در تلویزیون «بلومبرگ» تحلیل شد

نشانه‌های موفقیت «آبه‌نومیکس» در ژاپن

کدخبر: ۱۲۰۳۷۳
آدریان مووات، استراتژیست سهام بازارهای نوظهور آسیا در شرکت «جی‌پی‌مورگان اند چیس» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل اقتصاد ژاپن بعد از خودداری بانک مرکزی این کشور از دستکاری محرک‌های پولی پرداخت.
نشانه‌های موفقیت «آبه‌نومیکس» در ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز، آدریان مووات در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ تأکید کرد که رسیدن به هدف تورم 2 درصدی برای اقتصاد ژاپن کار بسیار سختی است و افزود: هرچند با در نظر گرفتن تسهیل کمی در ژاپن و از این قبیل اقدامات، شاهد رشد اعتبار غیر مالی 2 تا 3 درصدی در بخش خصوصی بوده‌ایم.

مووات اظهار کرد:‌ هرچند این رقم، درصد بالایی نیست، اما در مقایسه با گذشته، می‌توان این‌طور نتیجه گیری کرد که سیاست‌های شینزو آبه در دولت ژاپن تا حدودی موفقیت آمیز بوده است.

نخست وزیر کنونی ژاپن، شینزو آبه پیش از انتخابات وعده داده بود که اقتصاد کشور را سامان خواهد بخشید و در این راستا سه برنامه اصلاحاتی را آغاز کرده است. برنامه اصلاحات اقتصادی آبه (مشهور به «آبه‌نومیکس») بر سه محور اصلاحات ساختاری در اصلاحات، تسهیل کمی و مشوق‌های مالیاتی از طریق کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌ها و... است.

مووات در این رابطه که آیا محور سوم اصلاحات آغاز شده یا خیر، توضیح داد: شواهدی بر این مبنا وجود ندارد و علائم نشان نمی‌دهند که اصلاحات برای دست‌یابی به رشد بیشتر تولید ناخالص داخلی کافی باشد.

وی تأکید کرد در واقع شاهد آثار تسهیل کمی و انگیزه مردم برای ریسک‌کردن، همچنین بهبود بازارهای مسکن در شهرهایی مانند توکیو بوده‌ایم و بیشتر چنین مواردی رشد داشته تا خروجی اقتصادی که روی نمودار چندان خوب به نظر نمی‌رسد.

مجری «بلومبرگ» خاطر نشان کرد که یکی از اعضای بانک مرکزی ژاپن پیشنهاد کرده است که ژاپن هدف پایه پولی‌اش را به 45 تریلیون ین کاهش دهد که به منزله انقباض پولی است.

آدریان مووات دراین خصوص اظهار کرد: بهتر است این کار را «کاهش تسهیل کمی» بخوانیم، تا انقباض پولی. اما فکر نمی‌کنم چندان کارساز باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، ژاپن در بخش خصوصی رشد اعتباری غیر مالی کمی داشته که قابل توجه نیست.

وی افزود: بانک مرکزی ژاپن قبلاً نرخ بهره صفر را نیز تجربه کرده و به سرعت از آن گذشته است؛ لذا با توجه به شواهد کنونی بعید است بازار از چنین پیشنهاداتی استقبال کند.

به گفته مجری «بلومبرگ» گفت: با توجه به اینکه ژاپن بیشترین میزان بدهی در سطح جهان را دارد (حدود 250 درصد تولید ناخالص داخلی) بانک مرکزی ژاپن سرانجام ملزم به افزایش مالیات‌ها خواهد بود. مووات در این خصوص که آیا اقتصاد کشور برای این اتفاق آمادگی دارد یا خیر، ابراز کرد: احتمال دارد آمادگی نداشته باشد اما باید توجه کنیم که این بدهی متعلق به بانک مرکزی ژاپن است و در محیطی که تورم رو به کاهش می‌رود، احتمال دارد این بدهی ناپدید شود.

استراتژیست «جی‌پی‌مورگان اند چیس» به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا اشاره کرد و آثار آن در فضای بازار را این‌طور تشریح کرد: در وهله اول افزایش نرخ بهره در آمریکا ریسکی است که آثار آن تنها بعد از اتفاق افتادن مشخص می‌شود. فدرال رزرو نرخ‌ها را نرمال سازی می‌کند ک پیام مثبتی به همراه دارد.

مووات در این باره که فدرال رزرو ممکن است درماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش ندهد و در ماه اکتبر این کار را بکند، ابراز نگرانی کرد؛ چرا که مردم در بازارهای نوظهور تا زمان افزایش نرخ بهره از خرید دارایی خودداری خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک