تراموا ارزان تر است یا مترو ؟

کدخبر: ۵۳۵۵۷۷
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید اگر براساس ظرفیت جا به جایی مسافر هزینه مترو یا تراموا را مقایسه کنید ، مترو با توجه به ظرفیت جا به جایی مسافری که دارد ارزان تر برای شهر تمام می شود .
تراموا ارزان تر است یا مترو ؟

به گزارش اقتصادنیوز درحالی که  مدیران شهری تهران هنوز نتوانسته اند از لیست نیازهای فوری تهران درحوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو بکاهند ،شهردار تهران وعده احداث یک خط تراموا را هم به تهرانی ها داده است . او گفته است: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل‌ونقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به‌عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می‌دهیم با این اقدام می‌توانیم دوسوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می‌توانیم با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در ‌حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص این که آیا تراموا راه حل ارزان تری برای رفع نیازهای حمل و نقلی پایتخت است به اکو ایران گفت :این تحلیل درست نیست و اطلاعاتی که در این زمینه داده شده ،دقیق نیست ، اگر براساس ظرفیت جا به جایی مسافر و هزینه احداث این محاسبه را انجام دهیم حتما این سامانه گرانه تر خواهد بود . زیرا ظرفیت جا به جایی مترو چندین برابر تراموا است و این مد حمل و نقلی یک مد سبک حمل و نقلی محسوب می شود . همچنین سامانه های کم ظرفیت مناسب تهران  نیستند .

وی ادامه داد: ممکن است بررسی های کارشناسانه نشان بدهد در بخش هایی از تهران نیز به استفاده از تراموا، مونوریل و ... باشد اما هنوز مطالعات کارشناسی در این رابطه انجام نشده و مطالعات قبلی نیز نشان می دهد مترو مناسب ترین مد برای پاسخ به نیازهای حمل و نقلی پایتخت است .

 تشکری هاشمی با تاکید بر این که تاکنون هیچ مطالعه ای توسط واحد های مربوطه در شهرداری تهران برای احداث تراموا انجام نشده است  گفت :‌بدون مطالعه نباید پول مردم را دور بریزیم و بخواهیم با سعی و خطا مسائل را جلو برویم مطالعات  گذشته ریلی تهران نشان داده که با توجه به انبو ه مسافری که در شهر تهران جا به جا می شوند باید حتما شبکه حمل و نقل سنگین داشته باشیم .

تشکری هاشمی یادآور شد : با توجه به این که تراموا مسئله سطح اشغال دارد  باید برای احداث آن زمین خریداری و آزاد سازی شود  همچنین  مشکلات ایمنی دارد و چالش دیگر نبود فن آوری های آن  در داخل کشور است  و ظرفیت آن هم به اندازه همین اتوبوس های دو کابین و سه کابینی است  که موجود است و به دلیل عدم نگهداشت صحیخ و انجام ندادن تعمیرات به موقعه عمدتا متوقف هستند .  

 رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به این که 700 اتوبوس دو کابین  برای قطعه یدکی و تعمیرات متوقف است گفت :‌ تعمیر و راه اندازی این اتوبوس ها   هزار بار اولویت اش بالاتر از این است که تراموا جدید راه بی اندازیم وقتی متروی ما برای کمبود واگن و کمبود قطعات یدکی نمی تواند سرویس خوب به مردم بدهد ، باید رسیدگی به این نیازها را در اولویت قرار دهیم .

به اعتقاد تشکری هاشمی تا زمانی که   تعمیر اتوبوس ها و واگن های مترو،تکمیل خطوط موجود و تامین واگن ها و اتوبوس های مورد نیازانجام  نشود فعالیت جدیدی در این حوزه در اولویت نیست .

وی ادامه داد : ایجاد تراموا پس از مطالعات کارشناسی باید در شورا به تصویب رسیده و سپس به شورای ترافیک کشور رفته و بعد در بودجه سالیانه شهر برای آن بودجه پیش بینی شود .

به گزارش اکوایران ،مدتی پیش علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در واکنش به انتقاد و حمایت برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره راه‌اندازی تراموا در پایتخت گفت: باید با علم و دلیل در این باب سخن گفت. آن چیزی که برای ما مهم است، صلاح شهر بوده و  شورای شهر هم به دنبال حل موضوعات ترافیک و حمل و نقل است. در بحث تراموا آخرین بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این است که در هر کیلومتر یک‌پنجم مترو هزینه می‌برد و دو سوم مترو جابجایی مسافر دارد. البته ما همچنان برای مترو سرمایه‌گذاری می‌کنیم و این موضوع برای ما یک امر قطعی است؛ اما برای توسعه حمل و نقل پاک و با توجه به شرایط تراموا این مسئله هم در دستور کار قرار دارد. به ازای سرمایه‌گذاری در تراموا سه و نیم برابر می‌توانیم مسافر جابجا کنیم و در واقع تراموا صرف و صلاح اقتصادی دارد و برای محیط زیست نیز مفید است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید