رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سیف برای بررسی طرح دوفوریتی ساماندهی ارز فردا به مجلس می‌رود

کدخبر: ۲۰۶۹۵۰
اقتصادنیوز: طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز فردا با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک‌مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث وبررسی قرار می‌گیرد. به گزارش اقتصادنیوز محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با علام این خبر تاکید کرد که مجلس تلاش دارد تا تلاطمات بازار را مهار کند.
سیف برای بررسی طرح دوفوریتی ساماندهی ارز فردا به مجلس می‌رود

در ابتدای هفته جاری پورابراهیمی از تدوین طرحی دوفوریتی برای مهار بازار ارز سخن گفت. او در تشریح این طرح گفته بود:«ایجاد حساب های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی از موضوعات مهم طرح مجلس هستند. در دولت های نهم و دهم پس از التهابات بازار ارز، افرادی که به بانک ها برای دریافت سپرده ارزی خود مراجعه کردند، بانک ها اعلام کردند که ارز نداریم. بعد هم گفتند که ریالی تسویه کنید، آن هم ریالی آزاد نه، به صورت ریالی مبادله ای قصد تسویه حساب های ارزی را داشتند؛ این امر خیانت نظام بانکی کشور در حق مردم بود. بانک مرکزی نیز در این خیانت ناظر بود. از آن لحظه تا امروز کسی به حساب سپرده ارزی اعتماد ندارد. این امر موجب سرگردانی حساب های ارزی شده است. طبق برآورد ما طی سال های گذشته ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی وارد کشور نشد و به حساب های ارزی بانک های خارجی انتقال یافت.بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار ارز در ابتدا باید اعتمادسازی نسبت به حساب سپرده ارزی را در دستور کار خود قرار می داد. حساب سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی باید مجددا در بازار اقتصادی ایران فعال شود و سود سپرده نیز به آن اختصاص یابد. این امر موجب می شود حجم عظیمی از منابع ارزی به داخل کشور بازگردد.پیشنهاد ما این است که حداقل دو بانک برای باز کردن حساب سپرده های ارزی پیش بینی شوند و بانک مرکزی نیز حفظ این منابع را ضمانت کند.بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی خارج از سیستم بانکی در خانه ها و گاوصندوق ها نگهداری می شود، این امر به اقتصاد کشور ضربه می زند. اگر ۳۰ میلیارد دلار ارزی که به خارج کشور رفته و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی که در خانه های مردم نگهداری می شود به سیستم بانکی کشور بازگردد، موجب تقویت منابع ارزی کشور می شود. یکی از محورهای اصلی طرح مجلس بازگشایی حساب های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی و پرداخت سود به این حساب ها است.»

پورابراهیمی، تک نرخی شدن نرخ ارز را از مفاد طرح مجلس خواند و گفت:« نرخ ارز در صرافی ها، تحویل به مردم برای فعالان اقتصادی متفاوت است که این امر شرایط خاصی را ایجاد کرده است.چند نرخی بودن نرخ ارز تنها موجب فساد در اقتصاد کشور است.»

نماینده کرمان همچنین با بیان اینکه ارز مبادله ای تنها به کالاهای اساسی اختصاص می یابد، گفت: «بانک مرکزی باید اعلام کند که چه اقداماتی انجام داده است که نرخ کالاهای اساسی در دست مردم به همان نرخ ارز مبادله ای باشد. به عنوان مثال برنجی که با ارز مبادله ای وارد می شود، در خرده فروشی ها به نرخ ارز آزاد به مردم فروخته می شود.»

پورابراهیمی همچنین تصریح کرد: «یکسان سازی نرخ ارز از محورهای مهم طرح مجلس است. باید سامانه اطلاعاتی مشخصی در این خصوص شکل گیرد. در اقتصاد ما مشخص نیست که چه کسی خریدار ارز و چه کسی فروشنده ارز است. بانک مرکزی فقط نظاره گر بازار به هم ریخته ارز است و مدیریتی انجام نمی دهد.» او همچنین از ساماندهی صرافی ها به عنوان یکی از بخش‌های این طرح نام برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید