوع توجه کنیم به موفقیت دست پیدا می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های میان مدت و بلند مدت در کشور گفت :  ما برنامه های کاملی را در سطح کشور داریم اما متاسفانه در اجرای آنها با مشکلاتی روبرو هستیم.

منتظری با تاکید بر این که از ظرفیت شوراها در کشور به خوبی استفاده نشده است گفت:متاسفانه قوانین شوراها مربوط به سالهای گذشته  است و باید این قوانین بازنگری و بروز شود و قوانینی که برای سالهای قبل بوده امروزه نمی توانند موثر باشند و باید مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرند.

دادستان کل کشور با اشاره به این که  قوانین پراکنده، درهم و قوانین مخلوط شوراها مشکلاتی را بوجود آورده است خاطر نشان کرد: تنقیح قوانین ضروری است  کاری است که باید شوراها انجام دهند اما متاسفانه در این سالها به این موضوع توجه نکرده اند.

به گفته او  ظرفیت شوراها از قوه قضائیه بسیار بالاتر است چرا که اگر قوه قضائیه بخواهد لایحه قضایی را تهیه کند باید آن را از طریق دولت به مجلس ارائه کند و نمی تواند به صورت مستقیم لایحه به مجلس ارائه کند اما شورای عالی استانها این ظرفیت و پتانسیل را دارد که لوایح قانونی را تهیه و به صورت مستقیم به مجلس ارائه دهد و بر این موضوع در اصل 102 قانون اساسی تاکید شده است. 

وی خطاب به شوراها گفت: حالا باید از شما پرسید چقدر از این ظرفیت خودتان استفاده کرده اید و چقدر توانسته اید برای اصلاح قوانین آشفته شهرداری ها و شوراها استفاده کرده اید.

 وی تاکید کرد: شورای عالی استانها باید دبیرخانه داشته باشد و موارد موردنظر را در این دبیرخانه و کمیته ها مورد بررسی و پایش قرار دهند و در واقع آسیب شناسی کنند و بنده شب گذشته با مرور اجمالی، حدود 15 آسیب جدی به شوراها و شورای عالی استانها را شناسایی کردم.

دادستان کل کشور افزود: بنده به عنوان کسی که نسبت به مشکلات و پرونده های شوراها و ساخت و سازها اطلاع دارم، تاکید می کنم که از این ظرفیت شوراها استفاده نمی شود و باید ساختار شورای عالی به گونه ای باشد که در طول سال موارد در کمیته ها و کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد و اگر شما به عنوان اعضا فرصت لازم برای بررسی این موارد را ندارید افرادی را به عنوان کارشناس دعوت کنید.

وی با اشاره به تعامل مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استانها یاد آور شد: شما خوراک لازم را در حیطه وظایف مجلس و شهرداری ها آماده و به مجلس ارائه بدهید تا قوانین بازنگری و مورد اصلاح قرار بگیرند و طبعا شوراها باید به سمت اصلاح قوانین بروند و با اصلاح قانون بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی افزود: در ماده 88 قانون شوراها ده وظیفه و اختیار برای شما مقرر شده است که هر کدام می تواند یک ابزار ارزشمند برای شما محسوب شود که به شما در این مسیر کمک کند. ما هم اعتقاد داریم که در هر سطحی اگر بین قوا همکاری و تعامل باشد ثمره آن شیرینی کام مردم خواهد بود و این موضوع را در فرمایشات مقام معظم رهبری هم میبینیم که به تعامل و آشتی و دور هم نشستن مسئولان تأکید دارند.

 منتظری خطاب به اعضای شوراها گفت: از شما شبکه بزرگ شورایی می خواهیم تا از همه توان خود استفاده کنید تا مانع از برخی ویژه خواری ها شوید.

 اگر وکیل و وزیری و هر کسی که پست و مقامی دارد آمد و خواست به منابع ملی و حقوق عامه تجاوز کند با او برخورد شود و هیچ حریمی را در این زمینه و در این خصوص برای کسی قایل نباشید.

وی تاکید کرد: این را به ما در دستگاه قضایی منعکس کنید. زیرا ما در این حوزه با هیچ کسی تعارف نداریم و اگر موردی را به ما ارجاع دادید اما کوتاهی شد این را به ما در دادستانی کل کشور اعلام کنید.

دادستان کل کشور  گفت: شوراهای اسلامی در این خصوص فوق العاده می توانند برای دستگاه قضایی کمک کار باشند و بازوی توانمند دستگاه قضایی باشند. شوراها باید چشم های بیداری باشند و رصد کنند و نگذارند حتی یک وجب از منافع ملی و منابع طبیعی به دست غارتگران بیافتد.

دادستان کل کشور تاکید  کرد: امروزه یکی از مسائلی که در سطح کشور شاهد هستیم بحث تغییر کاربریها و تجاوز به منابع ملی، جنگلها، کوهها، تپه ها، سواحل دریاها، حاشیه رودخانه ها و مسائل اینچنینی است که در کشور وجود دارد و متاسفانه آنها را در کشور شاهد هستیم که مقابله و جلوگیری از این موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری و مقامات عالی کشوری و همچنین در سطح مدیریت میانی نیز بوده است اما متاسفانه شاهد گامهای موثری برای جلوگیری از این بلا نیستیم و سرمایه های ملی را به تاراج می برند.

منتظری با اشاره به تغییر کاربری و تجاوز به منابع ملی، جنگلها، کوه ها و ... خاطرنشان کرد: چرا شوراها در این زمینه ورود نمیکند و در تعامل با دستگاه های مرتبط اقدامات قانونی صورت نمیگیرد؟

وی افزود: بنده نمی‌خواهم در این جلسه اسم منطقه یا روستایی را ببرم اما اطلاع دارم که پرونده ای در آنجا وجود داشت که برخی از اعضای شوراها، خودشان باعث تجاوز به حریم ملی، کوه‌خواری و دشت‌خواری بودند.

دادستان کل کشور ادامه داد: به عنوان مثال به مواردی که در لواسانات تهران بوجود آمده است توجه داشته باشید کوه را تراشیده‌اند و در داخل کوه یک ویلای چند طبقه ساخته اند و قطعا تراشیدن این کوه یک شبه انجام نشده است! این سؤال مطرح می شود که چرا شورای حاضر در آن منطقه ورود پیدا نکرده است و تفاوتی ندارد که این کار توسط مقام مسئول یا شخص پولدار انجام شود؛ این کار نباید انجام شود و از کنار آن به راحتی گذشت.

منتظری گفت: متاسفانه در حریم رودخانه شمال تهران نیز اجازه داده شد که یک هتل 11 طبقه ساخته شود که البته مالک آن در ادامه چند طبقه به آن اضافه کرد و در واقع اینها تجاوز به منافع ملی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید