در گفت‌وگویی با اقتصادنیوز بررسی شد:

کدام عوامل در رشد بازار سرمایه نقش دارند؟

کدخبر: ۱۳۸۳۵۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد هفته‌های اخیر بازار سرمایه به سودآوری بنگاه‌ها یا به خاطر به استقبال رفتن سودآوری آتی این بنگاه‌ها نیست بلکه تنها این مساله به جابه‌جایی پول از یک بازار به بازار دیگر مرتبط است.
کدام عوامل در رشد بازار سرمایه نقش دارند؟

محمدرضا صادقی‌مقدم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: برای آنکه از وضعیت سودآوری بنگاه‌ها باخبر شویم باید به بررسی عملکردهای 9 ماهه بنگاه‌ها و وضعیت بودجه‌ها‌ی آنها، همچنین ارائه پیش‌بینی بودجه‌های سال آینده‌شان بپردازیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر با فرارسیدن ایام اسفندماه و وجود نهایی شدن عملکردها و با توجه به گزارش‌های شرکت‌ها بر روی سایت کدال، همچنین پیش‌بینی 12ماهه سال آتی برای آنها به نظر می‌رسد تغییر، تحولات و بهبود خیلی شدیدی را در وضعیت سودآوری بنگاه‌ها یا کاهش هزینه‌های مالی آنها شاهد نیستیم. البته همین مساله هم انتظار می‌رود که در سال آینده با بهبودهای آنچنانی برای وضعیت سودآوری بنگاه‌ها مواجه نباشیم.

او ادامه داد: اگر در طول سال آینده بعضی عوامل مثل تسهیل در صادرات بنگاه‌ها یا کاهش هزینه‌های مالی آنها به این دلیل که بنگاه‌ها بتوانند منابع مالیشان را با هزینه‌های کمتری تامین کنند، نرخ تسهیلات برای آنها کاهش یابد، نیاز به تسهیلات کمتر برای گشایش‌های اعتبار اسنادی یا گشایش مسیر اعتبار اسنادی داشته باشند به خصوص برای آن دسته از بنگاه‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند و... صورت بگیرد، شرایط متفاوت می‌شود.

او افزود: به هرحال در حال حاضر به این صورت است که بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های خود در این خصوص احتیاط کرده‌‌اند و در پیش‌بینی‌های بودجه‌‌های خود چیزی را لحاظ نکردند.

صادقی‌مقدم گفت: حال با وجود این مسائل نمی‌توان رشد هفته‌های اخیر بازار سرمایه را به سودآوری بنگاه‌ها یا به خاطر به استقبال رفتن سودآوری آتی این بنگاه‌ها دانست بلکه تنها می‌توان این مساله را به جابه‌جایی پول از یک بازار به بازار دیگر مرتبط دانست.

او ادامه داد: رشد p/e بازار نیز، به خاطر وجود چندین مساله است که اتفاق افتاده؛ اول، خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد کشور، دوم؛ کاهش نرخ بهره بانکی.

این کارشناس بازار سهام اضافه کرد: در حال حاضر در یک نقطه عطفی قرار داریم که می‌‌توانیم روند کاهشی نرخ پول و بهره بانکی را داشته باشیم. بنابراین احتمال جابه‌جایی هدف سرمایه‌گذاران از بازار پول به سمت بازار سرمایه وجود دارد که خود باعث رشد p/e بازار می‌شود. همچنین این مساله باعث ورود پول‌های تازه به بازار سرمایه می‌شود مخصوصا از محل صندوق‌هایی با درآمد ثابت؛ که اگر آمارهای ابطال صندوق‌ها به خصوص صندوق‌های بادرآمد ثابت منتشر شوند احتمالا این رقم‌ها نشان می‌دهد که صندوق پول از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شده و صرف خرید سهام می‌شود.

رشد شارپی برای بازار مناسب نیست
اما صادقی‌مقدم در خصوص پایداری این رشد در بازار خاطرنشان کرد: به هرحال به نظر می‌رسد رشد سریع و شارپی روند مناسبی برای بازار نباشد چراکه یک عده به جابه‌جایی سریع میان بازارها عادت کرده‌اند یعنی پول‌شان را در بازارهایی مثل بازار سرمایه، بازار ارز، بازار مسکن یا بازارهای با درآمد ثابت مثل سودسپرده و اوراق مشارکت سریع جابه‌جا می‌کنند.

او گفت: نرخ رشد سریع در کوتاه‌مدت باعث می‌شود تا افراد به صورت سریع از این بازار به بازار دیگری جابه‌جا شوند که اگر به جای اینکه این رشد در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه اتفاق بیفتد و خیلی سریع به شاخص‌های بالا برسیم، این اتفاق در بازه زمانی طولانی‌تری باشد و با نرخ شتاب کمتری صورت بگیرد، این تغییر بازارها و طبیعتا شیفیت کردن بازارها از یک بازار به بازار دیگر هم به این سرعت مقدور نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین این رشدها در صورتی می‌توانند رشدهای پایدارتری باشند که در بازه طولانی‌تری اتفاق بیفتند.

می‌توانیم از آینده‌ صنعت‌های مختلف باخبر شویم
صادقی‌مقدم معتقد است: اما در مجموع هرچند شرایط سختی پیش رو داریم اما چشم‌انداز از آینده مثبت است و شرایط نسبت به گذشته که هیچ‌ چشم‌اندازی را برای بازار متصور نبوده‌ایم بهتر شده است. در چند ماه پیش وضعیت اقتصادی کشور در هاله شدیدی از ابهام قرار داشت ولی در حال حاضر شرایط فرق کرده و چشم‌انداز مثبتی برای کلیت اقتصاد کشور روبروی ما قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سهام گفت: با توجه به این چشم‌اندازی که از آینده داریم و آگاهی از مسائلی همانند جهت‌گیری دولت در خصوص نرخ ارز، اینکه می‌دانیم این مساله به سمت تک‌نرخی شدن پیش می‌رود یا در خصوص مشخص شدن جهت‌گیری نرخ سپرده و اینکه دیگر می‌دانیم این مساله کاهشی است، همچنین مسائلی از قبیل سوئیفت‌ها و وصل شدن به سیستم‌های مالی دنیا، برقرای گشایش‌های اعتبار اسنادی و... از مسائلی است که با توجه به آنها می‌توانیم هر کدام از بنگاه‌ها و صنعت‌ها را تحلیل کنیم و اثرات مثبت و منفی مسائل را بر آنها بدانیم و پیش‌بینی از آینده‌ آنها داشته باشیم. همچنین مشخص کنیم که در کدام صنعت سرمایه گذاری کنیم. با وجود این شرایط بازار در این قضایا برای بلندمدت‌ یک مقدار تحلیل‌پذیرتر شده است.

برخی تصمیمات و اتفاقات هیجانی‌اند
صادقی‌مقدم اظهار کرد: هرچند اتفاقات ناخوشایندی نیز در این میان اتفاق می‌افتد. مسائلی همچون رفتار‌های هیجانی که نسبت به یک‌سری از تصمیمات گرفته می‌شود. برای مثال، تصمیمات و عکس‌العمل‌های هیجانی و دور از انتظار نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بعضی از بنگاه‌ها می‌بینیم که برای آنها صف‌های چندصد میلیونی تشکیل می‌شود و این در صورتی است که به نظر می‌رسد اثرات واقعی این تغییرات ساختاری مالی این بنگاه‌ها در سال 1397 اتفاق بیفتد و در آن زمان بتوانیم آن را مشاهده کنیم.

این کارشناس بازار سهام گفت: آن چیزی که متصورند برای این بنگاه‌ها اتفاق می‌افتد هرگز برای سال 1395 نخواهد بود بلکه این تاثیر مالی آنها برای انتهای سال 1396 و 1397 است.اگر به صورت‌حساب‌های مالی بعضی از بنگاه‌ها نگاه کنید، دارای زیان‌های انباشته بسیار بالایی و خطرناکی هستند.

صادقی‌مقدم خاطر نشان کرد: حتی اگر قرار است اتفاقی صورت بگیرد که این زیان‌انباشته‌ها برداشته شوند و بعد وضعیت عملیاتی بنگاه‌ها به سود آوری برسد و فرآیند سودآوری تداوم پیدا کند، این خود نیازمند اعمال تغییرات بسیاری است که به این سرعت و با این شیبی که در حال حاضر دارند، نیست و به نظر می‌رسد یک مقدار غلو می‌شود در بیان واقعیت‌هایی که گفته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید