گفت‌وگوی اقتصادنیوز با عضو اتاق تهران:

تأثیر نوسانات ارزی بر چشم‌اندازهای تجاری در ایران/«گرانی و ارزانی» دلار چه دردسرهایی برای تجار دارد؟

کدخبر: ۱۳۳۷۲۱
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تأثیر نوسانات نرخ ارز بر وضعیت تجارت کشور را تشریح کرد.
تأثیر نوسانات ارزی بر چشم‌اندازهای تجاری در ایران/«گرانی و ارزانی» دلار چه دردسرهایی برای تجار دارد؟

محمدرضا زهره‌وندی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تأثیر نوسانات نرخ ارز بر وضعیت تجارت کشور اظهار کرد: مهم‌ترین تأثیر نوسانات نرخ ارز در برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازهایی است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، برای کار در نظر گرفته می‌شود.

او همچنین گفت: در هر برنامه‌ریزی که می‌خواهیم داشته باشیم، باید ضریب ریسک را برای تغییر نرخ ارز در نظر بگیریم. وقتی نوسان وجود دارد هزینه ریسک بالاتر خواهد رفت. هر بنگاهی باید هزینه ریسک را در نظر بگیرد و متناسب با آن بالا ببرد و بتواند در بازار کار کند. اما چون رقیبانی داریم که ممکن است به گونه‌ای رفتار کنند که چنین پیش‌بینی‌هایی نداشته باشند و در نتیجه ممکن است ما نتوانیم در بازار کارهای مد نظر خود را به‌درستی انجام دهیم.

زهره‌وندی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که ما نمی‌دانیم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و یک قرارداد داخلی می‌بندیم، اما بسیاری از قراردادهایی که ما در ایران می‌بندیم، با توجه به ضوابط ایران است، نرخ ارز در آن دخالت ندارد، به صورت ثابت است و یک trlorance (دامنه تغییرات) خیلی محدود در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر نوسانات بیش از حد مجاز باشد، مطمئنا باعث ضرر و زیان‌هایی برای اکثر واحدهای تولیدی، شرکت‌های بازرگانی و بنگاه‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ می‌شود.

او درباره تأثیر نوسانات ارزی بر صادرات گفت: نداشتن نرخ ارز مشخص در صادرات ممکن است باعث بالا رفتن هزینه تمام‌شده جنس بشود. در تولید با ارز سر و کار داریم؛ مواد اولیه لازم برای تولیدات ما انحصارا در داخل نیستند، برای تولیدِ خیلی از این کالاها به ارز نیاز داریم و در نتیجه نوسانات نرخ ارز باعث نوسان هزینه تمام‌شده می‌شود. نمی‌توان با نوسان وارد بازار خارجی شد. باید با نرخ معین به صورت سالیانه فعالیت کنیم. در نتیجه با نوسان نرخ ارز، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و امکان ضرر وجود دارد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره تأثیر نوسانات ارزی بر واردات نیز اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز در زمینه واردات، با افزایش هزینه و سود و عوارض گمرکی مواجه می‌شویم. در نتیجه هزینه واردات بالا می‌رود. اگر کالایی که وارد کرده‌ایم از مواد اولیه باشد، هزینه تولید متناسب با هزینه واردات بالا می‌رود و اگر خودش محصول کامل باشد، باید با نرخ بیشتری وارد بازار شود.

به گفته او اگر محصول را پیش‌فروش کرده باشیم یا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده باشیم که نرخ‌ها در قراردادی قید شده باشد و کالا را برای آن قرارداد وارد کنیم، متناسب با این موضوع، متضرر می‌شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید