فهرست 28 وعده دولت یازدهم

حسن روحانی چه ها می خواست کند؟

کدخبر: ۱۰۴۴۶۳
رئیس جمهور در زمان انتخابات وعده های بی شماری را به مردم داد، وعده هایی که بخشی از آنها عملی شده و برخی دیگر هنوز عملی نشده است.
حسن روحانی چه ها می خواست کند؟
به گزارش «اقتصادنیوز»، یک سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم توجه به وعده‌های این دولت قابل توجه است.

*ثبات در بازار و ایجاد جو خوشبینی و امید در میان کسبه بازار
 
*همراه کردن خبرنگاران روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل در سفرهای خارجی
 
*پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و تشکیل کارگروهی برای احیای این دریاچه زیر نظر شخص رئیس جمهور
 
*احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی(که سخنگوی دولت عنوان کرده از مهر ماه امسال تشکیل می‌شود)
 
*ایجاد منشور حقوق شهروندی به صورت لایحه به مجلس (در این بخش هیات دولت تشکیل کارگروه تدوین لایحه منشور حقوق شهروندی را تصویب کرد)
 
*تلاش برای رفع تبعیض‌های قومیتی که در این موضوع یونسی به عنوان رئیس این کارگروه برگزیده شد
 
*تعیین معاون از اقلیت‌های قومی
 
*مخالفت با ستاره‌دار کردن دانشجویان
(در همین زمینه 159 دانشجوی محروم از تحصیل برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه شدند و البته تعداد زیاد دیگری نیز همچنان محروم از تحصیل باقی ماندند.)
 
*بازگرداندن استادان کنار گذشته شده از دانشگاه
 
*تعیین معاون امور زنان از چهره شاخص فعالان جنبش زنان
(شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان برگزیده شد)
 
*تلاش برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
( در هر جلسه یا نشست خبری، روحانی در مواجهه با این موضوع که پرسیده می‌شد تاکید می‌کرد که وعده‌های خود را فراموش نکرده است.)
 
*بازگشایی خانه سینما در ماه اول و در روز ملی سینما
(خانه سینما بازگشایی شد)

*تلاش برای تاسیس فرهنگستان زبان و ادب آذری
 
*بهبود روابط دو جانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان 
( در همین زمینه در روز ملی عربستان از سوی سه عضو ارشد دولت پیام تبریک به دولت عربستان فرستاده شد و در مقابل پادشاه عربستان از روحانی برای انجام سفر حج دعوت کرد.)
 
*تلاش برای کاهش و رفع تحریم‌ها که در همین زمینه ارائه بسته جدید به 5+1 و پیگیری آن توسط تیم هسته‌ای دولت انجام شد.
 
*«بهبود معیشت مردم» مهم‌ترین هدف اقتصادی کوتاه مدت دولت
نخستین نشست هیات وزیران دولت یازدهم عصر یکشنبه 27مرداد ماه به ریاست حسن روحانی تشکیل شد. از مصوبات این جلسه سه ساعته می‌توان به بهبود معیشت مردم در100 روز آینده اشاره کرد. بر اساس دستور رئیس‌جمهور، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را که می‌توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.
 
*بهبود شرایط محیط کسب‌و‌کار برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری
(به گفته روحانی ظرف 90 روز اول ، دو قانون بسیار مهم را که یکی مربوط به گردش اطلاعات و شفافیت است و دیگری مربوط به بهبود مستمر فضای کسب و کار آئین‌نامه‌ها تدوین و ابلاغ بشود و اجرا خواهد شد)
 
*ادامه پرداخت یارانه‌ها به میزان 45 هزار تومان و عدم کاهش آن
(حسن روحانی رییس جمهوری ایران٬ در طول مبارزات انتخاباتی بارها قول داده بود که در صورت پیروزی٬ قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌درستی اجرا خواهد شد و ضمن اصلاح مشکلات این قانون٬ هم‌چنان یارانه‌های نقدی بدون کاهش رقم 45 هزار تومانی پرداخت خواهد شد.در چهارمین روز از آغاز به کار رسمی روحانی به عنوان رئیس جمهور و در اولین جلسه‌ هیات دولت به ریاست وی٬ قرار شده است تا هدفمندی یارانه‌ها با روال کنونی ادامه پیدا کند و در جلسه‌ دیگری برای بهتر اجرا شدن این طرح گامهای اجرایی مورد بررسی قرار گیر)
 
*مهار تورم
(یکی دیگر از وعده‌های اقتصادی حسن روحانی مهار تورم بود. همچنین سیاست‌های اعلام شده از سوی علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهوری، مهار تورم از اهداف اصلی دولت است. بنا بر آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی و همچنین مرکز آمار ایران، دولت حسن روحانی توانسته «روند افزایشی» نرخ تورم را کاهش دهد.)
 
*تکمیل پروژه پارس جنوبی
(روحانی: مهم‌ترین اولویت‌های نفتی دولت تدبیر و امید تکمیل پروژه پارس جنوبی است)
 
*یارانه کالایی
(یکی از وعده‌هایی که از سوی حسن روحانی در طول مبارزات انتخاباتی مطرح شده بود ارایه‌ یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی با هدف کم کردن دغدغه مردم به‌خصوص اقشار کم در آمد بود. اکبر ترکان٬ مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگو با روزنامه آرمان از احیای سیستم کالابرگ توسط دولت خبر داد.)
 
*خصوصی‌سازی اقتصاد طبق اصل 44 قانون اساسی
(بهبود شرایط سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و رفع موانع کسب و کار با اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار)
 
*استقبال از نقد دولت
(حسن روحانی الهام امین‌زاده معاون حقوقی ریاست جمهوری و محمدرضا صادق، مشاور رئیس جمهور را مامور کرده بود تا شکایت‌هایی که در دولت قبل به خاطر نقد از افراد و رسانه‌ها شده بود را پس از انجام بررسی مورد گذشت قرار دهند. با اینکه این شکایت‌ها از سوی دولت گذشته صورت گرفته بودند اما قدمی مثبت در راستای پیگیری وعده «استقبال از نقد دولت» ارزیابی می‌ شود.)
 
*جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه
(نخستین نشست هیات وزیرانِ دولت یازدهم عصر یکشنبه 27مرداد ماه، به ریاست حسن روحانی تشکیل شد. هیات دولت در این جلسه سه ساعته مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود)
 
*تعیین معاون از اقلیت‌ها
 
*روحانی: باید منزلت و جایگاه زنان را ابتدا در افکار و سپس در جامعه و در تمام صحنه‌ها تصحیح کنیم. در دولتم برای بازگرداندن حقوق ضایع شده به زنان وزارت زنان را تشکیل می‌دهم.(شهیندخت مولاوردی،  معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی درباره تشکیل وزارت زنان گفت که دولت این موضوع را در قالب طرح ارتقای سطح مرکز امور زنان (طرحی که توسط محمود احمدی‌نژاد ارائه داده بود دنبال خواهد کرد.)
 
 *حسن روحانی با اشاره به اینکه زن و مرد از دیدگاه اسلام و انقلاب اسلامی، دارای برابری کامل هستند، گفت: دولت آینده، دولت فرصت برابر زنان و مردان خواهد بود.
 حسن روحانی در سخنرانی خود در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه زنان و مردان در اسلام و انقلاب اسلامی برابری کامل دارند، اظهار کرد: دولت آینده، دولتی است که فرصت برابری برای زنان و مردان ایجاد می‌کند. به گفته وی، با منطق انقلاب اسلامی سازگار نیست که مطالبات زنان مورد توجه قرار نگیرد.
 
*روحانی با انتقاد از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: درباره این طرح از مردم سوال نشد و کار کارشناسی صورت نگرفت. در قانون اساسی کشور هیچ اشاره‌ای به طرح تفکیک جنسیتی نشده است.(به گفته وی، دولت آینده میان زنان و مردان در کسب موقعیت‌های شغلی، تبعیضی قائل نمی‌شود، امنیت اخلاقی و اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد و به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت.)
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید