گزارش اقتصادنیوز از تحولات امروز بازارها

بورس در خواب پاییزه / ناتوانی شوک پاریس در بازار سکه/وتوی رشد نرخ ارز

کدخبر: ۱۳۱۱۰۵
در معاملات امروز، بازار سهام روند کم نوسان خود را ادامه داد و دلار بخشی از تقاضای اخیر خود را از دست داد و تا حدودی نرخ ها فروکش کرد. قیمت سکه نیز بر خلاف انتظارات، چندان از سمت بازارهای جهانی حمایت نشد.
بورس در خواب پاییزه / ناتوانی شوک پاریس در بازار سکه/وتوی رشد نرخ ارز

به گزارش اقتصادنیوز، سومین روز از آخرین هفته کامل ماه آبان در حالی سپری میشود که بازارها همچنان پویایی لازم را از خود نشان نمیدهند. به جز بازار ارز که تا حدودی با رشد نرخها در هفته‌های اخیر همراه بوده است، بازارهای سهام و سکه نوسانات محدودی را تجربه کردند.

تکرار سیکل معیوب در بورس تهران
بررسی یکی، دو هفته اخیر معاملات در بورس تهران نشان میدهد روندی تکراری در معاملات تکرار می شود. به طوری که بازار سهام با رشد نمادهای کوچک مثبت آغاز می شود، اما این روند مثبت در کمتر از یک ساعت تغییر مسیر داده و قیمتها با افزایش معاملات نمادهای بزرگ روند کاهشی به خود می گیرند. به طوری که در ساعات پایانی معاملات، شاخص به مقادیری کمتر از معاملات روز قبل میرسد، اما در لحظات پایانی برخی معاملات کد به کد میان سهامداران حقوقی و در نمادهای اثرگذار بر شاخص، موجب میشود شاخص کل رشد اندکی را تجربه کند.

این روند در معاملات امروز نیز تکرار و در نهایت منجر به رشد 25 واحدی (0.04 درصدی) شاخص کل شد. در این بین معاملات پایانی نمادهای «تاپیکو»، «شبندر» و به ویژه «خودرو» منجر به رشد شاخص کل شد. در سمت دیگر، شاخص کل هموزن قرار دارد که در روزهای اخیر رشدهای نسبتا مناسبی را تجربه میکند. هرچند در معاملات امروز به دنبال افت 14 درصدی نماد «کهرام» رشد این شاخص نیز محدود شد، اما در روزهای اخیر به واسطه افزایش قیمتها در سهام کوچکتر بورس رشدهای قابل توجهی را ثبت میکند. رشد این شاخص که اثرگذاری نمادهای بورسی در آن یکسان و فارغ از اندازه شرکتها است نشان میدهد سفته بازان با ورود به سهام کوچکتر بورس از قیمتهای پایین سهام استفاده کرده و در سهامی که سهامداران حقوقی حضور زیاد فعالی ندارند، قیمتها را دستخوش تغییرات سنگین میکنند. این سودگیری های کوتاهمدت به ویژه در نمادهای گروه قندی در روزهای اخیر قابل رصد است.

نرخ دلار مغفول می‌ماند؟
یکی از بحثهای مهم در بازار سهام که برخی کارشناسان نیز به آن اشاره میکنند، عدم واکنش نسبت به بسته ضدرکود دولت است. به طوری که با وجود اقبال مناسب از وامهای خودرو، سهام خودرویی حتی در زمان ارائه این تسهیلات ارزان نیز با اقبال چندانی مواجه نشدند. صرفا بُعد منفی این تسهیلات که می توانست موجب کاهش رقابت پذیری لیزینگها شود باعث افت سهام در این گروه شد (سایر واسطه گریهای مالی). این در حالی بود که کارشناسان پیش از این نیز انتظار داشتند وامهای خودرو چندان ادامهدار و اثر بلندمدت نداشته باشد و در نتیجه شرکتهای لیزینگ نیز بتوانند پس از این تحریک تقاضای مقطعی، سودآوری خود را پوشش دهند. به هر حال، بازار سهام نشان داده است که به این عوامل زودگذر و احتمالا با تاثیر ناچیز واکنش جدی نشان نمیدهد.

از سوی دیگر، عامل بنیادین دومی میتواند برای بازار سهام مثبت ارزیابی شود و آن رشدهای اخیر نرخ دلار است. در بازار آزاد، نرخ دلار از اواخر شهریور مسیر صعودی در پیش گرفت و پس از شکستن دو سد 3400 و 3500 تومانی، اکنون در آستانه عبور از کانال 3600 تومانی قرار گرفته است. موضوعی که هرچند با سخنان اخیر مقامات مبنی بر موقتی بودن رشد نرخ ارز تا حدودی تعدیل شد، اما همچنان ارقام نرخ ارز نسبت به صورتهای مالی شرکتهای بورسی بالاتر است. به طور متوسط، نرخ ارز در صورتهای مالی شرکتهای صادرکننده بورسی که سهم مهمی را از این بازار تشکیل میدهند حدود 3300 تومان در نظر گرفته شده اند. بنابراین، در شرایطی که نرخ ارز وارد کانال 3500 تومانی شده و حتی نیمخیزهایی برای عبور از سقف 3600 تومانی برداشته است، انتظار میرود از این منظر بخش مهمی از شرکتها تعدیلهای مناسبی در سودآوری خود گزارش کنند. موضوعی که بدون شک در پیش بینی‌های جدید شرکتها لحاظ خواهد شد و حداقل میتواند بخشی از زیان شرکتهای کالایی به دنبال افت قیمتهای جهانی را جبران کند.

وتوی رشد نرخ ارز
دلار ابتدای هفته را با افزایش شدید تقاضا آغاز کرد و حتی توانست در معاملات شنبه تا نزدیکی 3600 تومان نیز برسد. در معاملات روز گذشته اما، شناسایی سود خریداران ارز در نرخهای پایین و اقدام به فروش آنها منجر به تعدیل نسبی نرخها در این بازار تا سطح 3585 تومانی شد. در معاملات امروز، این تعدیل نرخها شتاب بیشتری گرفت و هر دلار آمریکا در معاملات دوشنبه به 3560 تومان رسید. معامله گران بازار ارز معتقدند سخنان مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر موقتی بودن رشد نرخ ارز و تصمیم بر افزایش سمت عرضه، موجب بازگشت نرخها در این بازار شده است.

با این حال، تقاضای ارز به علت نزدیک شدن به اربعین و افزایش سفرهای زیارتی تا حدودی تقویت شده است که مانعی در برابر ریزش نرخها در بازار آزاد میشود. از سوی دیگر، عدم حرکت پایاپای نرخ ارز مبادلهای با آزاد (اختلاف نرخ این دو ارز به بیش از 500 تومان رسیده است) عامل دیگری است که رشد نرخ دلار را کُند کرده است.

اهرم ضعیف طلای جهانی برای سکه
امروز هر سکه طرح جدید رشد اندک هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 919 هزار تومان رسید. این در حالی بود که انتظار میرفت عملیات تروریستی در پاریس موجب رشد قیمتها در بازار جهانی طلا شود. تا ساعت 15، واکنش بازار اونس طلای جهانی واکنش چندانی نسبت به این عامل ژئوپلیتیک نشان نداد و همین امر سبب شد بازار سکه نیز رشد چندانی را تجربه نکند. هرچند همین رشد حدود 10 دلاری قیمت اونس طلا، اثر کاهش 25 تومانی نرخ دلار را تا حدودی خنثی کرد، اما نتوانست رشد مورد انتظار معاملهگران را نیز محقق کند. اکنون باید منتظر ماند که شاید بازگشایی بازار آمریکا بتواند تغییری در مسیر طلا ایجاد کند که اثر خود را در معاملات فردای سکه خواهد گذاشت.

بازار

آخرین رقم

تغییرات روزانه (درصد)

سهام (شاخص کل)

63108.5

0.04

ارز (دلار به تومان)

3560

-0.70

سکه (طرح جدید به تومان)

919000

0.11

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید