پر معامله‌ها ارزان ماندند +اینفوگرافی

رکوردداران رشد قیمت مسکن در تهران

کدخبر: ۳۷۱۶۹۰
در نخستین ماه فصل پاییز قیمت مسکن در 11 منطقه تهران بیش از میانگین ماهانه رشد کرده است و جالب این که بیشترین گرانی در ارزان ترین منطقه تهران رخ داده است.
رکوردداران رشد قیمت مسکن در تهران

به گزارش اقتصادنیوز، در نخستین ماه پاییز امسال  متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران 26 میلیون و 720هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 10 درصد  افزایش نشان می‌دهد. اگر این میزان رشد به عنوان خط میانه قیمت مسکن در تهران در نظر گرفته شود کدام مناطق بالای خط میانه بوده اند و کدام مناطق زیر خط میانه؟

درصد افزایش قیمت مسکن در مناطق تهران

بررسی آماری نشان می دهد 9 منطقه در تهران بیش از10 درصد افزایش قیمت داشته و 11 منطقه نیز زیر 10 درصد رشد قیمتی را در مهر ماه تجربه کرده اند .دو منطقه نیز در محدوده میانه تغییر قیمت ثبت کرده اند.

نقشه

 

نکته جالب آمار در توزیع مناطق با رشد بالای 10 درصد است شاید در نگاه اول به نظر برسد بالاترین رشد قیمت در مناطق شمالی تهران رخ داده و حتی این مناطق رکورد دار افزایش قیمت هستند اما جزئیات آماری نشان از اتفاق دیگری دارد. افزایش بالای 10 درصد تنها به مناطق شمالی پایتخت یا مناطق محبوب خریداران محدود نمی شود بلکه هم در مناطق شمالی هم جنوبی و شرقی و غربی این افزایش به چشم می خورد .

رکوردداران رشد قیمت مسکن در تهران

در ابتدای پاییز 9 منطقه بالاتر از سطح متوسط رشد قیمت تجربه کرده اند. در این میان دو منطقه از محدوده میانگین بیشتر فاصله را داشته اند؛ مناطق 18 و 17.

متوسط قیمت مسکن منطقه 18 از 10 میلیون و 400 هزار تومان به بیش از 12 میلیون و 400 هزار تومان رسید. رشد قیمتی بیش از 19 درصد در منطقه‌ای که ارزان‌ترین میانگین قیمت مسکن در تهران را به نام خودکرده است. پس‌ازاین منطقه بالاترین رشد قیمت در منطقه 17 رخ‌داده منطقه‌ای که جزء 4 منطقه با پایین‌ترین متوسط قیمت در تهران به‌حساب می‌آید.

مناطقی با رشد پایین در قیمت مسکن

کمترین میزان رشد قیمت در مهر ماه در منطقه 12 ثبت‌شده است. رشد قیمت در این منطقه در محدوده سه درصد بوده است.

البته اهالی این مناطق اعتقاد دارند دلیل رشد کم در این مناطق به شکاف قیمتی شدید در محلات ان باز می گردد با وجود محله گران قیمتی مانند خیابان ایران در منطقه 12 به دلیل وجود محله هرندی در این منطقه درصد افزایش 3.24 درصد است .

واسطه گران ملکی می گویند؛ تغییر قیمت در محله های با آسیب اجتماعی بالا می تواند ضربه گیر رشد متوسط قیمت مسکن در هر محله ای باشد زیرا در این محله تمایل به خرید ملک است و اکثر خرید و فروش ها بین افراد ساکن همان محدوده است. این ویژگی سبب می شود میانگین قیمت برخی مناطق فاصله زیادی از متوسط رشد قیمت در تهران داشته باشد.

اما در میان فهرست کم‌ رشدترین مناطق تهران می‌توان نام منطقه 22 را نیز جا داد. منطقه‌ای که محبوب سرمایه‌گذاران ساختمانی است درصد تغییر قیمتش در ماه قبل نصف میانگین ثبت‌شده در تهران بوده است. اتفاقی که می تواند منشا تحلیل و تفسیرهای جدید در بازار باشد.

قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران

منطقه یک که گران‌ترین منطقه تهران است، نسبت به شهریور ماه 11.97 درصد رشد قیمت داشته است. در این منطقه متوسط قیمت هر متر مربع، 56 میلیون و 870 هزار تومان بوده که این رقم در شهریور ماه 50 میلیون و 792 هزار تومان بوده است. با این حال منطقه یک انحراف شدیدی از قیمت میانگین 10 درصد ماهانه نداشته است.

 منطقه 2 و 3 نیز در لیست مناطقی قرار می گیرند که رشد قیمتی آنها کم تر از رشد میانگین مهر ماه بوده است.همچنین  منطقه چهار که در لیست مناطقی است که بیشترین معاملات در آنجا انجام می‌شود، 8.82 درصد افزایش نرخ داشته و متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در آن 28 میلیون و 810 هزار تومان بوده است.

 

69

به گزارش اقتصادنیوز ، در مهرماه‌ امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 8.7هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و مشابه سال قبل به ترتیب 2.3 درصد و 154.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در مهرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران 26 میلیون و 720هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 10 درصد   افزایش نشان می‌دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهر امسال نشان می‌دهد از میان مناطق 22 گانه، منطقه 5 با سهم 14.7 درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده و همچنین مناطق 10 با سهم 9.4 درصد و منطقه 2 با سهم 8.4 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد. در مجموع 73.4 درصد از کل معاملات انجام شده مربوط به 10 منطقه 5، 10، 2، 4، 14، 7، 1، 8، 15 و 11 بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 26.6 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در مهرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی 26 میلیون و 720هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل 10 درصد و مشابه سال قبل معادل 110.1 درصد افزایش یافته است. منطقه یک با متوسط قیمت 56 میلیون و 870هزار تومان برای یک مترمربع زیربنای مسکونی گرانترین منطقه و منطقه 18 با متوسط قیمت 12 میلیون و 430هزار تومان ارزانترین منطقه در تهران بوده است که متوسط قیمت در منطقه یک نسبت به مشابه سال گذشته افزایش 110.9درصدی را نشان می‌دهد و قیمت متوسط در منطقه 18 نیز 125.1درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

در هفت ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی 63.6هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 77.6 درصد افزایش داشته است. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 20 میلیون و 890هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 64.3 درصد افزایش داشته است.

بیشترین فراوانی معاملات انجام شده در دامنه قیمتی 16 تا 18 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا بوده که 8.2 درصد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه قیمتی 14 تا 16 میلیون 7.9 درصد و 12 تا 14 میلیون نیز 7.6 درصد از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است. در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که 58.3 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده است.

همچنین بیشترین سهم معاملات مربوط به واحدهای مسکونی زیر 50 تا 60 متر است و 14.7درصد معاملات مربوط به این متراژها می‌شود. واحدهای زیر 60 تا 70 متر، 14.3 درصد و واحدهای 70 تا 80متر نیز 11.4 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع در مهرماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر، 54.5 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید