ناله نی یا نوای مداح؟/برای سوگواری هم دستورالعمل صادر شد

کدخبر: ۴۱۴۰۸۴
اقتصادنیوز :‌نصب بیل‌بردهایی در بهشت زهرا که در آن استفاده از آلات موسیقی را در کنار قبور ممنوع کرده بود اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است؛ اما مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌گوید این قانون جدیدی نیست و پیش از این نیز اعمال می‌شده است.
ناله نی یا نوای مداح؟/برای سوگواری هم دستورالعمل صادر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، دیگر خبری از مداحان قدیم نیست. آن‌ها که آن‌قدر پر سوز می‌خواندند که کمتر پیش می‌آمد یکی از نزدیکان متوفی از گریه بیهوش نشود. اما حالا برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با سوز نی اشک بریزند و زمزمه خواننده‌ای که «می‌رن آدم‌ها» را می‌خواند.

اما از روزگذشته  بنرهایی در سطح بهشت‌زهرا نصب شده بود که در آن تأکید شده «استفاده از آلات موسیقی و ساز و پخش هرگونه موسیقی در مراسمات کنار مزار اکیدا ممنوع می‌باشد» در ادامه این دستور سازمان بهشت زهرا به سوگواران آمده است که «رعایت فرهنگ صحیح عزاداری، تشییع و تدفین باعث آرامش و آمرزش روح متوفی می‌شود.» 

این دستورالعمل تازه که اعضای شورای شهر تهران نیز آن آگاهی نداشتند باعث نارضایتی برخی شهروندان تهرانی شده، به اعتقاد آن‌ها مدیریت شهری حق دخالت در سبک سوگواری آن‌ها را ندارد؛ موضوعی که حقوقدان‌ها نیز بر آن تأکید دارند. 

برخی موافق این دستورالعمل هستند و معتقدند که گروه‌های موزیک هم باعث آزار سایر خانواده‌ها بودند وبرخی هم معتقد بودند به دلیل کاهش درآمدهای بخشی که خدمات  دستگاه‌های اکو یا مداحی را می‌دانند چنین تدبیری اندیشیده شده است. 

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: ‌شورا نیز از این موضوع اطلاعی نداشت و اگر دستورالعملی از سوی شهرداری یا معاونت خدمات شهری در این رابطه تدوین شده باید به شورای شهر نیز ارسال شود که چنین اتفاقی نیفتاده و ما نیز مطلع نبودیم و حتما این موضوع را از طریق شهردار پیگیری می‌کنیم. 

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم در تعارض با حقوق شهروندی خانواده متوفی نیست، توضیح می‌دهد: هرگونه قانون و مصوبه در حوزه‌های مختلف، نباید با قانون بالادستی در تعارض باشد. در قانون اساسی بر حقوق ملت و اشخاص تأکید شده است. براساس قوانین نیز استفاده از آلات موسیقی جرم و مجازاتی ندارد، بنابراین نباید دستورالعملی‌ ابلاغ کرد که با قوانین بالادستی که تأکید بر حقوق افراد دارد، در تعارض باشد. باید درخصوص این دستورالمعل پیگیری‌های لازم را انجام دهیم که آیا به‌صورت توصیه‌ای و پیشنهادی بوده یا به‌صورت لازم‌الاجرا این دستورالعمل ابلاغ شده است. 

نژادبهرام با تأکید بر اینکه از جزئیات این دستورالعمل اطلاعی ندارد و شاید یک سوءتفاهم بوده است، تاکید می‌کند: ‌ما در ایام عزاداری محرم نیز از وسایل موسیقی مانند قره‌نی، سنج و غیره استفاده می‌شود، بنابراین چنین دستورالعملی می‌تواند ناشی از یک سوءتفاهم باشد. 

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، اما این ممنوعیت را قدیمی می‌داند و می‌گوید: ‌ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی از گذشته در سازمان بهشت زهرا اجرا می‌شده، زمانی که خانواده متوفی برای انجام امور خاکسپاری به بهشت زهرا مراجعه می‌کند از سوی سازمان قبضی به خانواده متوفی داده می‌شود که در آن تمامی دستورالعمل‌های مراسم تدفین آمده است. 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اضافه می‌کند: استفاده نکردن از ادوات موسیقی، سنگ قبرهای نامتعارف و... از مواردی است که به اطلاع خانواده متوفی می‌رسد و از این رو مطرح شدن مباحثی مبنی بر وضع و ابلاغ دستور العمل‌های جدید و ابلاغ آن در سازمان بهشت زهرا که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، نادرست است. 

خال با اشاره به تصویر بنر نصب‌شده در بهشت زهرا که در فضای مجازی منتشر شده است هم می‌گوید: این بنر به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی درباره توجه به موضوعاتی است که از پیش در سازمان بهشت زهرا اعمال می‌شد و این اقدام سازمان تنها به منظور یادآوری برخی ممنوعیت‌ها در سازمان بهشت زهرا است زیرا استفاده از ادوات موسیقی مانند نی و دف و دیگر آلات موسیقی در حال افزایش بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید