چشم‌انداز مثبت صنایع لیدر بازار در پساتحریم رقم زد:

شاخص کل به ارتفاع 66 هزار واحدی برگشت/رشد 1.5 درصدی شاخص کل

کدخبر: ۱۳۵۶۵۳
پس از یک وقفه یک روزه در روند رو به رشد بازار سهام، امروز شاهد افزایش شاخص کل بورس و عبور نماگر بازار از کانال 66 هزار واحدی بودیم.
شاخص کل به ارتفاع 66 هزار واحدی برگشت/رشد 1.5 درصدی شاخص کل
حدیث موسوی:

پس از یک وقفه یک روزه در روند رو به رشد بازار سهام، امروز شاهد افزایش شاخص کل بورس و عبور نماگر بازار از کانال 66 هزار واحدی بودیم. بر این اساس در بازار امروز شاخص کل 998 واحد معادل 1.53 درصد افزایش یافت تا به این ترتیب نماگر بازار در ارتفاع 66 هزار و 118 واحدی قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز، صف‌های فروشی که روز گذشته افت شاخص را رقم زدند، امروز جای خود را به صف خرید دادند و افزایش حجم تقاضا به خصوص در گروه‌های بزرگ و لیدر بازار، شرایط را برای صعود دوباره بورس مهیا ساختند.

به اعتقاد کارشناسان سهام گروه‌هایی همچون حمل و نقل، خودرو، بانک، تجهیزات و ... با توجه به لغو تحریم‌ها به انتظار آینده روشنی هستند. سهام ساختمانی ها تا حد زیادی برای رشد پایدار منتظر بهبود بازار مسکن هستند. سهامداران گروه‌های وابسته به قیمت‌های جهانی همچون فلزات اساسی با توجه افت قیمت‌ها و چشم‌انداز مبهم در خصوص رونق یا افول اقتصادچین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان، رشد پایداری را پیش‌بینی نمی‌کنند و سهام برخی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی کماکان با ریسک افت قیمت نفت دست و پنجه نرم می‌کنند.

به هر ترتیب اما انتظار بر آن است با ورود نقدینگی تازه به بورس در پی چشم‌انداز مثبت شکل گرفته برای اقتصاد کشور و صنایعی که در گام اول یا مراحل بعدی از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند، در ادامه روند رو به رشدی را در شاخص‌های بازار سهام شاهد باشیم.

در میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل، سه نماد مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و سرمایه‌گذاری غدیر تا سطح حداکثر 120 واحد، توانسته‌‌اند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس بگذارند. در عین حال بانک خاورمیانه نیز به میزان 13 واحد بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشته است. طی روزهای اخیر قیمت سهام دو شرکت مخابرات ایران و همراه اول با رشد معناداری روبه‌رو شده‌اند که عامل آن را به انتشار شایعاتی در خصوص سرمایه‌گذاری اپراتور فرانسوی اورنج در همراه اول و نیز علاقه مندی برای سرمایه گذاری در بازار مخابرات ایران با توجه به لغو تحریم‌ها نسبت می‌دهند.

همچون روزهای گذشته در میان نمادهای پربیننده بورس تهران نام شرکت‌های خودرو‌ و بانک خودنمایی می‌کند. نماد بانک ملت که در این گروه در رتبه اول قرار دارد امروز شاهد دادوستد 34 میلیون سهم به ارزش 71 میلیارد ریال بوده و سهامداران حقیقی مشارکت 66 درصدی در فروش و 88 درصدی در خرید این سهام داشته‌اند. نماد بانک صادرات نیز در روز جاری بیشترین حجم معاملات را تجربه کرد. معامله‌گران امروز 68 میلیون سهم وبصادر را در 4075 دفعه معاملاتی به ارزش 63 میلیارد ریال دادوستد کردند. صنایع آذرآب نیز امروز بالاترین ارزش معاملات را به میزان 109 میلیارد ریال تجربه کرد.

در میان 37 صنعت بورسی، تنها صنایعی که با افت شاخص همراه شدند شامل گروه‌های سیمان، قندو شکر، لاستیک، محصولات چرمی، محصولات چوبی، منسوجات و کانه‌های فلزی بودند، باقی صنایع تا حداکثر رقم 4.7 درصد با رشد شاخص روبه‌رو شدند. نام گروه خودرو و ساخت قطعات که امروز صف‌های خرید طویلی را تجربه کرد، در صدر صنایعی که با بیشترین میزان رشد شاخص به میزان 4.7 درصد روبه‌رو شد، دیده می‌شود.

در این میان بیشترین ارزش معاملات امروز صنایع بورسی به ترتیب به صنایع بانک با معاملاتی به ارزش 306 میلیارد ریال، خودرو با دادوستد 209 میلیارد ریال سهم و محصولات فلزی با ارزش معاملاتی بالغ بر 126 میلیارد ریال اختصاص داشت.

در مجموع در پی دادوستد بیش از یک میلیارد سهم، ارزش معاملات بورس تهران به 2 هزار و 296 میلیاردریال رسید. شاخص فرابورس ایران نیز امروز با رشد 11.27 واحدی روبه‌رو شد تا به این ترتیب آیفکس در رقم 722 واحدی بایستد. همچنین امروز 314 میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 500 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد. در جریان معاملات امروز، 10 درصد از سهام شرکت داروسازی کاسپین تامین برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار اول به قیمت 13 هزار و 200 ریال کشف شد. حجم معاملات سهام "کاسپین" در روز عرضه اولیه 15 میلیون سهم بود.

گفتنی است، سه نماد پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید