اخطار تازه به ارتش /ابهام در سرنوشت 06

کدخبر: ۴۲۸۷۱۰
اقتصادنیوز : درحالی‌که به نظر می‌رسد با عقب‌نشینی ارتش از تفاهم‌نامه پادگان 06 با شهرداری، تبدیل 35 هکتار از زمین‌ها به بوستان عمومی منتفی شده است، به‌تازگی شورای عالی شهرسازی مصوبه‌ای در این زمینه داشته که براساس‌آن بارگذاری در پادگان 06 کاهش پیدا کرده و مصوبات شورای عالی شهرسازی نیز درباره زمین‌های این پادگان تا شهریورماه امسال مهلت دارد.
اخطار تازه به ارتش /ابهام در سرنوشت 06

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق،پادگان ۰۶ ارتش پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هکتار است که قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر به شهرداری‌ها واگذار شود. در این قانون تأکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت ۳۵ درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود یا ۴۰ درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یابد و ۶۰ درصد دیگر برای تأمین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ و تبدیل‌کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین‌تر از گذشته کرد.

ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی در اختیارش قرار داده، استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، ادرای و مسکونی کند؛ اما شهرداری تهران معتقد بود این تصمیم حجم ترافیک خیابان پاسداران را از آنچه هست، بیشتر می‌کرد.

در زمان شهرداری محمد‌باقر قالیباف با ارتش توافق شده بود که یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار مترمربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود.

با روی‌کار‌آمدن پیروز حناچی و براساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضای شورای شهر تهران به شهردار پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار مترمربع توافق‌شده با ارتش را در نقطه دیگری تأمین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی شهردار پیگیری نشد.

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار مترمربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری سه‌هزارو 500 نفر، ۶۹ هزار مترمربع تجاری، ۲۱ هزار مترمربع خدمات مسکونی، ۶۳ هزار مترمربع هتل و ۱۹۷ هزار مترمربع را اداری کند.

انتقادهای جدی به این میزان بارگذاری باعث عقب‌نشینی ارتش شد و این مصوبه نیز اجرائی نشد تا اینکه به‌‌تازگی شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم جدیدی را درباره پادگان 06 ارتش مصوب کرده است. این مصوبه اواخر تیرماه به شورای شهر تهران نیز ابلاغ شده است.

براساس مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی چهار تصمیم جدید در‌این‌باره گرفته شده است. نخست بارگذاری‌ در این پادگان کاهش یافته. براساس این مصوبه پهنه‌بندی و سقف تراکم قابل احداث در کل عرصه پادگان 06 به شرح نقشه پیوست مورد تأیید قرار گرفت. بر‌اساس‌این مجموعه تراکم ساختمانی قبل احداث در کل عرصه پادگان از 630 هزار مترمربع به 569‌هزار‌و 900 متر مربع تقلیل یافت. همچنین هرگونه احداث بنای جدید در عرصه ثبتی پادگان؛ بهره‌برداری با فعالیت‌های متناسب با گردشگری، فرهنگی و هنری از همه بناهای موجود در عرصه ثبتی پادگان اعم از سهم ارتش و سهم شهر صرفا با رعایت الزامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجاز خواهد بود. در این مصوبه تأکید شده رعایت همه الزامات شورای ترافیک شهر تهران درباره این پادگان الزامی است. همچنین رعایت ضوابط عمومی پهنه‌ها مطابق طرح تفصیلی تهران و همچنین الزامات و ملاحظات مربوط به جرائم امنیتی ساختمان‌های مجاور پادگان براساس آخرین قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه در هنگام صدور پروانه همه ساخت‌و‌سازها واقع در عرصه پادگان الزامی است.

شورای عالی شهرسازی در این مصوبه تأکید کرده است هرچه سریع‌تر بوستان عمومی و بهره‌مندی شهروندان از آن اتفاق بیفتد، در غیر‌این‌صورت حداکثر تا پایان شهریور 1400 دبیر شورای عالی همه مصوبات این عرصه را لغو و کاربری نظامی بر کل عرصه پادگان 06 را تثبیت می‌کند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرسازی تهران، درباره مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی در موضوع پادگان 06 می‌گوید: این مصوبه توافق قبلی شهرداری درباره 630 هزار مترمربع بارگذاری را کاهش و به 569 هزار مترمربع رسانده که 60 هزار مترمربع زیربنا کاهش پیدا کرده است که بیشتر از بخش‌های تجاری و اداری است که باعث کاهش جذب سفر می‌شود؛ یعنی از جمعیت‌پذیری پنج تا شش هزار‌نفری براساس مصوبه‌ جدید جمعیت‌پذیری به سه‌هزارو 500 نفر می‌رسد. او با تأکید بر اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی میزان بارگذاری را کاهش و زمان مشخصی را برای ایجاد پارک عمومی مشخص کرده، گفت: اگر تا شهریور 35 هکتار از فضای پادگان 06 به فضای عمومی تبدیل نشود، همه مصوبات باطل خواهد شد.

او درباره مصوبه شورای ترافیک تهران در موضوع این پادگان نیز توضیح داد: هرگونه دسترسی سواره «نه از» و «نه به» پاسداران ممنوع است و دسترسی‌های سواره از صیاد‌شیرازی اتفاق می‌افتد. همچنین در صیاد نیز دو تقاطع غیرهمسطح همه دسترسی‌ها به پادگان را امکان‌پذیر می‌کند.

زهرا نژادبهرام نیز درباره مصوبه شورای عالی شهرسازی گفت بارگذاری‌های سنگین در این پادگان دغدغه و نگرانی بعضی از اعضا بود که در این مصوبه این بارگذاری‌ها کاهش پیدا کرده و همچنین برای تحقق آن، محدودیت زمانی در نظر گرفته شده است.

او تأکید کرد اولویت اصلی در این مصوبه، ایجاد فضای باز و عمومی برای شهروندان است که براساس این مصوبه وقت زیادی برای این آزادسازی وجود ندارد. او با حمایت از تعیین مهلت مصوبات شورای عالی شهرسازی گفت: مصوباتی که زمان ندارد، سبب می‌شود در اجرای آن تأخیر صورت بگیرد؛ به‌ طور مثال بسته‌های تسهیلات بافت فرسوده که زمانی برای استفاده آن تعیین نشده؛ اما اگر اعلام می‌شد افرادی که تا پنج سال از این تسهیلات استفاده کنند، از همه بسته‌های حمایتی برخوردار می‌شوند و با گذشت زمان میزان حمایت‌ها کاهش پیدا می‌کند، حتما شور و نشاط بیشتری برای نوسازی بافت‌های فرسوده به‌ وجود می‌آمد؛ درحالی‌که این مصوبات باز است و زمان پایان ندارد. درباره پادگان 06 نیز اگر فضای باز از سوی ارتش به مردم اختصاص پیدا نکند، کل مصوبه باطل می‌شود.

او درباره اینکه در صورت باطل‌شدن مصوبات، آیا احتمال توافق دیگری با مدیران آینده شهری وجود ندارد، با توجه به اینکه توافق قبلی با بارگذاری‌های سنگین‌تری انجام شده بود، گفت: ما نمی‌توانیم برای آینده نظر بدهیم؛ اما مطالبات عمومی شهروندان و نهادهای مدنی اصناف حوزه مهندسی و شهرسازی، کاهش بارگذاری در این محدوده و واگذاری بیشتر این زمین‌ها به فضای سبز و فضای عمومی است؛ بنابراین دشوار است که توافقی برخلاف مصالح عمومی با نظارت و مطالبه‌گری این نهادها انجام شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید