تهدیدی بیخ گوش اقتصاد آمریکا

پورتوریکو خطرناک‌تر از یونان؟

کدخبر: ۱۲۱۱۷۶
پیتر شیف، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک کپیتال»، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» خطر بحران طولانی‌مدت بدهی پورتوریکو برای بازارهای آمریکا را بیشتر از یونان توصیف کرد.
پورتوریکو خطرناک‌تر از یونان؟

به گزارش اقتصادنیوز، پیتر شیف در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: به عقیده من مشکل پورتوریکو به مراتب برای آمریکا خطرناک‌تر از بحران یونان است. جالب اینجاست که اوضاع پورتوریکو از آمریکا خیلی بدتر است تنها با این تفاوت که فدرال رزرو در قبال بدهی خزانه ملی پول چاپ می‌کند و نه برای بدهی‌های پورتوریکو.

شیف درباره اینکه افت بازارهای آمریکا به خاطر پورتوریکو بوده است یا یونان، اظهار کرد: مسلماً ماجرا از یونان شروع شد. داوجونز 350 واحد افت کرد و نزدک 120 واحد. اما به عقیده من مردم به دنبال دلایل آن هستند. اگر پورتوریکو می‌خواهد در پرداخت مقدار چشمگیری از بدهی‌هایش بدقولی کند، بسیاری از مردم آمریکا که صاحب اوراق هستند یا در صندوق‌ها مشارکت می‌کنند ممکن است از سرمایه‌گذاری کردن در بازار اوراق قرضه احساس خطر کنند.

او با تأکید بر اینکه چنین اتفاقی نگران کننده خواهد بود، افزود‌: شاید مردم برای فعالیت در بازار اوراق قرضه دولتی نیز تعلل کنند، زیرا حتی اگر هم به دلیل خطر عدم پرداخت بدهی نباشد، همیشه این خطر ارزی وجود دارد که اگر یونان از حوزه یورو خارج شود، به نفع یورو خواهد بود.

وی با اشاره به نمودار بازار ارز که نشان‌دهنده بازگشت یورو بوده است، تصریح کرد: در اصل این رفتار بازار صحبت‌های من را تأیید می‌کند، چرا که الآن با افزایش احتمال خروج یونان از یورو، شاهد قدرتمندتر شدن یورو هستیم و نه ضعف آن. این موضوع باعث بروز ریسک‌های متعددی برای دلار آمریکاست، به این معنا که صاحبان اوراق قرضه دولتی در سراسر دنیا در معرض خطر ارزی هستند.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» از کارشناس‌ها و تحلیل‌گران دیگر نقل کرد که اوضاع یونان تنها به خود کشور محدود نشده و از تغییرات بازارها مشخص است که حتی آمریکا نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. پیتر شیف در این رابطه تصریح کرد: به نظر من تنها تأثیری که در آمریکا خواهد داشت این است که مردم درمی یابند تفاوت چندانی میان یونان و آمریکا نیست.

شیف ادامه داد: مشکل اصلی این است که کشورها زیاد وام می‌گیرند و آمریکا نیز سردسته این گروه از کشورها است. یکی از دلایلی یونان می‌‌توانست زیاد وام بگیرد این بود که برای مدتی نرخ بهره در یونان به طور مصنوعی پایین بود، زیرا تصور می‌شد وام دادن به یونان مساوی با وام‌دهی به آلمان است چرا که واحد پول یکسان بود.

رئیس «یورو پاسیفیک کپیتال» با قیاس شرایط یونان با پورتوریکو، گفت: در این کشور نیز به علت پایین بودن نرخ بهره و البته پایین بودن سود سرمایه، سیاست‌مداران مانند همتایان یونانی خود به خاطر برخی چیز‌ها، قول‌های پوچ دادند. البته تمامی سیاست‌مدارها در سرتاسر دنیا وعده‌های تهی می‌دهند، از جمله همین جا در آمریکا. به عقیده من تنها نکته درباره یونان این است که زنگ‌ خطری است برای دولت‌ها. بسیاری کشورهای دیگر وام‌های کلان گرفته‌اند و قرار نیست آنها را پس بدهند.

پیتر شیف راه‌های محافظت آمریکا از خودش را این‌گونه توصیف کرد: در نهایت سیر نزولی بازار توسط فدرال رزرو کنترل خواهد شد. اول اینکه اوضاع یونان و حتی پورتوریکو می‌تواند همان بهانه‌ای باشد که فدرال رزرو نیاز داشت تا افزایش نرخ بهره را به تعویق بیاندازد و در نهایت برنامه تسهیل کمی چهارم را به راه بیاندازد.

به گفته شیف، بازار سهام آمریکا در یک حباب بزرگ قرار دارد و فدرال رزرو نیز مصمم است آن را با هوا بزرگ‌تر کند. اما تنها راهی که جلوی مردم قرار دارد این است که خارج از بازار سرمایه آمریکا به دنبال فرصت‌ بگردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید