۸۰ صاحب نظر اقتصادی پیش بینی کردند

سرنوشت قیمت دلار و تورم در سال ۹۷

کدخبر: ۲۰۶۰۰۵
سال 96 با بی ثباتی در بازار ارز و طلا به پایان رسید و این بی ثباتی در روزهای ابتدایی سال 97 نیز ادامه داشت، به طوری که قیمت دلار با عبور از 5 هزارتومان رکورد جدیدی را ثبت کرد. سال 97 در حالی از راه میرسد که 2 سال از اجرایی شدن برجام و نزدیک به 5 سال از استقرار دولت روحانی میگذرد و همچنان دولت جدید آمریکا برجام را توافق بدی ارزیابی میکند و بر سر تمدید آن با تردید جدی موجه است.
سرنوشت قیمت دلار و تورم در سال ۹۷

انتصابات اخیر دولت آمریکا نیز انتظارات فعالان اقتصادی از آینده روابط ایران و غرب را تحت الشعاع قرار داده است.  در این میان آینده بازار ارز و طلا یکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی، دولتمردان و مردم است که به منظور ارائه تصویری شفاف تر از آینده اقتصاد ایران، پیش بینی ها و نظرات 80 اقتصاددان در خصوض بازار ارز و همچنین تورم و رشد اقتصاد در قالب یک نظر سنجی منتشر میشود. همچنین  موسسات معتبر و نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی‌هایی را در مورد آینده اقتصاد جهان و کشورهای مختلف ارائه کردند. صندوق بین‌المللی پول درخصوص ایران نیز در اسفند ماه سال 1396 پیش‌بینی خود از آینده اقتصاد ایران را منتشر کرد. این نهاد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را 8/3 درصد و تورم را 1/10 درصد پیش‌بینی و بر ضرورت اصلاحات ساختاری، خصوصا در بخش مالی تاکید کرد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تورم و دورقمی شدن آن به شرط افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود. از سوی دیگر بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را به ترتیب 4 و 3/4 درصد پیش‌بینی کرد.

نظرسنجی پیش رو نظرات 80 اقتصاددان و فعال اقتصادی را در بر می‌گیرد که درخصوص رشد اقتصادی، قیمت دلار و نرخ تورم پیش‌بینی‌ها و ارزیابی خود را از انتخاب و معرفی تیم اقتصادی دولت یازدهم و عملکرد آنها در سال 1397 مطرح کرده‌اند.

در این نظرسنجی چهار پرسش مطرح شده است. در سوال اول به محدوده رشد اقتصادی و در سوال دوم به محدوده تورم در سال 97 پرداخته شده است. سوال سوم نیز محدوده قیمت ارز در پایان سال 97 را از کارشناسان جویا شده و در نهایت سوال چهارم از اقتصاددانان و فعالان اقصادی خواسته است تا نحوه انتخاب تیم اقتصادی و عملکرد این تیم در سال 97 را ارزیابی کنند.

رشد اقتصادی 

اولین سوال ما از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در خصوص رشد اقتصادی بود. در این خصوص از کارشناسان پرسیده شد: « رشد اقتصادی در سال 97 را در چه دامنه ای پیش بینی میکنید؟». از میان 80 اقتصاددان و فعال اقتصادی  46 درصد رشد اقتصادی در سال 97 را یک تا 3 درصد پیش‌بینی کرده و 43 درصد نیز دامنه 3 تا 5 درصد را محتمل ارزیابی کردند. رشد اقتصادی بالاتر از 6 درصد و پایین تر از 1 درصد نیز هر کدام با 5 درصد کمترین فرائانی را در بین پیش بینی ها داشت.

 همچنین رشد اقتصادی طی نظر سنجی سال گذشته  نیز تفاوت هایی با  نتایج نظر سنجی حاضر داشت و حدود 56 درصد اقتصاددانان رشد اقتصادی در سال 96 را در بازه 3 تا 5 درصد و 12 دصد نیز رشد اقتصادی سال 96 را بالاتر از 5 درصد میدانستند که نشان دهنده کاهش انتظارت مثبت حتی نسبت به رشد اقتصادی در سال 97 است.

تورم 

دومین سوال این نظر سنجی پیش بینی های اقتصاددانان از رشد قیمت ها در سال 97 را در برمیگرفت. در این بخش از کارشناسان سوال شد: « تورم ایران در سال 97 در چه دامنه ای خواهد بود؟».  در پاسخ به سوال دوم نیز 49 درصد کارشناسان تورم را در دامنه 12 تا 15 درصد پیش بینی کردند که نشان از افزایش انتظارات تورمی دارد.  همچنین به ترتیب 27 و 24 درصد از کارشناسان نیز تورم را در بازه 10 تا 12درصد و بیش از 15 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. نکته قابل توجه در بررسی نظرات اقتصاددانان در این سوال این بود که هیچ کدام از اقتصاددانان تورم در سال 97 را پایین تر از 10 درصد پیش بینی نکردند. این در حالی است که طبق نظر سنجی سال گذشته حدود 67 درصد اقتصاددانان معتقد بودند تورم در بازه 8 تا 12 درصد باقی خواهد ماند.

نرخ ارز 

سومین سوال این نظر سنجی به یکی از مهمترین موضوعات این روزهای اقتصاد ایران پرداخته و پیش بینی کارشناسان از آینده قیمت دلار را مورد پرسش قرار داده است. در این سوال پرسیده شده است که :« پیش بینی شما از نرخ دلار در انتهای سال 97 چیست؟».  در پاسخ به این سوال حدود 45 درصد کارشناسان قیمت ارز را بیش از 5500 تومان و 94 درصد بیش از 5 هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اند و تنها 5 درصد از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نظری مبنی بر قیمت کمتر از 5 هزار تومان داشتند. در حالی که 12 درصد کارشناسان معتقد بودند قیمت ارز از 6 هزار تومان نیز عبور خواهد کرد. اما  مطابق نظر سنجی سال گذشته عمده کارشناسان قیمت دلار را 3900 تا 4500 تومان و تنها 12 درصد قیمت دلار را درصت و در بازه 4500 تا 500 تومان پیش بینی کردند.

ارزیابی کارشناسان از نحوه انتخاب و عملکرد تیم اقتصادی دولت نیز در مجموع با میانگین 4 از 10 نسبت به سال گذشته حدود 2 واحد کاهش یافت. سال گذشته از بین 66 اقتصاددان 57 درصد نمره 6 و بالاتر را به دولت داده بودند که میانگین نمرات در مورد کارنامه دولت 25/6 بود. مطابق نظرسنجی ابتدای سال 95 نیز که عملکرد دولت در سال 94 مورد بررسی قرار گرفته بود،54 درصد اقتصاددانان نمره بالاتر از 6 را برای عملکرد دولت در سال 94 در نظر گرفته بودند.در حالی که در نظرسنجی پیش رو 58 درصد اقتصاددانان نمره 5 و پایین‌تر را برای عملکرد دولت در سال 96 در نظر گرفته‌اند. در کل با بررسی سه نظرسنجی 95، 96 و 97 می‌توان گفت رضایت از عملکرد دولت در بین کارشناسان و اقتصاددانان روند نزولی شدیدی را طی کرده است به‌طوری که ارزیابی‌ها از عملکرد دولت در سال 96 نمره قبولی نمی‌گیرد.

ارزیابی نظرسنجی‌های گذشته 

مطابق نظرسنجی ابتدای سال گذشته حدود 75 درصد کارشناسان قیمت دلار در پایان سال 96 را در بازه 3900 تا 4500 تومان و حدود 20 درصد کارشناسان قیمت دلار را بین4500 تا 5000 تومان پیش‌بینی کرده بودند. همچنین 53 درصد از کارشناسان معتقد بودند نرخ تورم در سال 96 بین 10 تا 12 درصد خواهد بود. در این میان حدود 34 درصد نرخ تورم را بیش از 12 درصد پیش‌بینی کردند. از سوی دیگر رشد اقتصادی در بازه 3 تا 5 درصدی در سال 96 نزدیک به 56 درصد نظرات اقتصاددانان را به خود جلب کرده بود که مطابق آخرین برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی سال 96 را 5/3 درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به برآورد آذر ماه گذشته 3/0 درصد کاهش داشته است.

 

1- رشد اقتصادی در سال 97 را در چه دامنه‌ای پیش‌بینی می‌کنید؟

الف) کمتر از یک درصد      ب) یک تا 3 د‌رصد‌

 ج)3 تا 5 د‌رصد‌      د‌) بالای 5 د‌رصد‌


۲- تورم ایران در سال ۹۷ در چه دامنه‌ای خواهد بود؟

الف) کمتر از ۱۰ د‌رصد‌      ب) ۱۰ تا ۱۲ د‌رصد‌

 ج) ۱۲ تا ۱۵ د‌رصد‌    د‌) بالای ۱۵ د‌رصد‌


3 - پیش‌بینی شما از نرخ دلار در انتهای سال 97 چیست؟

الف) کمتر از 5000 تومان     ب) بین 5000 تا 5500 تومان

 ج) 5500 تا 6000 تومان     د‌) بالای 6 هزار تومان


۴- به نحوه انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم و عملکرد آن در سال ۹۶  چه نمره‌ای می‌دهید؟

کمترین ۱     

بیشترین ۱۰


باشگاه اقتصاددانان

باشگاه اقتصاددانانباشگاه اقتصاددانانباشگاه اقتصاددانان

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید