نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ دوم مرداد 1400

سیمان کیسه‌ای 2 هزار تومان شد

کدخبر: ۴۲۸۳۷۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات دوم مرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سیمان کیسه‌ای 2 هزار تومان شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم مرداد 1351؛ ایران در شمال آلمان پالایشگاه می‌سازد

امروز یک هیات نفتی آلمانی به ریاست دکتر «اشیلیپ» مدیر پالایشگاه‌های شرکت «وباشیمی» برای مذاکرات با مقامات شرکت ملی نفت درباره مشارکت با ایران وارد تهران شد.

این مذاکرات با مقامات شرکت ملی نفت آغاز خواهد شد و به علت درگیری آقای دکتر رضا فلاح در مذاکرات با کنسرسیوم از طرف شرکت ملی نفت آقایان دکتر مینا و مهندس انتخابی مامور مذاکره با هیات آلمانی شدند.

در مذاکرات فردای تهران ایجاد یک پالایشگاه مشترک در شمال آلمان مورد بررسی خواهد گرفت. یک مقام مطلع آلمانی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات با موفقت انجام پذیرد ولی گفت که انتظار نمی‌رود قراردادی در تهران امضا شود.

مذاکرات شرکت ملی نفت با شرکت «منیکس» در مور معامله نفت خام برای ذخیره در آلمان در مهرماه در تهران انجام خواهد گرفت.

میلیون‌ها تن نفت در اختیار ایران قرار می‌گیرد

مذاکرات نفتی ایران و کنسرسیوم در پنج کمیسیون فنی در سطح کارشناسان زیر نظر آقای دکتر اقبال ادامه دارد.

در این کمیسیون‌ها مسائل مربوط به بهره‌برداری، اکتشاف، تولید، تصفیه و حتی مشارکت مورد بررسی است.

از اولین اعلامیه منتشره که نیم ساعت بعد از آغاز مذاکره صادر شد به خوبی استنباط می‌شود که روح تفاهم بر اجلاسیه حاکم است.

کمیسیون‌ها نحوه پیاده کردن و تنظیم و تدوین اصولی را که در سن موریتس در پیشگاه همایونی توافق شده مورد بررسی قرار می‌دهند.

مهم‌ترین مسائل مورد بحث را می‌توان به چند رشته اساسی صنعت نفت دانست. قسمت اول بهره‌برداری و تولید است. در مورد تولید و بالا بردن آن صحبت از افزایش تولید نفت ایران از 4.4 میلیون به 8 میلیون بشکه در روز می‌باشد.

مساله‌ای که بلافاصله بعد از تولید مطرح می‌شود واگذاری ده‌ها میلیون تن نفت خام با قیمت مطلوب به شرکت ملی نفت ایران است.

این امر یکی از مزایای فوری است که نصیب ایران خواهد شد و از اول سال 1973 (دهم دی‌ماه سال‌جاری) به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

کمیسیون باید مقدار نفت واگذاری و قیمت آن را روشن سازد. این مورد یکی از پردرآمدترین موردی است که مزایای آن فورا نصیب ایران خواهد شد. نفت واگذاری توسط شرکت ملی نفت در شرق و غرب به‌خصوص بازار آمریکا عرضه خواهد شد.

یک باغ میوه دولتی در اصفهان احداث می‌شود

براساس قرارداد منعقده بین ایران و یوگسلاوی یک باغ و مجتمع میوه در اصفهان ایجاد می‌شود. پیرو پیشنهادی که از طرف موسسه «هرانا پرودکت» برای احداث باغ میوه در ایران تسلیم شده است که قبلا موافقت اصولی با آن اعلام شده بود و در سفر اخیر مهندس روحانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی به یوگسلاوی مذاکرات مشروحی با مقامات موسسه مزبور به عمل آمد که این همکاری در آینده نزدیک در یک واحد بزرگ 1200 هکتاری در اصفهان به اجرا گذاشته خواهد شد.

طرح مذکور که با همکاری کارشناسان دو کشور به موقع اجرا گذاشته می‌شود، مقدمتا شامل احداث باغ و مجتمع تاسیسات سیب می‌شود.

 

افتتاح اولین شعبه فروشگاه فردوسی در نارمک

اولین شعبه فروشگاه فردوسی از سری 50 شعبه‌ای که قرار است در سال‌‌جاری تاسیس شود، به‌وسیله آقای امیرعباس هویدا نخست‌وزیر در منطقه نارمک گشایش یافت.

با افتتاح این شعبه فروشگاه فردوسی که در منطقه هفت حوض نارمک قرار گرفته و محل زندگی طبقات متوسط و کم‌درآمد است، سیاست دولت در مورد تعدیل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی کالاها وارد مرحله عمل شد.

مدیرعامل فروشگاه طی گزارشی اعلام کرد: چون مبارزه با گران‌فروشی و تقلیل هزینه زندگی مردم مخصوصا طبقات متوسط کم‌درآمد مورد توجه دولت است، فروشگاه فردوسی که در اجرای سیاست دولت در مورد تقلیل قیمت‌ها نقش اساسی را برعهده دارد.

نکته قابل‌توجه در این شعبه فروشگاه فردوسی آن بود که قیمت رسمی تخم‌مرغ که مدت‌هاست هر کیلو 62 ریال تثبیت شده بود از امروز کیلویی 11 ریال تقلیل قیمت یافت و کیلویی 51 ریال به مصرف‌کننده عرضه شد.

قیمت کالاهای انحصاری دولت مانند قند و شکر نیز کیلویی 2 تا 3 ریال ارزان‌تر از فروشگاه‌های دیگر تعیین شده بود.

در مراسم افتتاح این فروشگاه گفته شد که جریمه کردن گرانفروشان لازم است ولی کافی نیست و با احداث این گونه فروشگاه‌ها خود به خود سبب خواهد شد که قیمت‌ها ارزان‌تر شود و سایر کسبه نیز با تاسی از نرخ‌های تثبیت‌شده نسبت به فروش کالاهای خود اقدام کنند.

دوم مرداد 1381؛ سیمان به کیسه‌ای 2 هزار تومان رسید

شماری از پیمانکاران ساختمانی در مازندران از کمبود و گرانی سیمان ابراز گلایه کردند.

آنان در گفت‌و‌گو با ایرنا افزودند: فروشندگان مصالح ساختمانی از دادن سیمان پاکتی و فله‌ای امتناع کرده و تنها به پیمانکاران دولتی و اقوام نزدیک خود سیمان می‌دهند.

این عده یادآور شدند: به‌دلیل وضعیت جوی ما در این فصل که هوا آفتابی است، نیاز به ساخت و ساز داریم اما اکنون با کمبود سیمان مواجه شدیم.

اکنون کیسه‌های سیمان 45 کیلویی 18 الی 20 هزار ریال و سیمان فله‌ای 50 کیلویی 11 هزار و 950 ریال عرضه می‌شود.

یکی از پیمانکاران ساختمانی در بابل گفت: سیمان در این شهر بسیار کم شده است و کار ساختمانی من راکد شده است.

خودروی «قهرمان» با مشارکت مالزی در ایران تولید می‌شود

یک روزنامه چاپ مالزی نوشت: کارخانه خودروسازی «پروتون» مالزی که خودروی ملی مالزی را تولید می‌کند، از ماه آینده در بروجرد آغاز به کار خواهد کرد.

روزنامه «نیواستریتزتایمز» افزود، این کارخانه در ابتدا با تولید 90 دستگاه خودرو آغاز به کار خواهد کرد.

«انور روزهان» مدیرعامل واحد بازرگانی بین‌المللی پروتون در بیانیه‌ای اعلام کرد: پروتون در ایران شروع خوبی داشته است، زیرا ایران بازاری مهم در منطقه است که توان بالقوه زیادی برای آینده خواهد داشت.

وی افزود: تقاضا برای پروتون تولید را افزایش می‌دهد.

بر پایه این گزارش در سال 2000، اولین تیم از کارخانه پروتون به ایران رفت و با زاگرس برای توزیع، جواز فنی و قطعات یدکی این خودرو قراردادهایی امضا کرد.

قرار است پروتون و زاگرس در نخستین سال تولید این خودرو در ایران 3 هزار دستگاه خودرو تولید کنند و سپس سقف تولید را به 25 هزار دستگاه خودرو در سال برسانند.

اولین مدل پروتون که در ایران تولید خواهد شد، «ویرا» به معنای «قهرمان» خواهد بود.

دوم مرداد 1391؛ بانک مرکزی نگران افزایش رشد نقدینگی

بانک مرکزی رشد نقدینگی در فصل بهار را 65 درصد اعلام کرد. این نرخ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل که 2.7 درصد بوده افزایش قابل‌توجهی داشته است. محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی روند رو به رشد نقدینگی را یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی خواند و گفت: در صورتی که رشد نقدینگی در اقتصاد کشور ادامه یابد، باید منتظر مشاهده پیامدهای اقتصادی آن در آینده نزدیک باشیم.

رشد 6.5 درصدی نقدینگی که توسط رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام شده است، به معنای عبور نقدینگی کشور از مرز 374 هزار میلیارد تومان است.

میزان نقدینگی در پایان سال 90 بنا به داده‌ها و آمار منتشرشده در سطح 352 هزار میلیارد تومان بود. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد در سه ماه گذشته حدود 22 هزار میلیارد تومان به میزان نقدینگی در اقتصاد ایران افزوده شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر پیامدهای منفی رشد نقدینگی از انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی خبر داد.

بی‌اعتمادی مجلس به آمارهای اشتغالزایی

نمایندگان مجلس نهم در نخستین دیدارشان با وزیر کار، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را با کوله‌باری از «انتقادهای تند نسبت به وضعیت بیکاری در کشور» و «گلایه از آمارهای نادرست اشتغالزایی» بدرقه کردند.

بهارستان‌ نشینان روز گذشته در اعتراض به گزارش وزیر کار از وضعیت اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشور گفتند که «براساس آمار وزارت کار، امروز نباید هیچ بیکاری در کشور وجود داشته باشد.»

مهدی سنایی، نماینده نهاوند با بیان اینکه سازمان‌ها و ادارات درخصوص وضعیت اشتغال مجبور به آمارسازی شده‌اند، گفت: در بسیاری از شهرستان‌های ما 50 درصد آمار اشتغال مربوط به کمیته امداد است. وی ادامه داد: براساس قرائن موجود و نرخ رشد اقتصاد کشور، امکان نرخ رشد اشتغال وجود ندارد.

تمام آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصاد کشور طی چهار سال اخیر افزایش نیافته است و طی دو سال آینده هم رشد نخواهد یافت.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی درخصوص انتقادات گسترده نمایندگان به آمارهای این وزارتخانه درخصوص کاهش نرخ بیکاری گفت: بنده هیچ آماری در این خصوص از خودم ندادم. آمار مربوط به نرخ بیکاری را مرکز آمار اعلام کرده بود که به‌عنوان تنها مرجع انتشار آمارهای رسمی کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید