شهرداری با ایجاد «قرارگاه اجتماعی پایتخت» به دنبال چیست؟

کدخبر: ۴۴۴۰۳۵
اقتصادنیوز :‌اعضای شورای شهر تهران تاکید می‌کنند که در موضوع حل آسیب‌های اجتماعی راهکارها فرایندی است و قرار نیست با راهکارهای پلیسی چالش‌های اجتماعی را از سطح شهر محو کنند.
شهرداری با ایجاد «قرارگاه اجتماعی پایتخت» به دنبال چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایمنا ، آسیب‌های اجتماعی پدیده‌های زیرپوست شهرها اما واقعی و قابل کنترل هستند که طرح و شناسایی علمی و عملی آنها مستلزم وجود برنامه‌های مناسب، تعامل صحیح و مناسب بین سازمان‌های متعدد و از آن مهم‌تر وجود فضای فکری و اجتماعی مناسب است.

اهمیت مقابله با این آسیب‌ها بر کسی پوشیده نیست باید بدانیم آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، بیکاری، خودکشی، فرار از منزل و اعتیاد هر کدام می‌تواند خود علتی برای به وجود آمدن آسیبی دیگر شود.

با این حال موارد اولویت‌داری که در آسیب‌های اجتماعی پیش از همه به ذهن می‌رسد، اعتیاد، کارتن‌خوابی، تکدی‌گری و کارِ کودک است و شاید علت آن عریان بودن این آسیب‌ها در بافت شهری به ویژه مناطق کم‌برخوردارتر و حاشیه‌ای باشد. برخوردها با این آسیب‌ها نیز گاهی در حد شعار بوده و گاهی به اقداماتی محدود و جزیره‌ای خلاصه شده که بیش از آنکه درمان باشند، مسکنی بر شکاف بزرگ آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرهای کشور بوده است.

ایجاد «قرارگاه اجتماعی» سهم شهرداری در مقابله با آسیب‌ها

به هر روی در این دوره مدیریت شهری قرار بود نخستین قرارگاه از قرارگاه‌های پنجگانه‌ای که علیرضا زاکانی شهردار تهران ایجاد می‌کند، قرارگاه اجتماعی باشد. او در هفته پایانی شهریور اعلام کرده بود که یک هفته دیگر قرارگاه اجتماعی در تهران ایجاد می‌شود و در خصوص آن اطلاع رسانی می‌کند.

زاکانی همچنین در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور بر ایجاد قرارگاه اجتماعی تاکید و در این خصوص بر دو حوزه کودکان کار و معتادان متجاهر اشاره کرده که شهرداری باید سهم خود را بپذیرد و اقدامات لازم را انجام دهد.

زاکانی در دیدار با اشتری گفته است که مسأله معتادان متجاهر و کودکان کار هر چند مستقیماً به شهرداری ارتباطی پیدا نمی‌کند اما شهرداری باید سهم خود را بپذیرد و با همکاری ناجا و سایر نهادها چهره شهر را تغییر دهد.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور هم در این دیدار اعلام کرده است که نیروی انتظامی، برای هرگونه همکاری میان ناجا و شهرداری تهران اعلام آمادگی می‌کند.

شهردار تهران در روز نخست که به عنوان شهردار تهران از شورای شهر تهران رأی گرفت هم در خصوص ایجاد قرارگاه اجتماعی گفته بود: اگر شهرداری تهران قرارگاه اجتماعی را ایجاد و همه دستگاه‌ها را پای کار بیاورد می‌تواند مشکلات مربوط به معتادان متجاهر، تکدی‌گری و کودکان کار را برطرف کند.

به گفته شهردار منتخب تهران، وزارت کشور، استانداری، بهزیستی، دستگاه‌های انتظامی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با ایجاد قرارگاه اجتماعی در سالم سازی ساخت اجتماعی با هم همکاری کنند. ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که با مجوز دستگاه قضائی باید جمع‌آوری و بعد از آن سم زدایی و ماهر شوند و دوباره به اجتماع برگشته و اشتغال و پذیرش اجتماعی پیدا کنند. با شکل گیری قرارگاه اجتماعی مراحل و روند رفع این معضل انجام خواهد شد و ماحصل آن زدودن این چهره زشت فعلی از شهر است.

ایجاد قرارگاه لزوماً سخت افزاری نیست

مدتی پیش هم اعضای شورای شهر تهران با فرمانده نیروی انتظامی شهر تهران دیداری داشتند که رسانه‌ای نشد اما گفته می‌شود این درخواست از سوی فرمانده نیروی انتظامی بوده است. تاکید بر حل چالش‌های اجتماعی به صورت فوری و ایجاد قرارگاه این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا برای حل چالش‌های اجتماعی قرار است برنامه‌های ضربتی و جمع‌آوری در دستور کار قرار گیرد با خیر.

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه به ایمنا می‌گوید: ماهیت ایجاد قرارگاه به معنای جمع شدن برای یک اقدام مشترک است و این اقدام لزوماً سخت افزاری نیست بنابراین می‌توان ایجاد قرارگاه را برای کارهای نرم افزاری تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی یک موضوع محوری و رفع چالش‌های این حوزه از مطالبات مردمی و دغدغه حاکمیتی است گفت: آسیب‌های اجتماعی باید با کمک و مشارکت مردم رفع شود لذا مطلقاً برنامه مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی سلبی و برخوردی نیست. البته با علت‌ها مانند توزیع کنندگان مواد مخدر و کسانی که دام‌هایی برای گرفتار کردن دیگران پهن می‌کنند برخوردها سلبی امری اجتناب ناپذیر است اما برای بیماران و مبتلایان برنامه‌های مدیریت شهری درمانی و فرهنگی خواهد بود.

برخورد با آسیب‌های اجتماعی فرایندی است

پرویز سروی، نایب رئیس شورای شهر تهران هم با تاکید بر اینکه نگاه مدیریت شهری به موضوعات و آسیب‌های اجتماعی سلبی نیست و در نگاه پلیس هم چنین نگاهی وجود ندارد، به ایمنا می‌گوید: ما جلسه خیلی خوبی با پلیس داشتیم و اساساً نگاه سلبی به آسیب‌های اجتماعی در نگاه پلیس نبود. اتفاقاً نیروی انتظامی معتقد بود که باید آسیب‌های اجتماعی را در فرآیندهای اجتماعی حل کرد و یک بخش از این فرآیند است نه همه آن.

وی تصریح می‌کند: اگر پلیس تنها نهاد برای رفع چالش‌های اجتماعی باشد رسیدگی به این موضوع محدود به برخورد سلبی می‌شود اما وقتی یک فرایندی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی در نظر گرفته شود، آن زمان پلیس یک قطعه از این پازل می‌شود و زمانی کار به نتیجه می‌رسد که برای رفع معضلاتی که شهر درگیر آن است تمام بخش‌ها مشارکت کنند.

به گفته سروری باید با آسیب‌های اجتماعی فرایندی برخورد شود و بخش‌های مختلف دست به دست هم بدهند تا معضلات برطرف شود.

با پایان یافتن تابستان، چند روز از وعده ایجاد قرارگاه اجتماعی گذشته است اما به نظر می‌رسد با توجه به انتخاب معاون جدید فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران که یکی از یاران نزدیک زاکانی است به زودی فعالیت این قرارگاه آغاز شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید