درخواست توسعه کتابفروشی در مناطق محروم شهر تهران

کدخبر: ۴۵۴۷۸۳
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی پایداری و پایمردی خود را در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی در عرصه نشر نشان داده و تاثیر گذار بوده است.
درخواست توسعه کتابفروشی در مناطق محروم شهر تهران

به گزارش اقتصادنیوز، علیرضا نادعلی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در دفتر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، ضمن دیدار با میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی روز کتاب و هفته کتابخوانی را به وی تبریک گفتند.

بر همین اساس، علیرضا نادعلی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با اشاره به ماموریت مهم مجمع ناشران انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای جریان انقلابی فرهنگی، مجموعه‌ای وجود دارد که در استمرار در کار فرهنگی اعتقاد دارد، و به ایستادگی، رها نکردن پایبندی دائم و پیشبردن اهدافی که به آن اعتقاد داریم، موصوف است.

وی ادامه داد: درصورتی که در همین کارهای فرهنگی برخی از این شاخه یا به آن شاخه می‌روند، اما مجمع ناشران انقلاب اسلامی پایداری و پایمردی خود را در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی در عرصه نشر نشان داده و تاثیر گذار بوده است.

رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ماهم حسب وظیفه و به مناسبت روز و هفته کتاب و کتابخوانی وظیفه خود دانستیم به شما و همکارانتان این روز را تبریک عرض کنیم.

در این نشست حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با تقدیر از عملکرد مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حفظ و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی، گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی توانسته با مرور حرف‎های انقلاب اسلامی در مواضع شهید بهشتی بدون حمایت موثر در جهت ترویج فرهنگ و آرمان‌های انقلاب اسلامی تلاش کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر از وزارت ارشاد، رسانه ملی و سازمان تبلیغات اسلامی این توقع می‌رود که بیشتر نسبت به پرچمداران فرهنگ انقلاب اسلامی حمایت کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: قبول ندارم که ذهن جامعه از کتاب عبور کرده باشد، کتاب نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر انسانهاست.

در ادامه این نشست میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه به دنبال انحصار طلبی نیستیم و خودمان را یکی از اعضای حوزه نشر کتاب می‌دانیم، اظهار داشت:  ما یکی از قطعات پازل کتاب و کتابخوانی هستیم و نقش خودمان را جدی گرفتیم و ناراحتی که مقام معظم رهبری بارها درباره کتاب و کتابخوانی داشتند را جدی گرفتیم و برای آن شب و روز وقت گذاشتیم و خواهیم گذاشت.

وی افزود: حسمان در حوزه کتاب به یک مبارزه جدی از جنس حوزه‌های دیگر درگیری اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ... شبیه است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، گفت: شکل گیری مجموعه ناشران انقلاب اسلامی برای هم افزا کردن ناشران انقلابی و برای ایجاد یک نرم افزار و یک سیستم عامل نسبتاً موفق، بروز و دارای یک عقلانیت قابل اعتنا به نفع انقلاب اسلامی بود.

نیلی تاکید کرد: هیچ صنعتی، مثل صنعت نشر از اهمیت بالایی برخوردار نیست، زیرا هم به لحاظ تعداد مشاغل مرتبط، هم به لحاظ گردش اقتصادی و مالی آن و هم به لحاظ ماندگاری و تاثیرگذاری این رسانه.

وی تصریح کرد: ماندگارترین رسانه، کتاب و محتوای مکتوب است، حتی وقتی از دیجیتال شدن و فن آوری‌های روز دنیا صحبت می‌کنیم باز می‌دانیم که جای رسانه مکتوب را نمی‌گیرد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، معتقد است: اثری که در جنس کاغذی و مکتوب کتاب وجود دارد به مراتب عمیق تر از تئاتر و برخی سبک‌های موسیقی دارد.

نیلی تصریح کرد: ما امروز در دوران عُسرت ناشران هستیم، متاسفانه ناشران دچار سختی‌‌ها و مشکلات فراوانی هستند.

وی تاکید کرد: از مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران درخواست داریم تا با کمکشان بتوانیم به دنبال اصلاح فرایندها و بهینه کردن آن قدم برداریم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: مهترین نکته در حوزه نشر این است که آیا این اثر دیده می‌شود، متاسفانه طی سالهای گذشته در حوزه نشر با کمیت‌گرایی مواجهه بودیم و هستیم و امیدوارم در این دوره مدیریت شهری جدید، بتوان بخشی از این حوزه را اصلاح کرد.

نیلی ادامه داد: کمیت‌گرایی افراطی و غیر عقلایی باعث شده ما در فرایندهای حوزه نشر به کمیت گرایی منهای کیفیت و در نظر گرفتن واقعیت کتابخوانی در کشور افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه تورم در عناوین، حجاب در کتاب خوب است و افراد را از کتاب‌های خوب غافل می‌کند، گفت: ناشران در دوران کرونایی به دو دلیل خوانندگان خود را از دست داده اند، دلیل اول عدم حضور مخاطبان و مشتریان در مراکز کتابفروشی است، بطوریکه بر اساس آمار تعداد مشتریان کتاب در خیابان انقلاب به یک چهارم رسیده اند، که این تاسف بار است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: نکته دوم که از اهمیت کمی هم برخوردار نیست، افزایش قیمت کتاب است و این برای مخاطبان قابل قبول نیست.

نیلی افزود: در این شرایط شاید یکی از مهترین کارها و برنامه هایی که می تواند در تسهیل گر حوزه نشر و کتاب خوب باشد، ترویج و تبلیغ کتاب خوب است و چاره ای جز این وجود ندارد.

وی با انتقاد از واردات بی رویه کتاب به کشور،گفت: هرساله نزدیک به 35 هزار عنوان کتاب به کشور وارد می‌شود، که اگر با کمک همه شهرداری‌های کشور که شهرداری تهران به نوعی هدایتگر آنها محسوب می‌شود، تعدای کتاب خوب و اثر گذار که مورد تایید دلسوزان حوزه کتاب است در معرض نگاه عموم بطور مطلوب قرار داده شود، شاید میانبُری برای  گذار از دوره سخت باشد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی تبعات مدیریتی در حوزه کتاب باعث خشک شدن قلم، اندیشمندان شده است، خاطرنشان کرد: توسعه کتابفروشی در مناطق محروم شهر تهران، از این منظر محروم عنوان می‌کنم که در برخی مناطق کتابفروشی وجود ندارد، اگر شهرداری تهران در هر محله یک کتابفروشی ایجاد کند، می تواند به رونق بازار کتاب کمک های به سزایی انجام دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید