گزارش اقتصادنیوز از عملکرد بودجه‌ای زاکانی

افزایش درآمد آخرسال شهرداری تهران؛ سنت همیشگی یا تدبیر انقلابی!

کدخبر: ۴۸۶۷۸۸
اقتصادنیوز: معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم معتقد است که اسفند ماه بهاردرآمدی شهرداری هاست و افزایش درآمدهای شهرداری به مدیریت و تدبیر مدیریت شهری جدید ارتباطی ندارد .
افزایش درآمد آخرسال شهرداری تهران؛ سنت همیشگی یا تدبیر انقلابی!

به گزارش اقتصادنیوز دیروز در صحن شورای شهر تهران خزانه دار شورای شهر از روند درآمد و هزینه های شهرداری از مهرماه تا بهمن ماه 1400گزارشی ارائه کرد .جبیب کاشانی در ابتدای سخنانش تاکید کرد که گزارشی که ارائه می کند مربوط به 11 ماهه 1400 است و اگر آمارمان با اعداد اعلامی از سوی شهردار تهران متفاوت است دچار سوء برداشت نشویم.

او با بیان این که دوستانمان در شهرداری این توانایی را داشتند که درآمدها را از ۲۴ هزار میلیاردتومان در عرض یک ماه به ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش دهند، گفت: بودجه شهرداری تهران در سالهای ۱۴۰۰ چهل و هشت هزار میلیارد تومان بود اما در آذر ماه حدود ۱۱میلیارد تومان آن را کاهش دادیم و بودجه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰ مجموع منابع و درآمد وصولی بیش از ۲۴ میلیارد تومان بود که نسبت وصولی به کل بودجه مصوب بیش از ۶۵ درصد است. در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ مبلغ بیش از ۳۴ میلیارد تومان وصول می شد که از این مبلغ حدود بیش از ۲۴ میلیاردتومان وصول شده است یعنی حدود ۷۱ درصد تحقق یافته است و در مورد درآمدها نیز باید ۲۶ میلیارد تومان وصول می شد که حدود بیش از ۲۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۷۸ درصد وصول شد.

وی ادامه داد: منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز باید ۴ هزار میلیارد تومان وصول می شد که تنها هزار و ۶۸۲ میلیارد ،یعنی حدود ۳۹ درصد وصول شده و منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی نیز تنها ۵۸ درصد محقق شده است.

حبیب کاشانی اظهار کرد: در مورد بودجه مصوب اصلاحی سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار کسب می شد که حدود ۱۰ هزار میلیارد یعنی ۲۸ درصد پایدارو مبلغ ۲۸ میلیارد تومان آن ناپایداراست.

وی با بیان این که علیرغم تذکر قبلی به شهردار تهران مبنی بر پایین بودن عملکرد و واریز اسناد در جذب هزینه ها نسبت به درآمدهای تحقق یافته باز هم شاهدیم که این امر صورت نپذیرفته است، گفت: در خصوص هزینه ها در بخش هزینه های نقدی و غیر نقدی در سه بخش هزینه ای تملک دارایی سرمایه ای و  تملک دارایی مالی در مجموع ۴۲ هزار میلیارد ابلاغ شده بود اما عملکرد بیش از ۱۳ میلیارد تومان است یعنی حدود ۳۲ درصد جذب در این حوزه داشته ایم.

وی افزود: در بودجه مصوب اصلاحی در بخش منابع ، درآمدها ۲۸ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان بود که شاهد تحقق ۷۶ درصدی آن بودیم و منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای مبلغ ۴ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۲ درصد و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی حدود ۴ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۱ درصد بوده است.

اما در ماه پایانی که درگزارش خزانه دار جای آن خالی بود ،شهرداری تهران جهش درآمدی بالایی داشته است . علیرضا زاکانی شهردار تهران به تازگی ادعا کرده بود که 93 درصد بودجه 1400 شهرداری تهران محقق شده که در سال های اخیر بی‌سابقه بوده است .

بهروز شیخ رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در گفت و گو با اکو ایران دراین رابطه با اشاره به سخنان شهردار درخصوص نقش مدیریت جدید  در افزایش درآمدهای شهرداری این پرسش را مطرح می کند که اگر مدیریت کنونی در تحقق این منابع نقش داشتند چرا در بهمن ماه نتوانستند متوسط درآمد مورد نیاز خود که ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان بوده را برای تحقق بخشیدن بودجه 37700 میلیاردی شهرداری کسب کنند؟ طبق گزارش رسمی که به شورا ارائه شده  در بهمت ماه توانسته اند ۲ هزار و ۴۰۵  میلیارد تومان درآمد کسب کنند و در برش 11 ماهه نیز تنها توانسته بودند 65% درآمد کسب کنند. از این 11 ماه پنج ماه مربوط به  مدیریت پیشین بوده و از 15 مرداد ماه مدیریت جدید درشهرداری فعالیت خود را آغاز کرده است . چه ایشان و چه سرپرستی که شورای ششم منصوب کرده بوده اگر توانایی ویژه ای  داشتند همان زمان می توانستند به کار ببندند نه این که تحقق منابع ذاتی شهرداری که در پایان سال همیشه بهار درآمدی شهرداری ها بوده را  به مدیریت انقلابی خود ربط دهند و بگویند نتیجه سحری است که ایشان و تیمشان مدیریت کردند.البته آقای زاکانی گفته اند این تحقق منابع در این سالها بی سابقه بوده است که برای اطلاع ایشان لازم است یادآوری کنم که در سال های ۱۳۹۶ و  ۱۳۹۷ از دوره پنجم ما شاهد درصد تحقق بالای بودجه شهرداری تهران بودیم،به نحوی که اگر بخواهیم درآمد غیر قابل تخصیص را از سرجمع منابع محقق شده این دو سال کسر نکنیم شاهد مازاد تحقق منابع هم بوده ایم!

وی ادامه می دهد :نکته جالب و بسیار مهم که آقایان فراموش می کنند این است که شهرداری همیشه در اسفند ماه تحقق منابع بسیار بالایی داشته و این تحقق منابع بسیار بالا در اسفند ماه فقط مربوط به این دوره مدیریت شهری نیست و ریشه در تاریخ شهرداری ها در ایران دارد و علتش را باید در حساب و کتاب مودیان برای استفاده از قیمت سال جاری و تخفیف پرداخت نقدی در آخرین روزهای سال و پیشگیری ایشان از گرفتار شدن به عوارض با نرخ های جدید سال آتی و یا مشمول جریمه شدن در مواردی است، برای درک موضوع رونق تحقق منابع در اسفند ماه کافی است به منابع محقق شده در اسفند سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران نگاه کنیم،می بینیم که در اسفند ۹۸ که آغاز شیوع و همه گیری کرونا در کشور بود و ما با مقررات گذاری سخت گیرانه ستاد کرونا مواجه بودیم شهرداری تهران توانست ۳ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان منابع کسب کند،حالا در اسفند ۱۴۰۰ که ما شاهد بازگشت کسب و ‌کارها و سفرهای نوروزی به حالت عادی در سطح کشور بودیم تحقق منابع ۱۱ هزار میلیاردی در شهرداری تهران امری طبیعی و مطابق روند معمول همیشگی بوده است که البته این روند فقط مربوط به شهرداری تهران نیست و در همه شهرداری ها به همین شکل بوده و خواهد بود.

به گفته شیخ رودی در این میان ادعاهای شهردار و مدیران شهرداری در رابطه با دلایلی که این تحقق را محصول مدیریت و عملکرد تیم جدید مدیریتی شهرداری می دانند محلی از اعراب ندارد، مقایسه این جریان تحقق درآمدی در اسفند ماه با سایر ماههای مدیریت آقایان در همین دوره می تواند نشان دهد که این تحقق درآمد نتیجه تغییر مدیریت نیست و اگر این مدیریت هنری داشت نمیگذاشت منابع مورد نیازش را شب عید جور کند، بلکه با هنری که ادعایش را دارند مطابق جریان نقدی ماهانه آن را تامین می کردند.

کاهش شیوع و همه گیری پاندمی کرونا، خروج مدیریت شهری از شرایط عدم قطعیت ناشی از تغییر دوره، تلاش مودیان برای استفاده از نرخ عوارض سال جاری و تخفیف پرداخت نقدی،پالس های مثبت اقتصادی ناشی از مذاکرات برجامی دولت جدید که حتی در اسفند بر بازار ارز هم تاثیرگذار بود و... دست به دست هم دادند و اسفند امسال را برای شهرداریها و از جمله شهرداری تهران پر رونق تر کردند.

شیخ رودی اضافه می کند : این که در یک ماه پایانی سال ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع محقق می به این معنی است  که شهرداری توانسته در یک ماه به جای ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع کسب کند، یعنی این که تکلیف سه ماهش را در یک ماه انجام داده و متوسط منابع مورد نیاز ماهانه اش را سیصد درصد رشد داده که اتفاق خوبی است، اما واقعیت این است که باید شفاف شود که چقدر از این منابع غیرنقدی که محقق شده، غیر نقد غیر قابل تخصیص است، چون این منابع قابلیت تخصیص به هزینه و خرج کردن را ندارند و فقط یک ثبت حسابداری است و پولی گیر شهرداری در این سال مالی نمی آید.روشن شدن مبلغ غیر نقد غیر قابل تخصیص و سپس کسر آن از سرجمع منابع روشن کننده رقم بودجه تحقق یافته واقعی شهردری تهران است.

اگر بنا به حساب غیرنقد غیر قابل تخصیص در سرجمع منابع باشد،در دوره پنجم سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بودجه شهرداری تهران با مازاد تحقق هم مواجه بوده است واکثر سالهای دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف هم همینطور بوده است.

شهرداری به یک جریان مالی و جریان نقدینگی پایدار نیازمند است تا بتواند در کنار نگهداشت شهر، پروژه های عمرانی و فرآیند توسعه شهر را به موقع و اثر بخش انجام دهد و هنر مدیریت فراهم کردن این جریان نقدینگی متناسب با متوسط منابع مورد نیاز ماهانه است، نه اینکه در ماههایی از سال فقط به اندازه هزینه های اجتناب ناپذیر درآمد داشته باشید و در ماه آخر سال به اندازه سه ماه!  این که پولی یک دفعه می آید و بعد می آیند آن را به مدیریت ربط می دهند مدیریت نیست و مدیریت این بود که 3141 میلیارد تومانی که نیاز متوسط شهرداری برای تحقق صددرصدی بودجه و انجام همه فعالیت ها در طی ماههای سال است را نود درصد محقق کنند وگرنه منابعی که در اسفند ماه محقق شده همه اش صرف هزینه های اجتناب ناپذیر و پرداخت دیون و بدهی های پیمان کاران می شود ودیگر زمانی برای تامین مالی پروژه های عمرانی و توسعه شهر باقی نمانده است.

این کارشناس اقتصاد شهری یادآور می شود : اگر مطابق مصاحبه مطبوعاتی معاون مالی شهرداری تهران ۳۵ هزار  میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ محقق شده است،هم اکنون باید از محل  مازاد درآمد اسفند بر هزینه های اجتناب ناپذیر و....باید در خزانه شهرداری نقدینگی مناسبی وجود داشته باشد و البته شهرداری هم بدهی بابت هزینه های حقوق و دستمزد بخش کارگری نگهداشت شهر اعم از رفت و روب، فضای سبز و....به کارگران و پیمانکاران نداشته باشد و دغدغه چندانی هم در پرداخت حقوق و هزینه های اجتناب ناپذیر کارکنان و کارگران در فروردین ماه که یکی از ماههای بسیار کم رونق در تامین منابع شهرداری است را نداشته باشند.البته در اسفند ماه و در حالیکه این حجم‌از منابع محقق شده بود متاسفانه تاخیر کم سابقه در پرداخت حقوق و مزایای پایان سال کارکنان شهرداری ، موجب نارضایتی آنها و ارسال بیش از صدها پیام به یکی از کانالهای اطلاع رسانی مختص کارکنان شهرداری شده بود که این تاخیر و آن تحقق منابع محل تامل است!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید