عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید، پشت‌پرده استیضاح‌های سه‌گانه ناکام مجلس را بررسی کرد

از سختی ملاقات با روحانی تا ضعف تشکیلات فراکسیون‌های مجلس

کدخبر: ۲۰۴۷۱۰
با همه تبلیغاتی که صورت گرفته بود، سه‌گانه استیضاح مجلس دهم در نیمه دوم اسفندماه شکست خورد. با عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران درباره چرایی این رخداد و پشت صحنه استیضاح وزرای «راه و شهرسازی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «جهادکشاورزی» گفت‌گویی انجام داده‌ایم. به گزارش اقتصادنیوز عبدالرضا هاشم‌زایی در این گفت‌وگو به چند نکته درخصوص چرایی رای نیاوردن استیضاح اشاره کرد.
از  سختی ملاقات با روحانی تا ضعف تشکیلات فراکسیون‌های مجلس

 او مهم‌ترین مساله را بدون پشتوانه بودن این سه استیضاح می‌داند. چراکه به گفته او، مساله فراخواندن وزرا به مجلس در فراکسیون‌های سیاسی فعال در خانه ملت، مطرح نشده بود و یک جمع‌بندی کلی در این باره وجود نداشت. از این رو نظرات به‌صورت فردی مطرح بود. از سوی دیگر به حاشیه کشاندن استیضاح، رای مخالفان استیضاح را نسبت به موافقان، برتری داد. چراکه موافقان استیضاح همواره به مطرح کردن سوالات حاشیه‌ای (خارج از سوالاتی که وزیر مربوطه به منظور پاسخگویی به آنها در مجلس حضور یافته بود) روی آوردند و از طرح سوالات اصلی غافل شدند. هاشم‌زایی معتقد است که هرگاه چنین جوی در مجلس حاکم باشد، استیضاح رای نمی‌آورد.

علاوه بر اینها، او می‌گوید برخی از مشکلاتی که براساس آن وزرا به مجلس فراخوانده شده بودند، مربوط به دوران وزارت آنها نبوده و میراث دوره‌های قبل بوده که به آنها تحمیل شده، از این‌رو نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن این شرایط رای داده‌اند. همچنین موضوع دیگر هم احتمال سیاسی بودن این سه استیضاح بود که تعدادی از نمایندگان را از دادن رای موافق به استیضاح برحذر داشت. اما موضوع دیگری که این نماینده مجلس در مورد استیضاح اخیر مطرح می‌کند به موقعیت زمانی نامناسب مطرح شدن آن برمی‌گردد. او می‌گوید به اعتقاد من استیضاح وزرا آن هم در شرایطی که پایان سال است و با توجه به موارد مطرح‌شده، ضرورت نداشت. ضمن اینکه برخی از نمایندگان اعتقاد داشتند که اگر وزرای فراخوانده شده کنار گذاشته شوند، آقای رئیس‌جمهور چه کسی را می‌خواهد به جای آنها بر مسند کار بنشاند؟

این نماینده مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد:« در رابطه با استیضاح اخیر، لازم می‌دانم پیش از پرداختن به مساله استیضاح، یک نارضایتی تقریبا عمومی از شخص رئیس‌جمهور در مجلس را اعلام کنم که در زمزمه‌های نمایندگان می‌شنویم. در دوره‌های گذشته ملاقات نمایندگان مجلس با روسای‌جمهور بسیار آسان بود و آنها در دسترس بودند. درصورتی‌که الان ملاقات انفرادی نمایندگان یا کلا میسر نیست یا به ندرت است یا ما به‌‌عنوان نماینده مجلس از آن اطلاع نداریم؛ مثلا ما به‌عنوان نمایندگان تهران که ۳۰ نفر هستیم در این دو سال تقریبا نتوانستیم به شکل مجمع با رئیس‌جمهوری دیدار داشته باشیم. به هر حال این موضوع مطرح می‌شود و فضایی در مجلس به‌وجود آمده که من مجبورم در این مصاحبه بگویم؛ تقریبا شما با هر نماینده‌ای چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و چه معتدل صحبت کنید، این گله را دارد. در همین استیضاح اخیر، رئیس‌جمهور ۱۰ دقیقه هم به مجلس تشریف نیاوردند و معاون اول آمدند که خود این مساله باعث گله‌مندی اکثر نمایندگان بود. این یک مساله بود که به نظرم گفتنش لازم بود.»

او در پایان این گفت‌وگو ضمن بر شمردن مجدد دلایل ناکامی استیضاح‌های اخیر تاکید کرد که برخی از نمایندگان نسبت به اهداف امضاکنندگان استیضاح اطمینان نداشتند، مثلا خود من به استیضاح رای منفی دادم. چراکه واقعا احساس کردم ممکن است این استیضاح‌ها سیاسی باشد یا به این شکل مصلحت نباشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید