رییس فدرال رزرو سنت‌لوییس در تلویزیون بلومبرگ:

افت نفت ممکن است به اقتصادهای صنعتی هم آسیب برساند

کدخبر: ۱۱۰۵۷۰
رییس فدرال رزرو سنت‌لوییس می‌گوید: شوک اخیر نفتی شوکی غیرعادی است و ضمن اثر گذاری روی تورم، می تواند تورم انتظاری را هم تحت تاثیر قرار دهد. وی افزایش نرخ بهره بانکی بعد از از بین رفتن تاثیر روانی این شوک را بسیار مهم قلمداد کرد.
افت نفت ممکن است به اقتصادهای صنعتی هم آسیب برساند

به گزارش اقتصادنیوز، جیمز بولارد، رییس فدرال رزرو سنت لوییس (که یکی از 12 شعبه فدرال رزرو آمریکا است) در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ در مورد شوک اخیر قیمت نفت و تاثیر آن روی سیاستهای فدرال رزرو صحبت کرد. وی در مورد شوک اخیر قیمت نفت گفت: به نظر من شوک اخیر قیمت نفت شوکی غیر عادی است و این کاهش 70 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی و پیش بینی تداوم قیمت کنونی در بازار برای حداقل سه سال آینده می تواند روی تمامی سیاستهای اقتصادی اثر بگذارد.

وی تاکید کرد: کاهش قیمت نفت در بازار جهانی سبب می شود تا هزینه تولید در بسیاری از صنایع کاهش پیدا کند و این کاهش هزینه ها می تواند باعث تنزل نرخ تورم شود. کاهش نرخ تورم می تواند اقتصاد را دچار بحرانی دیگر کند. هم اکنون نرخ تورم در آمریکا پایین است و ما به دنبال اجرای سیاستهایی هستیم که تورم را افزایش دهیم؛ ولی شوک منفی قیمت نفت باعث شد تا هم تورم در سال جاری تحت تاثیر قرار بگیرد و هم انتظارات تورمی تغییر کند. تغییر انتظارات تورمی اهمیت بیشتری دارد زیرا بدون شک تاثیر شوک منفی قیمت نفت تا 5 سال آینده از بین می رود.

بولارد در مورد سیاستهایی که باید اتخاذ شود، گفت: ما برای اتخاذ هر سیاستی منتظر ثبات بازار می مانیم. وقتی بازار متعادل شد و تاثیر روانی شوک قیمت نفت از بین رفت، به بررسی شرایط اقتصادی کشور و بازارهای مالی می پردازیم و سیاستهای مناسب را اتخاذ می کنیم.

او در مورد زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره بانکی گفت: به نظر من باید تا چند ماه بعد نرخ بهره به 0.5 درصد برسد. اگر ما افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازیم، شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم تا انتهای سال جاری خواهیم بود. تا انتهای امسال نرخ بیکاری کمتر از 5 درصد می شود و اقتصادبا سرعت زیادی از رکود خارج می شود و در این وضعت نرخ بهره صفر درصدی می تواند باعث ایجاد حباب اقتصادی تازه ای شود که دوباره بحران را در اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد کرد. بنابراین بعد از اینکه شوک اخیر قیمت نفت به پایان رسید و تبعات منفی اقتصادی آن از بین رفت و انتظارات تورمی به وضعیت با ثبات بازگشت، باید اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید