بررسی روند تورم ماهانه برای اغنیا و فقرا +نمودار

تورم 60 درصدی برای فقیرترین دهک درآمدی ایران

کدخبر: ۵۲۶۲۹۲
اقتصادنیوز: میانگین تورم ماهانه دهک اول که فقیرترین گروه جامعه محسوب می شود در یک سال گذشته به شکل محسوسی بالاتر از میانگین تورم در دهک دهم بوده است.
تورم 60 درصدی برای فقیرترین دهک درآمدی ایران

به گزارش اقتصادنیوز، تورم ماهانه در یک سال گذشته نوسان زیادی داشته، به گونه ای که بین بیشترین و کمترین تورم ماهانه به ثبت رسیده بالغ بر 10 درصد اختلاف وجود دارد، به بیان ساده تر کمترین تورم ماهانه رقم خورده در یک سال گذشته با 1.7 درصد به آذر ماه سال گذشته تعلق دارد، این در حالیست که تورم در خرداد امسال بالغ بر 12 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد تورم در مرداد و شهریور سال جاری نسبت به تورم های به ثبت رسیده در ابتدای سال روندی نزولی داشته و به محدوده 2 درصد رسیده است. به طور کلی می توان گفت روند تورم ماهانه برای دهک های درآمدی از روند کل پیروی می کند اما در برخی از مواقع به علت رخداد های اقتصادی در کشور شاهد اختلاف تورم میان دهک ها بوده ایم. همین اخلافات باعث شده تا میانگین تورم ماهانه در یکسال گذشته برای دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه محسوب می شود 4.1 درصد و برای دهک دهم که پردرآمد ترین دهک است، حدود 3.1 درصد باشد. در تنیجه می توان اظهار داشت که در 13 ماه گذشته تورم بر اقشار کم درآمد جامعه بیشتر بوده است.

روند تورم ماهانه برای اغنیا و فقرا

به طور کلی تورم ماهانه رقم خورده برای دهک دهم و دهک اول به غیر از یک برهه زمانی تفاوت محسوسی با هم ندارد. در برخی از ماه ها شاهد بالاتر بودن تورم دهک ثروتمند و در برخی از ماه ها تورم دهک فقیر بالاتر به ثبت رسیده است، تا قبل از اردیبهشت سال جاری مدام نرخ تورم در این دو دهک پایین و بالای هم قرار می گرفتند. اما اختلاف تورم در خرداد ماه باعث شد تا تورم سالانه و میانگین تورم ماهانه این دو دهک با هم اختلاف بالایی پیدا کند.

دولت در ابتدای سال تصمیم به حذف ارز ترجیحی یا اصطلاحا دست به اصلاح یارانه کالا های اساسی زد. جراحی اقتصادی دولت باعث اتفاقی در اقتصاد کشور شد که در ادبیات اقتصاد کلان به تورم فشار هزینه مشهور است که در نتیجه آن  شاهد جهش قیمت کالا و خدمات الخصوص قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه بودیم. این جهش به قدری شدید بود که رکود تورم در کشور در چند دهه گذشته شکسته شد، تا جایی که تورم ماهانه خوراکی در ماه مذکور به بالاتر از 25 هم رسید که در مقیاش ماهانه تورم بسیار بالایی محسوب می شود. از سویی دیگر اقلام خوراکی در سبد مصرفی گروه های کم درآمد جامعه وزن بالایی دارد و هر زمان که افزایش قیمت ها از سمت اقلام خوراکی باشد، تورم در دهک های پایینی به نسبت تورم در دهک هایی بالا بیشتر خواهد بود. بر همین اساس نیز تورم ماهانه دهک اول در خرداد 19.5 درصد به ثبت رسید، در حالی که تورم ماهانه برای دهک دهم یا همان ثروتمند ترین دهک در همین ماه حدود 8 درصد برآورد شده است.

اختلاف تورم میان دهک ها

اختلاف شدید تورم ماهانه دهم اول و دهک دهم در خرداد ماه باعث شد تا در شاخص های تورم سالانه و نقطه به نقطه نیز شاهد اختلاف میان این دو دهک باشیم. تورم نقطه ای دهک اول در شهریور امسال 60.1 براورد شده، به بیان ساده تر فقیر ترین گروه جامعه در شهریور امسال برای تهیه سبد مصرفی اش به طور متوسط بالغ بر 60 درصد بیشتر از شهریور سال گذشته هزینه کرده است، در حالی که این عدد برای دهک دهم حدود 43 درصد بوده است. همچنین میانگین تورم ماهانه دهک اول در سیزده ماه گذشته یک درصد بالاتر از میانگین تورم ماهانه دهک دهم بوده است، این اختلاف برای بازه ماهانه اختلاف کمی نیست.

اما چنانچه تورم ماهانه خرداد را حذف کنیم میانگین تورم ماهانه برای دهک اول 2.8 درصد و برای دهک دهم 2.7 درصد خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که فشار تورم بر اقشار کم درامد جامعه در یکسال گذشته به نسبت گروه های پردرآمد تر بیشتر بوده و هرچه از دهک ها پر درآمد به سمت دهک های پایینی حرکت می کنیم شاهد تورم های بیشتر هستیم، به عبارت دیگر بار تورم بردوش فقرا سنگینی کرده است. حتی اگر خرداد ماه را در نظر نگیرم باز هم تورم در دهک های پایینی بیشتر از تورم در دهک های ثروتمند بوده است.

photo_2022-10-07_13-41-44

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید