زهرا نژاد بهرام مطرح کرد :‌

تاثیر حذف طبقه تشویقی درنوسازی بافت فرسوده

کدخبر: ۴۲۹۱۶۴
اقتصادنیوز :‌​رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سرنوشت تفاهم درباره پادگان ۰۶ و اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده توضیحاتی را ارائه کرد.
تاثیر حذف طبقه تشویقی درنوسازی بافت فرسوده

به گزارش اقتصادنیوز ،‌زهرا نژاد بهرام در نشست خبری امروز سه شنبه در تشریح عملکرد کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهریور ماه سال ۹۶ همزمان با آغاز دوره پنجم شورای شهر تهران که توانسته بود رای بالایی را کسب کند من به عنوان نفر هفدهم لیست در تعداد آرای میلیونی تجربه نمایندگی مردم را کسب کردم که تجربه ای کاملا متفاوت از مدیریت کلان کشور بود. بر همین اساس در حوزه بافت فرسوده اولویت کاری خود را مشخص کردم و وارد کمیسیون شهرسازی شدم.

وی افزود: البته در کنار بافت فرسوده دغدغه دیگر من موضوع زنان و نامناسب بودن شهر برای تردد شهروندان بود که در همین حوزه نیز تاکنون ۷ گزارش ۱۵۰ روزه را منتشر کرده ام و در تمام این مدت نیز در فضای مجازی فعال بودم و برای داشتن ارتباط با شهروندان از طریق فضای مجازی اقدام کردم.

وی ادامه داد: در حوزه زنان نیز موضوع رفع فضاهای بی دفاع که بستر مناسب امنیت زنان برای تردد در شهر بود و همچنین در حوزه امنیت شهر نیز نقش بسزایی داشت اقدامات بسیاری را انجام دادیم به شکلی که با کمک معاونت شهرداری، منطقه ۱۰ به عنوان پایلوت انتخاب شد و ۲۰۰ نقطه به عنوان فضاهای بی دفاع شهری احصاء شد که از این میان، رفع خطر ۱۱۰ نقطه انجام شد.

به گفته وی، در این موضوع بعدها در خیابان نواب  قطعاتی را شناسایی کردیم و نهایتا گذر پشت نواب ایمن شد و بعدها نامه ای را به شهردار تهران نوشتیم تا مساله به صورت عمومی در سطح شهر تهران مورد توجه قرار گیرد بر همین اساس ۲۰۰۰ نقطه شناسایی شد که از این میان یکهزار و ۸۰۰ نقطه رفع خطر فضای بی دفاع شهری شد. البته همزمان نقاطی باقی مانده که باید رفع شود.

وی تصریح کرد: البته گاهی برخی اقدامات توسعه ای موجب ایجاد فضاهای بی دفاع شهری می شود. لذا  چارچوب هایی تحت عنوان جلوگیری از ایجاد فضاهای بی دفاع شهری را تعیین کرد که همچون پیوست های زیست محیطی به عنوان پیوست جلوگیری از فضاهای بی دفاع شهری در اقدامات توسعه ای مد نظر قرار گیرد.

وی در خصوص به کارگیری زنان در حوزه مدیریت شهرداری تهران گفت:  امروز در پایان دوره پنجم نرخ مدیریت زنان با ۱۰ درصد افزایش به ۱۵ درصد رسیده و با قول معاونت منابع انسانی مقرر است تا پایان شهریور به ۲۰ درصد برسد. فضاهایی که امروز برای فعالیت زنان در تهران فراهم شده بر اساس دستورالعملی است که برای آنها امنیت شغلی را فراهم می کند. در حقیقت ایجاد امنیت برای شهروندان در شهر تهران از اقدامات خوبی بوده که امیدوارم در شورای شهر ششم نیز پیگیری شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در خصوص پست مشاور امور زنان در مناطق که حذف شد انتقاداتی به همراه داشت اما باید بگویم این کار غیر قانونی بوده و ما با سازمان امور استخدامی تلاش های بسیاری را کردیم  که این پست را احیا کنیم اما موفق نشدیم. در عوض نرخ مدیریت زنان در شهرداری افزایش پیدا کرد به شکلی که ۷۰۳ پست از پست های مدیریتی امروز در اختیار زنان است.

نژاد بهرام در خصوص نوسازی بافت های فرسوده به وجود ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در تهران اشاره کرد و افزود: به تازگی یک هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر با تصویب شورای عالی شهرسازی به بافت فرسوده تهران اضافه شد. امروز نوسازی بافت فرسوده در تهران به ۴۷ درصد رسیده و در حقیقت ۷ درصد در طول ۴ سال نوسازی بافت فرسوده انجام شده و نرخ تجمیع ما حدود ۱۰ درصد رشد داشته که فرصت استثنائی برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد کرده است.

وی درخصوص این که حذف برخی از مشوق ها مانند یک طبقه اضافه چقدر در کند شدن روند نوسازی نقش داشته است گفت :‌نوسازی بافت فرسوده تک عاملی نیست . شیوع ویروس کرونا نقش داشته ، حذف یک طبقه تشویقی نقش داشته است . 

وی ادامه داد: ما در این دوره توانستیم ۳۰ باغ را در تهران از محل جرائم قطع درختان تملک و به عرصه عمومی تبدیل کنیم. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که در این مدت پیگیری کردیم خارج کردن فریز املاک شهروندان از طرح توسعه دانشگاه تهران بود و در حقیقت ۲۰ سال از طرح اولیه گذشته بود و شهروندان در این محدوده نمی توانستند املاک خود را نوسازی کنند که نهایتا دو هفته پیش شورای عالی شهرسازی و معماری بر اساس مصوبه ای، شهرداری تهران را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه طرحی را ارائه کند که بر اساس آن مجوز ساخت و ساز به شهروندان برای نوسازی خانه های خود داده شود. دانشگاه نیز می تواند با طرح شهرداری املاکی که تملک کرده را بر اساس نیازهای خود نسبت به ساخت و ساز آن اقدام کند.

رئیس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات شورا در حوزه حریم گفت: در ارتباط با حریم تلاش کردیم اتفاق خوبی رقم بخورد اما نشد. چرا که مدیریت یکپارچه شهری نداریم و طرحی که آماده شده بود در کشوی میز استاندار باقی ماند. حتی یک بار نام این طرح توسط شهردار عوض شد اما باز هم به نتیجه نرسید. البته با دو طرح حفاظت از محدوده بی بی شهربانو و ارتفاعات توچال تلاش کردیم که نسبت به حفاظت از این محدوده ها به عنوان حریم اقدام کنیم.

نژاد بهرام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرنوشت پادگان ۰۶ نیز گفت: برخی اعضا اعتقاد داشتند در این پادگان بارگذاری نباید انجام شود و تمام هکتار باید در اختیار شهر قرار بگیرد. بی تردید اگر چنین اتفاقی رخ می داد خوشحال می شدیم، اما تجربه نشان می داد که شهرداری در چنین مواردی باید وارد معامله و تفاهم با طرف مقابل شود. تراکم اولیه در توافق یک میلیون و ۲۰۰ متر مربع بود و عملا چیزی در اختیار شهر قرار نمی گرفت اما با طرحی که در حال حاضر توافق شده ۵۴۰ هزار متر مربع تراکم داده خواهد شد و همچنین ارتش نسبت به ساخت ایستگاه مترو آن محدوده اقدام خواهد کرد. 

به گفته وی، شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به ارتش و شهرداری اولتیماتوم داده که تا آخر شهریور ماه اگر این فضا به روی شهروندان باز شد این تفاهم قابل قبول است در غیر این صورت باید تفاهمی از ابتدا برای تعیین تکلیف انجام شود. بی تردید اگر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه ای که در همین ارتباط توسط آقای میرسلیم به ایشان ارسال شده مساعدت کنند و این فضا در اختیار شهروندان قرار داده شود، اتفاق بسیار مبارکی است.

وی در خصوص حضور زنان در حوزه مدیریت شهری گفت: عدم حضور زنان در عرصه ی مدیریتی بخشی از آن به فرهنگ و سیاست کشور بر می گردد که مدیریت زنان خیلی جا افتاده نیست و رویکرد مرد سالارانه حاکم بوده است. بعد از انقلاب اسلامی تحولاتی در عرصه ی حضور و مشارکت زنان در حوزه سیاسی و مذهبی ایران رخ داد، اما متاسفانه به دلیل عدم وجود زیر ساخت ها گاهی به عقب بازگشته ایم.در دوره ۴ ساله ما در یک معاونت از حضور خانم اشرفی استفاده شد اما با تغییر ۳ شهرداری که داشتیم سیاست های متفاوتی اعمال شد.امروز نیز حضور ۶ خانم در شورا به دلیل سهمیه بندی بانوان  در لیست اصلاح طلبان است و بی تردید باید در جهت تغییر فرهنگ گامهای بلند برداریم تا حضور زنان تزیینی و ویترینی نباشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاهش آراء اصلاح طلبان در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در سال ۹۸ نیز در انتخابات مجلس اقبال مردم به صندوق های رای کاهش پیدا کرد و ۱۱ درصد از مردم تهران در انتخابات مجلس شرکت کردند. متاسفانه نتوانستیم جذابیت لازم را برای مردم جهت حضور پای صندوق های رای ایجاد کنیم. در میان اصلاح طلبان نیز تشدد آراء و سستی در فضا به دلیل حذف همه نمایندگان آنان وجود داشت بر همین اساس لیست جمهور نیز فعالیت لازم برای معرفی آن انجام نشد. قطعا مطالبات مردم تغییر کرده است و همه باید در مسیر خواست مردم حرکت کنند ما نیز در دوره پنجم توانستیم تصویر دیگری از نمایندگی مردم را ترسیم کنیم و تمامی طرح ها و لوایح در این دوره در سامانه شفافیت قرار گرفت و تمام اتفاقات صحن شورا در کمال شفافیت در برابر دید خبرنگاران بود.

وی تاکید کرد: ما در شرایطی مدیریت شهری را تحویل گرفتیم که در این دوران کسی رقبتی برای سرمایه گذاری در مدیریت شهری نداشته است. شهردار اول ما حذف شد شهردار دوم نیز به لطف مجلس حذف شد و بیماری کرونا نیز یک سال و ۷ ماه است که کشور را گرفتار کرده و شهرداری نیز با مشکلات و شرایط سختی روبرو شده است پروژه هایی را به سرانجام رساندیم و البته پروژه هایی نیز باقی ماند. به عنوان مثال در مورد ترمینال شرق موضوع آن قدر پیچیده شده که حتی ممکن است مرجع قضایی ورود پیدا کند.

وی در خصوص کمپین آرزوها و خروجی آن نیز گفت: قرار بود اعتماد شهروندان در این پروژه تقویت شود که نتیجه خوبی داشت نزدیک به ۳۸۰ آرزو ثبت شد که از این میان ۹۰ مورد مربوط به محلات و ۱۱۰ مورد مربوط به سطح شهر تهران بود که به بخش های مختلف شهرداری ارجاع شد و امیدواریم این کمپین در آینده ادامه پیدا کند.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص انتشار برخی قراردادها که احتمال بروز تخلف در آن وجود دارد، گفت: این قراردادها در سایت شفافیت منتشر شده است و علت آن نظارت عمومی بوده است. دو سازمان بازرسی و حراست شهرداری نظارت در این موارد را انجام می دهند و وقتی آیین نامه معاملات رعایت می شود و قرار داد زیر نظر دو نهاد نظارتی سازمان بازرسی و حراست است قطعا نظارت انجام شده البته ما هم پیگیر هستیم رقم های اعلام شده برای مجموعه ای از کارها بوده که یکی از آنها طراحی لوگو است و بی تردید اگر خطایی باشد به مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

وی در خصوص موضوع شیوع کرونا و فعالیت مدیریت شهری نیز گفت: اگر ظرفیتی که در بهشت زهرا فراهم شده در ایام شیوع کرونا وجود نداشت تهران ۱۲ میلیونی در این بحران با مشکلات بسیاری روبرو می شد. در حوزه واکسیناسیون نیز شهرداری تهران با قراردادن محل هایی برای مراکز واکسیناسیون کمک کرده و مصوباتی برای کاهش هزینه ها و تخفیفات ویژه کرونایی در نظر گرفته تا شهروندان احساس آرامش بیشتری کنند.

نژاد بهرام در خصوص موضوع مناسب سازی در شهر تهران نیز گفت: در ستاد مناسب سازی به عنوان نماینده شورا حضور داشتم و توانستم با کمک همکارانم مصوبه حمایت از معلولان و کم توانان را ارائه کنم . همچنین طرح جامع مناسب سازی شهر تهران مصوب شد. از سوی دیگر طرح مناسب سازی پیاده راههای شهر تهران را داشتیم که ۵۰۰ کیلومتر تا آخر شهریور به پایان می رسد. در این طرح تمام مسیر از وجود موانع اصلاح خواهد شد که شامل کارهای زیربنایی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ایستگاههای بی آر تی بیش از ۸۵ درصد مناسب سازی شده و اتوبوس و مینی بوس های مجهز به ظرفیت تردد این اقشار خریداری شده و تفاهم لازم برای ارائه اطلاعات برای کسب استاندارد آسانسورهای سطح ایستگاههای مترو نیز انجام شده و در مجموع امروز مناسب سازی برای شهروندان تهرانی به یک مطالبه بدل شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید