نگاه منتخب شورای ششم به عیسی شریفی / فردی دلسوز و تلاشگر بود

کدخبر: ۴۲۲۱۴۷
اقتصادنیوز : هنوز چند هفته‌ای مانده به آغاز کار شورای شهر ششم. راه‌یافتگان به این شورا هنوز پشت صندلی‌های سبز شورای شهر ننشسته، خبر از اصلاح مصوبه نه به باغ‌کشی یا همان خانه‌باغ می‌دهند یا یکی از معاونان در بند شهرداری را فردی تلاشگر توصیف می‌کنند که از صبح تا شب در حال نظارت بر پروژه‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای بوده است.
نگاه منتخب شورای ششم به عیسی شریفی / فردی دلسوز و تلاشگر بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شرق،در جریان انتخابات، لیست معروف به یاران قالیباف، طرح موضوعاتی مانند پرونده عیسی شریفی را تخریب جریان رقیب می‌دانستند. آنها حتی سخنان خودشان را در زمان دیدار با عیسی شریفی هنگامی که تازه از سفر خارج از کشور بازگشته بود، رد می‌کردند و می‌گفتند این سخنان کوتاه شده و واقعی نیست. اما حالا از ممکن‌الخطا‌بودن مدیران می‌گویند.

جعفر تشکری‌هاشمی، یکی از راه‌یافتگان به شورای شهر ششم، به یکی از سایت‌های خبری گفته است: همه مدیران ممکن‌الخطا هستیم و ما از آقای شریفی هم جز تلاش، زحمت و کار ندیدیم؛ ممکن است جایی هم دچار اشتباه شده باشد و باید تاوان آن را بدهد؛ بنابراین اگر هم تخلفی کرده، در دادگاه رسیدگی شده و باید مجازات آن را ببینید. اگر مرجع رسیدگی تنبیهی برای عیسی شریفی در نظر گرفته، آن را تحمل می‌کند، اما کسی حق ندارد از دیگران برای مطامع حزبی خود سوءاستفاده کند.

به گفته او، قالیباف شرافت داشت که نگذاشت کارمندان شهرداری حقوق پایین بگیرند؛ بنابراین او به کارکنانش بی‌توجه نبود و اگر بی‌توجهی می‌کرد، باید او را بگیرند و توبیخ کنند.

او نخستین‌بار نیست که اتهامات به شریفی را سیاسی می‌داند. تشکری‌هاشمی در همان دیدار تاریخی با عیسی شریفی هم گفته بود‌: متأسفانه فضای سیاسی حاکم بر جامعه به‌گونه‌ای ناسالم و مسموم شده است که در حق مردان جنگ و جبهه، همان‌هایی که جانشان را بر طبق اخلاص گذاشته‌اند نیز به‌راحتی بی‌انصافی می‌شود و مورد هجمه و آماج سیاسی قرار می‌گیرند. شریفی مردی مقتدر، ولایت‌مدار و پرتوان است که اخلاق را سرلوحه عملکرد خویش قرار داده و در راه خدمت به شهر و شهروندان از هیچ اقدامی دریغ نکرده است. اینها مصداقی از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز ارتحال امام‌(ره) است که فرمودند نگذارید جای شهید و جلاد عوض شود. امیدواریم مردان جنگ و جهاد همان‌طور که در جبهه‌های جنگ محکم در مقابل دشمن ایستادند، در پیشگاه خداوند محفوظ بمانند.

این در حالی است که مدتی پیش در صحن شورای شهر تهران گزارش تحقیق‌و‌تفحص از قراردادهای شهرداری و شرکت رسا‌تجارت محل بررسی قرار گرفت و مشخص شد در آن سال‌ها چه دارایی‌هایی از شهر به تاراج رفته است.

حسن مقیمی، کارشناس تیم تحقیق‌و‌تفحص از پرونده‌های رسا‌تجارت، در یک حساب سرانگشتی درباره خسارت‌هایی که به شهر وارد شده است، می‌گوید‌: از سال ۹۷ تحقیق‌و‌تفحص شروع شد. ابتدای سال ۹۷ شرکت رسا‌تجارت ۱۸۰ میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد شش‌ هزار میلیارد تومان بدهکار است. منابع زیادی از بخش اقتصادی سپاه به همراه شهرداری تهران در این قراردادها از بین رفته بود و دو طرف با هم همکاری کردیم تا تحقیق‌و‌تفحص انجام شود. محمد قائمی، نماینده حقوقی هلدینگ یاس در زمان مدیریت سعید محمد می‌گوید 90 درصد گزارش تحقیق‌و‌تفحص را قبول دارد و سپاه از ابتدا به‌عنوان شاکی وارد این پرونده شده است. به گفته او، اختلاف‌حساب‌ها مشهود بود و نکته جالب آنکه بدهی ما به شهرداری بر اساس نامه‌ای که معاون مالی وقت امضا کرده بود، صفر ریال بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری سپاه، تلاش شد اموال شهر به شهروندان بازگردد. موضوع مشخص است؛ پولی از سیستم شهرداری خارج شده که صرف امور شهرداری نشده، اما به سیستم سپاه نیز وارد نشده است. اینکه این وجوه کجا رفته است، موضوع بررسی‌های ما بود. در نهایت صورت‌جلسه‌ای که در مجموع شش‌هزار‌و 100میلیارد تومان شرکت رسا‌تجارت را بدهکار کرده بود، امضا شد.

از دفاع از شخصیت تلاشگر عیسی شریفی که با حکم 20 سال حبس تعزیری، جزای نقدی، استرداد وجوه تحصیلی در بند است، بگذریم. تشکری‌هاشمی سال‌های پایانی دوره مدیریت شهری سابق به‌عنوان معاون توسعه منابع انسانی فعالیت می‌کرد. زمان مدیریت او، موجی از استخدام‌ها در شهرداری اتفاق افتاد. ابراهیم شیخ که پس از او به این معاونت آمد، در گفت‌وگویی درباره وضعیت نیروی انسانی در شهرداری گفته است: به‌ نظر می‌رسد در برخی مواقع که تحولات اجتماعی- سیاسی در حال وقوع بوده، درهای شهرداری هم باز می‌شده و جذب‌های انبوه و فله‌ای صورت می‌گرفته و بلافاصله سازمان دچار مشکل و عدم تأمین بودجه جاری و چالش بهره‌گیری مناسب از نیروها می‌شده و مهم‌تر اینکه این نیروها فاقد پست سازمانی بودند و حتی امکان اختصاص فضا برای آنها میسر نبود. به گفته او، دو‌هزار‌و ۷۴۳ نفر شناسایی شدند که کارت نمی‌زدند، اما حقوق می‌گرفتند. بااین‌حال، تنها سخنان سید‌جعفر تشکری‌هاشمی نشان‌دهنده بازگشت به ریل گذشته برای اداره شهر نیست؛ هفته گذشته مهدی چمران، یکی دیگر از راه‌یافتگان به شورای شهر ششم نیز در نشستی خبری گفته است: شهرداری متأسفانه به عدم ساختمان‌سازی کمک کرده است. این به معنای شهر‌نفروختن نیست و شهر باید آباد شود. ما در شهرداری جلوی این کار را گرفتیم و طرح جامع تهران را در زمان خود با کمک ۲۸ مهندس منطقه پس از ۲۴ جلسه تصویب کردیم و شهر دارای قانون شد؛ بنابراین شهر‌نفروختن در دوره پنجم یک شعار است. تهران دارای بافت فرسوده زیادی است و باید تشویق به ساخت‌وساز کنیم. ما در دوره خود عوارض ساخت‌وساز در بافت فرسوده را صفر کردیم و جرایم آنها را بخشیدیم و این به معنای شهر‌نفروشی است نه اینکه از ساخت‌وساز در بافت فرسوده جلوگیری کنیم و نام آن را شهرنفروشی بگذاریم.

چمران با اشاره به مصوبه برج‌باغ‌ها عنوان کرد: درباره باغات نیز حتما در قانون مربوطه آن تجدید‌نظر خواهیم کرد؛ چرا‌که جلوی همه ساخت‌وسازها را گرفته‌اند و در سال ۹۹ هیچ پروانه ساختی برای باغات صادر نشده و در سال ۹۸ تنها یک مورد پروانه صادر شده و نتیجه آن رکود فعلی شده است. بسیاری از مردم (‌منظورش صاحبان باغ‌های تهران هستند‌) با ما تماس می‌گیرند و تقاضای اصلاح این قانون را دارند. دوستان دوره پنجم با شعارهای زیبایی این مسائل را مطرح کردند، اما در آن مانده‌اند.

سخنان چمران را بسیاری چراغ سبز دوباره به باغ‌کشی توصیف می‌کنند. زهرا نژادبهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر پنجم، در واکنش به این اظهارنظرها گفته است‌: اطلاعات خوبی به آقای چمران داده نشده است. در حوزه پروانه ساختمانی به تمامی متقاضیان پروانه داده شد. درخصوص باغات نیز مصوبه خانه‌باغ را داشته‌ایم که در شورای عالی شهرسازی این مصوبه بندی از پیوست سوم طرح جامع شده است.

او با اشاره به اصلاحاتی که در آیین‌نامه‌ بررسی تشخیص باغات شده است، توضیح داده‌: در این آیین‌نامه آمده است اگر ملکی سند باغ نداشته باشد یا درختانش به حدنصاب نرسد ولی درختانش ارزش اکولوژیکی داشته باشند، می‌تواند باغ محسوب شود.

به گفته نژادبهرام، در این سال‌ها شورای پنجم با حساسیت موضوع پرونده باغات را بررسی می‌کرد و مصوباتی درباره باغ‌های پیوسته کن، فرحزاد و... داشت. همچنین در این چند سال جرایمی که از سازنده‌ها برای قطع درختان گرفته می‌شد، برای خرید باغ در مناطق کم‌برخوردار هزینه شد و 20 باغ در این مناطق خریده‌ایم و از 352 محله تهران، فقط 9 محله فضای سبز ندارد و تقریبا تلاش شد همه محلات را صاحب فضای سبز کنیم.

او با اشاره به تأثیری که مصوبه برج‌باغ بر تخریب باغات تهران گذاشت نیز توضیح داده است‌: بیش از 80 درصد زمین این باغ‌ها زیربنا می‌رفت و به دلیل گودبرداری‌های عمیقی که انجام می‌شد، عملا در این خانه‌باغ‌ها اثری از باغ نمی‌دیدیم‌. ضمن تبریک به سرلیست اعضای شورای ششم، درخواست داریم پس از مستقر‌شدن در این جایگاه، نسبت به منافع شهر حساسیت لازم را داشته باشند. حفاظت از باغات مطالبه عمومی شهروندان از ما بود. رسانه‌ها نیز به‌عنوان وجدان بیدار جامعه همیشه حساسیت‌های لازم را به موضوع حفاظت از فضای سبز و باغات داشته‌اند.

نژادبهرام یادآور شد‌: در این چهار سال، الگوی توسعه ما در شهر الگوی انسان‌محور و شهر زیست‌پذیرتر بود، نه الگوی ساخت‌وساز و سوداگری و تلاش کردیم سرمایه‌های اکولوژیک شهر تهران را حفظ کنیم. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز درباره حفظ دستاوردهای شورای پنجم در اصلاح رویه‌های گذشته از‌جمله حفاظت از باغات، مبارزه با فساد و... گفته است: این حداقل انتظار را داریم که نگاه مدیریت شهری را بر اساس محوریت انسان و شهروند که در این دوره پی‌ریزی شده، ادامه بدهند. ما نیز متوجه بودیم که شهر نیاز به درآمد دارد و تلاش کردیم درآمدهای پایدار شهر افزایش پیدا کند، اما این به آن معنا نیست که برای اداره شهر دست به هر نوع درآمدزایی بزنیم. نگاه ما به باغ‌ها و فضای سبز، نگاه درآمدی نبود، بلکه آنها را میراث شهر می‌دانستیم و تمام همت خود را برای نگهداری و ماندگاری آنها به کار گرفتیم. باغ‌های قدیمی شهر، ریه‌های شهر هستند و آسیب‌رسانی به آنها و تغییر کاربری‌شان، نه‌تنها به مصلحت شهر نیست، بلکه آیندگان هزینه گزاف آن را پرداخت می‌کنند؛ همان‌طور که تخریب باغ‌ها در دهه‌های گذشته کیفیت زندگی کنونی در شهر را دچار آسیب کرده است. به گفته او، ساخت‌وساز و آبادانی شهر نباید به هر قیمتی باشد و درختان و باغ‌های شهر قربانی توسعه شوند و اتفاقات شوراهای گذشته نباید تکرار شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید