پیش‌بینی چشم‌انداز بازار سهام در گفت‌و‌گو با یک تکنیکالیست

آینده بورس در تقابل دو الگوی کوسه و اژدها

کدخبر: ۱۲۲۰۶۱
کارشناس بازار سهام آینده بازار سهام را در دو سناریو بررسی می‌کند که در صورت شکست سقف 72-70 هزار واحدی احتمال ادامه این روند و فتح کانال 76 هزار واحدی بر اساس الگوی اژدها وجود دارد.
آینده بورس در تقابل دو الگوی کوسه و اژدها

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها غالب تحلیل‌گران بازار سهام خود را بر سر دوراهی سختی می‌بینند؛ یعنی دوراهی فروش سهام موجود در سبد و حفظ و تثبیت سودهای روزهای گذشته یا نگهداری سبد با امید به روزهای پساتوافق.

این سردرگمی کلیت بازار به نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز منتقل شده، به گونه‌ای که هم‌زمان شاهد تشکیل و تقابل دو الگوی مهم هستیم؛ الگوی کوسه (shark) از نوع هارمونیک و الگوی اژدها (dragon) از جنس الگوهای کلاسیک.

امیر علی‌قنبری  کارشناس بازار سهام آینده بازار سهام را در دو سناریو بررسی می‌کند که در صورت شکست سقف 72-70 هزار واحدی احتمال ادامه این روند و فتح کانال 76 هزار واحدی بر اساس الگوی اژدها وجود دارد. 

کوسه: همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید به نظر می‌رسد الگوی کوسه نزولی (bearish shark) در محدوده 72-70 هزار واحد تکمیل می‌شود و در این محدوده، اخطار ریزش و پولبک به خط روند شکسته شده در شاخص را می‌دهد.

اژدها: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد روند شاخص بعد از تشکیل سر و دو پای اژدها خود را برای تایید و تکمیل این الگو اماده می‌کند به یاد داشته باشید شرط تایید و شکل‌گیری این الگو عبور روند از نقطه قوز (hump) در محدوده 72 هزار واحد است و در صورت عبور شاخص از این محدوده، می‌توان انتظار داشت روند شاخص رویای فتح دوباره 76 هزار واحد (محله برخورد سر اژدها با خط روند) را در مرحله اول در سر داشته باشد.

نتیجه‌گیری: بررسی تقابل دو الگوی کوسه و اژدها در نمودار شاخص، ما را به این نتیجه‌گیری می‌رساند که محدوده 70-72 هزار واحد، محدوده سرنوشت‌ساز برای شاخص است و در صورت عدم عبور از این محدوده شاهد عقب‌نشینی شاخص کل تا خط روند شکسته‌شده در محدوده 66 هزار واحد تحت پاسخ الگوی کوسه خواهیم بود. از سوی دیگر، در صورت عبور از محدوده 72 هزار واحد، باید منتظر صعود شاخص کل تا محدوده حداقلی 76 هزار واحد در غالب الگوی اژدها باشیم. هر چند به نظر می‌رسد قدرت الگوی کوسه در حال حاضر بیشتر از الگوی اژدهاست، شاید شاخص راه میانه‌تری را انتخاب کرد و قبل از عبور از 72 هزار واحد، پولبکی هم به خط روند شکسته‌شده کرد این پولبک از نظر قانونی منعی ندارد چراکه در الگوی اژدها تا زمانی که روند کف قبلی 62 هزار واحد شکسته نشود الگو معتبر است.

نمودار روند تکنیکال شاخص کل بورس در دو سناریو

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید