گاندی های شهرداری تهران؛ایمن سازی این ساختمان ها در اولویت هستند

کدخبر: ۶۲۶۲۰۴
اقتصادنیوز : دو عضو شورای شهر تهران از قانونگذاری برای در اولویت قرار دادن ایمن سازی ساختمان های شهرداری خبردادند .
گاندی های شهرداری تهران؛ایمن سازی این ساختمان ها در اولویت هستند

شاید حتی ساکنان قدیمی خیابان ایرانشهر هم خاطرشان نباشد، اما کارکنان قدیمی معاونت حمل و نقل و ترافیک هنوز به یاد می آورند که حدود 10 سال پیش نمای کامپوزیت این ساختمان آتش گرفت .

یکی از کارکنان بازنشسته این معاونت با یادآوری صبحی که نمای سوخته معاونت شگفت زده اش کرد می گوید :غروب از ساختمان معاونت خارج شدم و فردای آن روز زمانی که قصد داشتم در پارکینگ روبازمجاور ساختمان خودروی خود را پارک کنیم متوجه  شدم  بخشی از نمای ضلع جنوبی ساختمان سوخته است و ظاهری نا مناسب دارد .

به گفته او آن زمان کشیدن سیگار در داخل ساختمان ممنوع بود و آتش کبریت یا فندکی کارکنانی که برای کشیدن سیگار به فضای بیرونی می رفتند باعث سوختگی نمای بیرونی ساختمان شده بود ، آن زمان یکی از دغدغه های کارکنان این ساختمان این بود که ساختمانی که قرار است یکی از پایگاه های مدیریت بحران در زمان بحرانی های احتمالی پایتخت باشد چگونه در برابر حریق آسیب پذیر است و ساختمان مدیریت بحران خودش این گونه دچار بحران می شود . بعد از آن کارکنان را به اتاق سیگار راهنمایی کردند و ظاهر نما هم به شکل ظاهری ترمیم شد اما اصلاح اساسی انجام نشد .

آتش سوزی بیمارستان گاندی که نمای کامپوزیت آن این ساختمان مهم را آسیب پذیر کرده بود باز هم نا ایمن بودن این نوع ساختمان ها را یادآوری کرد .

 شورای  سوم شهر تهران دربهمن سال 91 استفاده از کامپوزیت در مجتمع های مسکونی را از سال 92 ممنوع کرد.براساس مصوبه شورای شهر استفاده از این نما  در سایر کاربری ها به ازای هر متر مربع منجر به پرداخت 12 هزار تومان عوارض خواهد شد که این عوارض طبق نرخ سالانه افزایش پیدا خواهد کرد.  درجلسه بررسی این طرح ، حمزه شکیب  که آن زمان رییس کمیسیون عمران بود تاکید می کند در همه جای دنیا استفاده از کامپوزیت در منازل مسکونی ممنوع است اما اکنون به خاطر الگوسازی های غلط این موضوع در تهران کاملا رایج است.

  مهدی چمران  که آن زمان هم ریاست شورای شهر را بر عهده داشت می گوید:  معتقدیم باید ساختمان های شهرداری نمونه باشند و منطبق بر معماری ایرانی اسلامی ساخته شوند.در این زمینه به دولت نیز پیشنهاد دادیم که این مسئله را مورد توجه قرار دهند تا ساختمان های دولتی نیز مطابق با الگوی معماری ایرانی اسلامی ساخته شود.

اما قدرت‌الله محمدی؛مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت و گویی اعلام کرد نمای کامپوزیت از سال‌۹۵ ممنوع شده و اگر هم در ساختمانی استفاده می‌شود، برای جایی است که می‌خواهند آن را بازسازی کنند؛ زیرا پرونده‌ بازسازی به کمیته نما نمی‌آید. البته به شهرداران گفته شده که در این‌باره سختگیری کنند. توصیه ما به شهروندان هم این است که سراغ این نوع نما نروند. برخی مالکان به‌دلیل زیبایی و سرعت اجرای کامپوزیت، اماکن خود را ناامن می‌کنند؛ درحالی‌که کامپوزیت به‌دلیل مواد اشتعال‌زای پلیمری آتش‌ می‌گیرد. شاید در آینده برنامه‌ای داشته باشیم که مالکان را ملزم کنیم که این نما را اصلاح کنند تا کامپوزیت از نمای شهری تهران حذف شود.

هفته پیش بودکه حمیدرضا صارمی؛معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خطاب به شهروندان تهرانی گفت   ساخت نمای کامپوزیت ساختمان ممنوع است و شهروندان بدون پرداخت هزینه با مراجعه به شهرداری می‌توانند نمای کامپوزیت ساختمان خود را تغییر دهند.

به گفته او در دهه ۹۰ با مصوبات شورای شهر، شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین کمیته نمای مناطق، استفاده نمای کامپوزیت در ساختمان‌ها ممنوع شد. حادثه بیمارستان گاندی نشان داد که اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، ممکن است که پیامدهای غیرقابل جبرانی برای شهر ایجاد شود.

صارمی اعلام کرد همه شهروندانی که نمای ساختمان‌های آنها کامپوزیت است و می‌خواهند آن را تغییر دهند، نمای استاندار بدون هزینه به آن‌ها تقدیم می‌شود و همچنین شهرداری برای تغییر نما هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

اما اگر معاون شهرسازی شهرداری تهران زمانی که می خواهد وارد ساختمان  این معاونت  در خیابان ایرانشهر نگاهی به پشت سرخود بی اندازد متوجه ساختمان بلند معاونت حمل ونقل خواهد شد که نمای سراسر کامپوزیت دارد و کاش یکی از نماهای پیشنهادی را به ساختمان رو به رو هم ارائه می داد .

مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در خصوص ساختمان های نا ایمن شهرداری تهران به اکوایران می گوید:‌ در بودجه سال 1402 شهرداری تهران  برای نخستین بار ردیفی برای ایمن سازی ساختمان های شهرداری تهران پیش بینی شد .  زیر مجموعه های شهرداری می توانند برای ایمن سازی ساختمان های خود پیشنهادات خود را برای استفاده از این ردیف ارائه کنند و اغلب هم مقاوتی نمی شود که این درخواست ها  رد شود یا اعتبار درخواست شده کاهش پیدا کند و می تواند در اولویت باشد و پیشنهاد بدهند ما هم استقبال می کنیم  تا موارد نا ایمن رفع شود .

او با اشاره به لایحه ای که به تازگی در شورای شهر یک فوریتش به تصویب رسیده ادامه می دهد:دراین لایحه پیشنهاد دادیم که آتش نشانی عضو کمیته نما شود .

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درخصوص نمای کامپوزیت برخی از ساختمان های شهرداری از جمله ساختمان معاونت حمل و نقل به اکوایران می گوید: به تازگی یک فوریت لایحه ای در شورای شهر به تصویب رسیده که براساس آن شهرداری موظف است تمام مجموعه هایی که از کامپوزیت استفاده کردند و یا بعضی  از مصالحی که از لحاظ ایمنی دچار مشکل باشند را در یک بازده زمانی اصلاح کنند . درحال همفکری با کمیسیون شهرسازی هستیم که از تمام ابعاد به این موضوع پرداخته شود .

او تاکید می کند :‌بعد از تصویب شهرداری موظف است نسبت به اصلاح مواردی که نا ایمن است اقدام کند و اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد . 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید