اقتصاد نیوز در تحلیلی بررسی می کند

چرخ حمل و نقل بازار سرمایه چگونه می‌چرخد؟ 

کدخبر: ۱۲۱۰۸۹
تحلیل تکنیکال گروه حمل و نقل در بازار سرمایه نشان می‌دهد که رشد یک ماه اخیر شاخص این گروه،‌ به دلیل پتانسیل بالای سهام گروه برای شکستن مقاومت‌های تعریف شده‌است. 
چرخ حمل و نقل بازار سرمایه چگونه می‌چرخد؟ 

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص گروه حمل و نقل در ماه اخیر، هم سو با تحرکات هیجانی بازار سرمایه،‌ تحرک رو به رشدی داشته است و اکنون در کانال چهار هزار و تا چهار هزار و پانصد در تحرک است که در اکثر روزها این حرکت رو به بالا بوده است.

گروه حمل و نقل کمتر از یک درصد از ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده است، با این حال به عنوان یکی از سهام قابل تامل در بین فعالان این بازار به شمار می رود. در ادامه تحلیل تکنیکال سهم های این گروه به نقل از بهزاد صمدی،‌ تحلیلگر کارگزاری اقتصادبیدار آمده‌است.

توکاريل
سهام شرکت توکاریل با نماد «توریل» در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد. در حال حاضر 315 روز از ثبت آخرین قله قیمتی «توریل» می‌گذرد و نوسانات اخیر سهم در یک روند نزولی کانالیزه شده و همچنان این روند ادامه‌دارد.

همانطور که در چارت نیز مشخص است، سهم توان شکل‌گیری الگوی هارمونیک را دارد، هرچند هنوز نمی‌توان تشکیل نقطه C الگو را با قاطعیت تایید کرد، لذا باید همچنان برای تایید منتظر شکست خط روند نزولی ماند.

به هر حال دو احتمال برای شکل‌گیری الگوی هارمونیک این سهم وجود دارد:

1- شکل‌گیری الگوی هارمونیک ساده که نقطه Cبالاتر از نقطه A باشد که باید به اعتبار خط روند صعودی محدوده 195 تومان اعتماد داشت که از طرفی به عنوان تبدیل سطوح مقاومتی به حمایتی نیز معتبراست.

2- در صورت از دست دادن محدوده 190 تومان، باید انتظار شکل‌گیری الگوی هارمونیک پیشرفته که همپوشانی خوبی با کف کانال روند نزولی نیز دارد و تقریبا محدوده 113 تا 127 درصد نسبت فیبوناچی است، صبر کرد. لذا در حال حاضر محدوده 190 تا 195 تومان حمایت بسیارمعتبری است. درصورت افزایش تقاضا در یکی از این محدوده ها به نفع خریداران مقاومت‌های پیش رو به ترتیب زیر است:

با توجه به کانالیزه شدن روند کوتاه مدت صعودی سهم مقاومت پیش روی سهم خط میانی کانال محدوده 250 تومان است که از طرفی خط روند نزولی است.

درصورت عبور از محدوده مقاومتی ذکر شده قیمت به سمت محدوده مقاومتی فوق العاده مهم که یک محدوده تراکمی مقاومتی نیز محسوب می‌شود، وارد خواهد شد و شکست این محدوده بسیار سخت است،‌ زیرا این محدوده هم سقف کانال بلند مدت نزولی و همچنین سقف کانال کوتاه مدت صعودی نیز است که با یک خط روند داخلی همپوشانی دارد.

لذا محدوده 310 تا 330 مقاومت بسیارمهمی برای ادامه روند محسوب می‌شود.
 
«حتوکا» و «حفارس» و «حپترو» 
هر سه سهم در تایم فریم هفتگی مورد بررسی قرار گرفته و تقریبا از یک سبک حرکتی برخودار هستند که در ادامه چارت های هر سه شرکت درتایم فریم ذکر شده مورد بررسی قرار گرفته‌است.

سهم پس از ثبت قله قیمتی در 615 تومان روند نزولی را درپیش گرفت و پس از ورود به ابر کوموی نزولی ، روند نزولی را در پیش گرفت که توان بالاتر رفتن از ابر کوموی نزولی را تا این لحظه نداشته است.

در ادامه، شاهد دو واگرایی مثبت و واگرایی مخفی منفی در روند حرکتی سهم هستیم که باعث شکلگیری نوسانات سهم می‌شود.

باید توجه شود که به غیر از سقف 615 تومانی، نوسانات غالب سهم داخل یک کانال است و به‌خوبی به سقف ها و کف های کانال واکنش نشان می‌دهد که در حال حاضر مجددا در این محدوده حمایتی در قیمت 196 تومان قرار دارد.

نوسانات اخیر 35 هفته گذشته نیز می‌تواند مستعد شکلگیری الگوی هارمونیک باشد که هنوز نقطه C تثبیت نشده و همچنان باید رصد شود.

علاوه بر شکل‌گیری الگوی هارمونیک می‌توان دراین تایم فریم شاهد الگوی کلاسیک سرو شانه کف نیز بود که تایید الگو با شکست خط گردن که محدوده 290 تومان است.

حمایت ها و مقاومت های سهم در این تایم فریم به‌ترتیب 190تا198 تومان و درادامه 150 تا 172 که کمی بعید است.

همچنین مقاومت های این سهم به‌ترتیب240 و درادامه 280 تومان است. به نظر می رسد از نظر زمانی هنوز با رشد ایده ال سهم که ایچیموکو نیز تایید می‌کند، فاصله داریم .

حمل و نقل بین المللی خلیج فارس
نماد «حفارس» پس از ثبت قله تاریخی این سهم روند نزولی شارپی را تجربه کرد که با گپ قیمتی نیز همراه بود و در رالی صعودی بعدی این شکاف قیمتی پر شد و البته این صعود تا 50 درصد ادامه داشت که سهم را مستعد شکل‌گیری الگوی هارمونیک می‌کند.

این سهم از یک خط روند صعودی پرقدرت و داری اعتبار قوی برخوردار است که همچنان نزول سهم به قیمت‌های پایین‌تر در این تایم فریم را می‌گیرد که در حال حاضر قیمت 155 تومان رانمایش می‌دهد.

از نظر سیستم معاملاتی ایچیموکو محدوده 222 تومان به عنوان مقاومت مهم سهم است. البته این سهم در داخل الگوهای کلاسیک در نوسان است که مثلث متقارن و افزایشی دو الگویی دارد که شکست هر کدام از اضلاع بالایی این مثلث ها می‌تواند روند قیمتی سهم را با افزایش قیمتی همراه کند.

مقاومت های پیش روی سهم محدوده 200 و 222 تومان را شامل می شود. همچنین حمایت مهم سهم 155 تومان است و تا 133 تومان ادامه دارد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
نوسانات 263 روز گذشته سهم را در قالب یک روند صعودی کانالیزه کرده و در حال پیشروی به سقف کانال است که قیمت 533 تومان را نمایش می‌دهد. البته واگرایی محسوسی بین اندیکاتورها و روند حرکتی قیمتی در سهم شکل گرفته که کمی نگران کننده است و باید حساسیت خاصی به این موضوع داشت.

با توجه به اینکه قیمت همچنان بالای ابر کومواست، فعلا وضعیت روند سهم خوب است. همچنین حمایت های مهم سهم 450 و 400 تومان استکه در بلند مدت حمایت‌های خوبی هستند. لازم به ذکر است که مقاومت بسیار مهم سهم 533 تومان است.

حمل و نقل توکا
این سهم که با نماد «حتوکا» مورد معامله قرار می‌گیرد،‌ درتایم فریم هفتگی پس از شکل‌گیری سقف قیمتی 469 تومانی روند نزولی را در پیش گرفته و با شکست خط روند داخلی خود و در دامه با بازگشت به این خط روند داخلی روند نزولی خود را ادامه داد

باید توجه شود که این سهم در منطقه بازگشت، با واگرایی مخفی منفی همراه شده و عاملی است که این روند نزولی همچنان ادامه داشته‌باشد. در حال حاضر سهم در خط روند صعودی است و درصورت عدم تقاضا این حمایت نیز شکسته و سهم به سمت محدوده 190 تومان حرکت خواهد‌کرد.

این محدوده به عنوان کف کانال و از طرفی به عنوان تبدیل سطوح مقاومتی به حمایتی می‌تواند مانع نزول بیشتر سهم شود و همین قیمت محدوده مناسب خرید «حتوکا» است .مقاومت مهم پیش رو 257 تومان و حمایت مناسب و محدوده خرید مهم 190 تومان است.


تاید واتر خاورمیانه
«حتاید»‌ درصورتی که محدوده 395 تومان رو از دست دهد ، مستعد شکل‌گیری الگوی هارمونیک گارتلی خواهد بود و با هدف 345 تومان هنوز در مرحله بالقوه است.

با توجه به ترسیم یک کانال‌، سقف کانال به عنوان مقاومت عمل می کند که محدوده 528 تا 535 تومان است و از نظر سیستم معاملاتی ایچیموکو نیز این مقاومت بسیارمهم است در ادامه روند سهم،‌ همانطور که مشاهده می‌شود، در چارت سهم یک خط روند داخلی نیز وجود دارد که فوق العاده معتبر است که در جال حاضر نقش حمایتی محدوده 452 تومان دارد. حمایت بعدی سهم 410 تومان است که اعتبار قابل توجهی دارد .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید