خط ویژه دوچرخه ها محو شد

حذف میراث حناچی در بهشت

کدخبر: ۵۲۷۱۳۵
خط ویژه دوچرخه در خیابان بهشت محو و تبدیل به محل پارک خودرو شده است . بخشی از خیابانی که ساختمان شهرداری و شورای شهرتهران در آن مستقر هستند به حمل و نقل انسان محور اختصاص یافته بود که به نفع خودروها حذف شد .
حذف میراث حناچی در بهشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، نه خبری از دوچرخه  های اشتراکی در سطح شهر است و نه مدیران دوچرخه سواری که هر سه شنبه شهردار سابق تهران را دردوچرخه سواری همراهی می کردند . مدتی است که اولین خط ویژه دوچرخه که دردوره گذشته مدیریت شهری در خیابان بهشت ایجاد شد هم حذف و به محل پارک خودرو تبدیل شده است .

c2269c8a-70ed-4f7d-8454-8f499be47b2c

خط ویژه ای که به جای دوچرخه مسیر اختصاصی موتور سواران بود اما گاهی هم دوچرخه سواری از آن استفاده می کرد . سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر  درخصوص این که حذف مسیر ویژه دوچرخه در خیابان بهشت به اکو ایران می گوید :‌هم احداث مسیر دوچرخه  در سطح شهر تهران در بسیاری از موارد غیر کارشناسی و غیر تخصصی بوده و کارمطالعاتی دقیقی برای ایجاد آن انجام نداده بودنداما برای انجام کار  هزینه شد  و هم تخریب و حذف کردن آن ، بدون این که  بررسی و ارزیابی دقیقی صورت بگیرد، یک کار اشتباه  و غلط است.

وی ادامه می دهد :‌ متاسفانه شاهد اقدامات خودسرانه زیادی در سطح شهر هستیم و کارهایی  که با اولیه ترین اصول مهندسی ترافیک در تضاد است به راحتی به اجرا در می آیند و ظاهرا شهرداری نسبت به این موضوعات نظارت کافی ندارند در غیر این صورت  هم احداث آن کار غلطی بوده و هم تخریب آن کار اشتباهی است.

b3835384-b3f1-4734-80cd-326ba3e7fcba

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اشتباه بودن این رویه در شهرداری توضیح می دهد :‌ غلط بودن این کار به این دلیل  است که بدون انجام مطالعات بررسی ها و ارزیابی ها و نظرسنجی ها به طور ناگهانی مدیری در یک گوشه  تصمیم می گیرد کاری انجام دهد و در گوشه دیگر مدیر دیگری تصمیم می گیرد آن را خراب کند  در حالی که در برخی از نقاط شهر خطوط دوچرخه سواری را توصیه کردیم و از شورا اجازه برای  توسعه خطوط دوچرخه سواری اجازه گرفته اند در جایی دیگر این خطوط را تخریب می کنند . فارغ از این که خیابان بهشت خط دو چرخه اش فاقد کارآمدی لازم بود ولی این که تصمیمات بدون کارکارشناسی و ارزیابی باشد کار غلطی است و به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست .

تشکری هاشمی در ادامه در خصوص تذکری که مدتی پیش در خصوص تخریب سنگ فرش پیاده راه 17 شهریور به شهردار داده بود واعلام کرده بود این تصمیم سبب آسیب به  ده ها میلیارد تومان از دارایی های شهر شده است هم گفت : در مورد تخریب پیاده راه 17 شهریور ما از شهردار تهران سوال کردیم پاسخ هایی دادند که به نظر ما قانع کننده نبود و دوباره مکاتبه را انجام دادیم و درخواست کردیم که توضیحات کافی بدهند که چرا  مصوب شورای شهر را بدون  اجازه شورای شهر تغییر دادند این پیاده را مصوبه شورای شهر  را داشت و تخریب کردن آن حتی اگر لازم بود باید به اجازه  شورای شهر تهران اتفاق بی افتد .

این عضو شورای شهر تهران ادامه می دهد :‌ما منتظر نظر قانع کننده شهرداری در این موضوع هستیم و در عین حال کار درستی نمی دانیم . شهرهای انسان محور با یک علائمی شناخته و شناسایی می شوند وقتی ما نشانه های یک شهر انسان محور را محو می کنیم طبیعی است که آن تفکر در شیوه کار وجود ندارد در مورد  هر کاری از این دست معتقدیم که اصول شهرهای انسان محور باید در برنامه ریزی ها مد نظر باشد و مطالعات و برنامه هایی که آورده می شود بر این موضوع تاکید کردیم وقتی تخلفی صورت  می گیرد ما از مراجع ذی ربط پیگیری می کنیم .

2535927

تشکری هاشمی درخصوص هزینه های از بین بردن دستاوردهای گذشته شهر به دلیل تغییر نگاه مدیریت شهری چقدر هزینه برای تهران دارد هم می گوید :‌هزینه رسمی و ریالی و مستقیم را می شود برآورد کرد به طور مثال بگوییم این دستک هایی که در خیابان ها زده شده طبق قرار دادها که داشتند چقدر بوده  و مبلغ آن را براساس تورم به روز کنیم اما بیت المال  و سرمایه های شهر آسیب دیده است ، این کار شدنی است اما مهم ترین از این شاید خسارت بارتر از این مربوط می شود به تغییر نوع نگاه و تفکر که چه هزینه هایی به شهر تحمیل می کند و وقتی ما در مرکز شهر رغبت پارک حاشیه را بیشتر می کنیم یعنی مردم ماشین بیشتری بیاوردید  یعنی ترافیک سنگین تر ، مصرف سوخت بیشتر و مزاحمت های ترافیکی بیشتر . این تغییر نگاه وقتی به سمت فعالیت های غیر کارشناسی می رود طبیعتا هزینه های غیر مستقیمی دارد که به نظرم ده ها برابر بیشتر از آن است که ما می بینیم و اندازه گیری می  کنیم .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید