گزارشی از اقدامات محیط زیست برای احیای زمین 

صندوقی پشت حصار تصمیمات 

کدخبر: ۱۰۵۵۵۹
نفس می خواهد، آب و زندگی. صدایش در گرد و غبار گم شده. فریادهایش به گوش می رسد اما ضعیف است. سال هاست که در تلاش برای بقاست، اما... گرچه صدایش را می شنوند، اما هم ضعیف است و هم کاری از دست مردم برنمی آید.
صندوقی پشت حصار تصمیمات 

نگار میرکریمی در تجارت فردا نوشت:

مردم آنچنان در اعداد و ارقام غرق شده‌اند که یادشان رفته چگونه نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. اعداد و ارقامی که می‌روند و می‌آیند، اما فرزندان او وقتی از بین بروند بازگشت‌شان با خداست. روزهای زیادی است که هوش و حواس مردم و دولت به سمت تورم و رکود رفته است و کسی به اطرافش توجهی ندارد. پول‌های کلان جابه‌جا می‌شوند اما او هم نیازمند احیا و نگهداری است اما انگار این پول‌ها در کشور در بخش دیگری صرف می‌شود. محیط زیست نه‌تنها به نحوه برخورد مردم با آن بستگی دارد، بلکه چشمش به تصمیمات مسئولانی است که سال‌هاست در جهت تلاش برای حفظ محیط زیست هستند. تلاشی که گاهی جواب داده و گاهی در فاصله میان بحث‌ها و گفت‌وگوها و میز مدیران باقی مانده‌ است. برنامه‌هایی برای احیای دریاچه‌های در حال خشک شدن و محیط زیستی که شاید دیگر به شکل اولش برنگردد.

نگرانی هر روزه برای محیط زیست این روزها از اقتصاد و تورم هم مهم‌تر شده است. خشکسالی در کشور، کمبود آب، خشک شدن دریاچه‌هایی همچون ارومیه و زاینده‌رود نگرانی مردم و مسئولان را از آینده ایران بیش از پیش کرده است. بر این اساس سازمان محیط زیست هر از گاهی برنامه‌هایی ارائه می‌کند و سعی بر اجرای آن دارد. این بار نیز بحث از صندوق حمایتی است که ۱۰ سال است منتظر اجراست و هنوز خبری از آن نیست. حالا رئیس سازمان محیط زیست وعده داده است تا پایان سال این صندوق به مرحله‌ای از اجرا برسد و از سال آینده فعالیت این صندوق آغاز شود.

خرداد ماه سال ۸۴ بود که ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه صندوق ملی محیط زیست را تصویب کرد. حالا ۹ سال و سه ماه از تصویب این صندوق می‌گذرد و هنوز خبری از اجرای آن نیست. صندوقی که قرار بود نجات‌دهنده محیط زیست شود و در جهت کمک به تقلیل آلاینده‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و حفظ و حمایت از محیط زیست فعالیت کند.

این صندوق در جهت کمک به تقلیل آلاینده‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و حفظ و حمایت از محیط زیست شکل گرفت. مصوبه‌ای که حدود هشت سال در کاغذها ماند و پس از روی ‌کار آمدن دولت تدبیر و امید ابتکار تصمیماتی برای آن گرفت.

این صندوق بر اساس مصوبه دولت موسسه‌ای اعتباری وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و به صورت شرکت دولتی طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های دولتی فعالیت می‌کند.

سرمایه اولیه صندوق بر اساس مصوبه دولت در سال ۸۴ مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برآورد شد. منابع تامین اعتبار صندوق جهت انجام فعالیت‌ها شامل کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی داخلی و کمک‌ها و هدایای خارجی و بین‌المللی بود که مسوولان سازمان محیط زیست در نظر دارند مبلغ یک درصد جرایم آلایندگی و یک در هزار واریزی صنایع آلاینده را که هم‌اکنون در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد تجمیع کرده و برای پاکسازی صنایع و واحدهای آلاینده هزینه کنند. اساسنامه صندوق ملی محیط زیست ۲۷ مرداد‌ماه سال ۸۴ به تایید شورای نگهبان رسید، اما درست پس از یک دهه از تصویب این اساسنامه جزییات آن اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید