آلودگی هوای تهران نگران کننده تر شد

استفاده از مازوت صدای شهردار تهران را هم درآورد +سند

کدخبر: ۳۸۳۵۰۲
شهردار تهران به تذکر یکی از اعضای شورای شهر درخصوص استفاده از سوخت مازوت پاسخ داد .
استفاده از مازوت صدای شهردار تهران را هم درآورد +سند

به گزارش اقتصادنیوز ، دو هفته است که اعضای شورای شهر تهران نسبت به استفاده از سوخت مازوت توسط کارگاه ها و کارخانه های اطراف تهران تذکر می دهند .

هفته گذشته زهرا نژاد بهرام در تذکری اعلام کرد ریه های مردم تهران انبار مازوت کارخانه ها نیست .شهردار تهران در پاسخ به تذکر وی در خصوص تسریع در اعمال تدابیر جهت کنترل آلودگی هوای شهر تهران ناشی از آلاینده  مازوت گفت: هیچ کدام از مراحل تولید، توزیع و پخش سوخت به ویژه سوخت مازوت در اختیار شهرداری تهران نبوده و واحدهای استفاده کننده از این سوخت نیز زیر مجموعه های شهرداری تهران نیستند.

 همچنین یکی از وظایف مهم سازمان حفاظت از محیط زیست در کل کشور کنترل و جلوگیری از آلایندگی در همه زمینه ها است در صورت استفاده احتمالی از سوخت مازوت آن سازمان باید پاسخگو بود و اقدامات لازم در این خصوص را اجرا کند.

 در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری مراتب نگرانی شهرداری در مورد استفاده از موضوع در صنایع و نیروگاه های اطراف تهران قبل از عنوان شده و در صورت جلسات ثبت شده است.

 در جلسه امروز شورای شهر تهران نیز محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر و افزایش غلظت آلاینده هایی نظیر دی اکسید گوگرد گفت:  لازم است که در مورد تشدید آلودگی هوای تهران تذکری به مسئولان ذیربط داده شود، براساس بررسی های بعمل آمده توسط کمیسیون تخصصی محیط زیست شورای شهر تهران، استفاده از سوختهای پرگوگرد در صنایع، نیروگاهها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده تاثیرات جدی در تشدید آلودگی هوای تهران در هفته های اخیر داشته اند که غلظت دی اکسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است، متاسفانه مدیریت شهری، اختیار برای ایجاد محدودیت و کنترل آنها ندارد و با وجود درخواستها و تذکرات، هنوز از سوی مسئولان مربوطه نسبت به آن تصمیم گیری های لازم انجام نشده است.

هاشمی افزود: امیدواریم در شرایطی که تلفات کرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیتهای درخواست شده توسط شورای شهر ظرف یکماه از 200 نفر به 20 نفرکاهش پیدا کرده است، این کاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا بخصوص در بیماران، سالمندان و کودکان جبران نشود.

زهرا صدراعظم نوری  هم  با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: گله‌ای از استاندار و دولت دارم چرا که به رغم گزارش‌های هواشناسی و داده‌های علمی که حاکی از پایداری هوا و تشدید اینورژن بیش از گذشته است که این مساله ضرورت توقف فعالیت‌ها را می‌طلبد، اما دو روز از اعلام درخواست تعطیلی می گذرد و هنوز اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد کمیته اضطرار به دولت ارائه شده و تا بخواهد تشکیل جلسه بشوند و تصمیمی بگیرند چیزی مشخص نیست.

نوری تاکید کرد: باید متوجه آثار تصمیم گیری دیرهنگام باشیم و نسبت به آن پاسخگو باشیم چرا که به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند.

در ادامه مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا تهران از قوه مجریه و مقننه خواست تا با تشکیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل از مرگ و میرهای این روزهای تهران و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بکاهند.

فراهانی تصریح کرد: در شرایط جدید همه آمارها نشان می دهد  که سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های اطراف تهران از یک سو و گازوئیل در دیزل ها و کامیون های فرسوده جمعا نزدیک به 60 درصد حجم آلودگی هوا شهر و استان تهران است.وی افزود: مازوت آلوده ترین سوخت فسیلی میان تقطیر از نظر دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوئیل بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیش از 20 برابر مجاز و بالای 1000 است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۳_۱۸-۴۲-۴۲

در ادامه زهرا نژاد بهرام ،عضو هیات رییسه شورای شهر خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به اینکه شدت آلودگی هوای تهران به قدری است که سهم منابع سابق به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوئیل را به حدود ۶۰٪ رسانده است و در وضعیتی که به واسطه شرایط کرونایی، مدارس، دانشگاه ها و حتی ادارات با ۵۰٪ ظرفیت فعالیت می کنند ادامه چنین وضعیتی و بروز چنین آلودگی برای شهروندان شهر تهران غیر قابل پذیرش است. لذا از شما می خواهم در اسرع وقت نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه های اطراف شهر تهران مساعدت لازم را انجام دهید.

سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر  هم در جلسه امروز شورا تاکید کرد : شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز سنجش دی اکسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور شروع کرده و اطلاعات به دست آورده از طریق سنجنده ماهواره‌ای را در اختیار افکارعمومی قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودکش‌های کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی که مهمترین داده‌ برای شناسایی‌ این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودکش‌ها انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید