افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی در برخی شهرها

کدخبر: ۴۵۴۷۸۹
اقتصادنیوز :‌مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور از افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی در برخی شهرها به دلیل تورم و تغییر مکرر قیمت کالاها خبر داد.
افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی در برخی شهرها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا،«مرتضی ضامنی» مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها اظهار کرد: براساس یکی از مصوبات دولت، اگر ناوگان بنزینی نسبت به دوگانه‌سوز کردن خودروی خود اقدام کنند، دولت برای آن یارانه پرداخت می‌کند. 

او ادامه داد: اکنون با خودروهایی مواجه هستیم که سن مخزن گاز آن‌ها به فرسودگی رسیده است و مطابق استانداردها باید مخزن گاز آن‌ها تعویض شود، اما قیمت مخازن رقم بسیار زیادی است و راننده‌ها ناگزیر بودند مخزن را جدا کنند و از بنزین استفاده کنند. 

ضامنی با بیان اینکه به مصوبه دولت اصلاحیه‌ای زده شد که امکان تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها را فراهم کرد، گفت: این مساله را منعکس کردیم و در اصلاحیه‌ای که در مصوبه رخ داد، مقرر شد برای این گروه از خودروها که مخزن گاز آن‌ها توسط مراکز معاینه فنی رد می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست، با تحویل مخزن کهنه بتوانند مخزن جدید را به صورت رایگان نسب کنند. 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور درباره آمار خودروهایی که مخزن گاز آن‌ها به سن فرسودگی رسیده است، گفت: از آنجایی که مصوبه تازه تصویب شده و این شرایط فراهم شده است آمار را به صورت معمول از سامانه سیمفا استخراج می‌کنیم و در اختیار وزارت نفت قرار می‌دهیم. سپس در فراخوانی صاحبان خودرو برای تعویض مخزن فرسوده مراجعه می‌کنند. 

ضامنی در پاسخ به این سوال که نرخ کرایه تاکسی‌ها تقریبا به صورت فصلی در خطوطی که به ویژه از تاکسی چرخشی استفاده می‌شود در حال تغییر است که علت اصلی آن افزایش گسترده قیمت‌ها و نرخ تورم در جامعه است، آیا باید این افزایش به صورت مصوبه در شوراهای شهرها به تصویب برسد، اظهار کرد: مطلوب همه ما این است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که هر سال با توجه به یک تورم متعارف قیمت‌گذاری‌ها به شورای شهرها ارسال و تصویب شود، اما الان با تغییر مکرر قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از قطعات خودرو گرفته تا کالاهای اولیه روبرو هستیم.

وی افزود: جایی که سازمان‌های تاکسیرانی به این نتیجه برسد که همه چیز به واسطه این تورم گران شده و باید نسبت به اصلاح قیمت کرایه اقدام کند، قانون یک فرایندی را تعریف کرده است که براساس آن باید پیشنهاد به شورای شهر برود و در صورتی که شورا مصوب کرد و به تایید فرمانداری مربوطه رسید، افزایش کرایه قانونی می‌شود، اما اگر شرایط مطلوب باشد تنها یک بار افزایش قیمت داریم. 

او ادامه داد: اما با این شرایط اقتصادی در برخی از شهرها این اتفاق رخ داده و شوراهای شهر روند افزایش قیمت‌ها را انجام داده‌اند. این فرایندی است که قانون تعریف کرده است و هر کرایه‌ای که با این فرایند به تصویب برسد، قانونی است که ممکن است یک بار در سال و یا چندبار در سال باشد. 

ضامنی درباره واکسیناسیون رانندگان تاکسی گفت: واکسیناسیون ۹۳ درصد از رانندگان تاکسی انجام شد و برای تعدادی از رانندگان که نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، محدودیت اعمال شده است و براساس ابلاغیه سازمان شهرداری‌ها صدور تمدید پروانه منوط به ارائه کارت واکسیناسیون است. 

او درباره واکسیناسیون مسافران نیز گفت: وزارت کشور طرح قرنطینه هوشمند را دارد که هرچیزی که اجرائی شود ما نیز تابع همان هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید