سیرتاپیاز جهش ماکارونی

وقتی ماکارونی شاخ شد؛ برد محصولات ترکیه‌ در رقابت قیمت‌ها؟

کدخبر: ۴۹۳۱۶۲
اقتصادنیوز: ​چند روزی است که بیشترین موضوع گفت و گوهای مردم گرانی نان و ماکارونی است در روزهای اخیر هشتگ ماکارونی یکی از داغ ترین موضوعات توییترفارسی بود.
وقتی ماکارونی شاخ شد؛  برد محصولات ترکیه‌ در رقابت قیمت‌ها؟

به گزارش اقتصادنیوز هشتگ ماکارونی؛ موضوع داغ توییتراست.مکالمات مردم هم بیشتر درخصوص گرانی نان و ماکارونی است . وحشت از خالی شدن سفرهایشان. قفسه برخی از فروشگاه های بزرگ از ماکارونی خالی است. اما سوپری های برخی از محلات هنوز ماکارونی به هر میزان که بخواهید می فروشند اما باید قیمت جدید را براساس برند ماکارونی بپردازید هرچند که روی آن قیمت دیگری نوشته شده باشد .

ماکارونی 10

سایت های فروش اینترنتی هم موجودی ماکارونی شان تمام شده اما در برخی سایت های فروش نیز به راحتی می توان ماکارونی خرید حتی ارزان تر از نرخ دولتی .

ماکارونی 9

اما نکته جالب قیمت خرید ماکارونی در کانال های غیر رسمی فروش کالا از ترکیه است که چند سالی است فراگیر شده ، قیمت خرید ماکارونی در این کانال ها از تهران ارزان تر می شود و به زودی درکنار خرید کفش و لباس ماکارونی هم به سبد کالاهای خریداری شده افزوده می شود . در این سایت ها قیمت ماکارونی 6 تا 8 لیر است که با محاسبه قیمت لیر 1930 تومانی 12 تا 14 هزار تومان می شود .

ماکارونی 5

اکوایران در این باره  نوشت: اما واکنش فعالان فضای مجازی به کمبود ماکارونی هم جالب است . یکی از کاربران توییتر نوشته است :  «قیمت ماکارونی در اروپا ۱ یورو ۳۰ سنت هست یعنی حدودا ۴۰ هزارتومن، اما حداقل حقوق یک کارگر ۱۱۰۰ یورو هست یعنی حدودا ۳۴میلیون و ۶۵۰ هزار تومن، شما هروقت اومدی به کارگرت ۳۴ میلیون تومن حقوق دادی اون وقت مقایسه کن»

کامران بارنجی روزنامه‌نگار اجتماعی هم نوشته است: «بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ  ماکارونی سهمیه‌ای با قیمت قدیم می‌فروشند. جلوی فروشگاه‌ها عده‌ای زن و مرد با سن‌های مختلف ایستاده‌اند و از مردم می‌خواهند برایشان ماکارونی بخرند. اسمش را سودجویی بگذاریم یا فقر فرقی نمی‌کند؛ چون حق مردم ما اینطور تکدی‌کردن نیست.»

ماکارونی 2

کاربری با نام مستعار علی صامورایی عکسی از شخصیت بادام پسر گل فروش برنامه میهمانی که به تازگی توسط ایرج طهماسب ساخته شده و به ساندویچ ماکارونی علاقه زیادی دارد گذاشته و نوشته است «این بچه حق داشت بخاطر ماکارونی دعوا کنه یه چیز میدونست فکر کنم که ما خبر نداشتیم.»

ماکارونی 3

حامد حسینی پناه کرمانی هم به محبوبیت ماکارونی در میان دانشجویان اشاره کرده و توییت کرده است«دوره‌ی دانشجویی وقتی در بی‌پول‌ترین حال ممکن بودیم، یا پنج‌شنبه و جمعه که سلف دانشگاه تعطیل بود، یه بسته  ماکارونی و یه کم سویا جواب بود. این غذای به صرفه‌ی دانشجویی هم به تاریخ پیوست.»

ماکرونی 4

یا یکی دیگر از فعالان توییتری نوشته است :«از گرون شدن ماکارونی به شدت غمگینم! نه برای خودم! من و امثال من یه کم بالا و پایین میتونیم بخریم یا اصلاً کمتر بخوریم! اما ماکارونی برای خانواده‌هایی که به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارن، غذای مهمی محسوب میشه که بچه‌ها هم دوستش دارن. حالا گرون شدن ماکارونی روی اونا فشار میاره!»

برخی دیگر هم گرانی تن ماهی را یاد آوری کرده اند که غذای محبوب و ارزانی بود و دیگراز سفره بسیاری از ایرانی ها حذف شده است .

در میان همه نگاه های منتقد، ارزانی ماکارونی هم روایت تلخی دارد؛ دولت می گوید با دلار 4 هزار  200 تومانی مواد اولیه و ملزومات ماکارونی راتهیه کرده  اما قیمتی که به دست مردم می رسیده 50 و 60 درصد گران تر بوده است و در این میان رانتی در جبیب عده ای می رفته ، برای همین رانت حذف شده تا یک عده از قیمت ماکارونی ارزان  پول بی زحمت کسب نکرده باشند. باید منتظر ماند و دید که با این تصمیم سود رانت‌خوارهای مذکور کم خواهد شد یا این کالا نیز به سرنوشت تن ماهی برای شهروندان فرودست بدل خواهد شد!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید