هزینه در وام مسکن صعودی شد

افزایش نرخ سود وام مسکن +نمودار

کدخبر: ۴۵۱۷۳۳
هر ورق از اوراق تسه در روز 10 آبان ماه قیمتی معادل با 69 هزار و 923 تومان داشت و به بالاترین سطح خود از یک آبان تا کنون رسیده است.
افزایش نرخ سود وام مسکن +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، هزینه وام مسکن در دهم آبان ماه به دومین رکورد خود در 10 روز گذشته رسیده است. این افزایش قیمت در بازار مسکن موجب افزایش نرخ سود وام مسکن شده و معادل با 21.51 درصد به ثبت رسید.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه خرید اوراق مسکن در 10 آبان

هر ورق از اوراق تسه در روز 10 آبان ماه قیمتی معادل با 69 هزار و 923 تومان داشت و به بالاترین سطح خود از یک آبان تا کنون رسیده است.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده‌است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

بنابراین در ده آبان ماه مجردها برای اخذ وام مسکن باید 19 میلیون و 600 هزار تومان و متاهین نیز 33 میلیون و 560 هزار تومان هزینه پرداخت کرده اند.

مقایسه آمار نشان می دهد که این بیشترین میزان هزینه ای بوده که متقاضیان در روزهای اخیر به منظور اخذ وام پرداخت کرده اند.

اما با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای وام مسکن می پردازند دیگر نرخ سود واقعی با رقم اسمی نرخ سود مغایر خواهد بود.

وام مسکن

نرخ سود موثر وام مسکن در 10 آبان

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بر همین اساس نرخ سود کشف شده در روز دوشنبه 10 آبان ماه برابر با 21.51 درصد بوده و بالاترین حد این نرخ را در 10 روز اخیر به ثبت رساند.

این رقم از حد اسمی تعیین شده (17.5 درصد)، 4 واحد درصد بالاتر بوده است.

وام مسکن

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که دهم آبان ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 179 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 333 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شد.

این هزینه نیز مانند دو متغیر دیگر وام مسکن در این روز روندی صعودی داشته و به بالاترین سطح خود از ابتدای آبان تاکنون رسیده است.

وام مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید