اقتصادنیوز از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

فاز احتیاطی بورس در آستانه انتخابات؟/توقف شاخص در ارتفاع 77 هزار واحدی

کدخبر: ۱۳۸۴۲۲
معاملات بورس تهران در حالی در روز جاری به پایان رسید که شاخص کل رشد 116 واحدی را تجربه کرد و نماگر بازار در رقم 77 هزار و 704 واحد متوقف شد.
فاز احتیاطی بورس در آستانه انتخابات؟/توقف شاخص در ارتفاع 77 هزار واحدی

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته با محوریت لیدری گروه خودرو شاهد برگشت دوباره بازار و رشد قیمت در اغلب نمادها بودیم. امروز نیز در حالی که معاملات پررونق گروه خودرو در برخی نمادها ادامه یافت، اما بسیاری از گروه‌ها و نمادها تحت تاثیر نوسان‌گیری و افزایش حجم عرضه‌ها قرار گرفتند. به اعتقاد کارشناسان بازار تا پس از برگزاری انتخابات روند احتیاطی را تجربه کرده و با تامل بیشتری به معاملات ادامه خواهد داد.

در گروه بانکی‌ها عرضه‌های قابل ملاحظه سهامداران عمده به تبع از نیاز آنها به تامین نقدینگی در پایان سال، منجر به افت قیمتی اغلب نمادهای این گروه و افت شاخص آن به میزان 1.29 درصد شد. در گروه‌های فلزات اساسی، حمل و نقل، انبوه‌سازی و سایر واسطه‌گری مالی نیز به تبع افت قیمتی اغلب نمادها تحت تاثیر غلبه عرضه بر تقاضا، شاخص این گروه‌ها با کاهش مواجه شد.

شاخص گروه خودرو اما در سایه افزایش قیمت نمادهایی مانند ایران خودرو و سایپا دیزل، رشد نسبی شاخص را به میزان 0.46 درصد تجربه کرد، اگرچه در این گروه بیشتر نمادها با افت قیمت پایانی به کار خود پایان دادند. نماد شرکت محورسازان ایران خودرو امروز بیشترین افت قیمتی را در این گروه متحمل شد و با صف فروش بیش از 4 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. این شرکت 25 میلیارد تومانی که 16 آذر سال جاری اقدام به افزایش سرمایه 66 درصدی (از 15 به 25 میلیارد تومان) کرده، از اول دی ماه تا هفته گذشته رشد قابل ملاحظه 250 درصدی را تجربه کرد و قیمت سهام آن از 138 به 483 تومان رسید. اما با اعلام شفاف‌سازی در مورد منتفی بودن فروش دارایی‌ها برای چهارمین روز متوالی منفی و با تشدید صف فروش همراه شد.

سه‌‌شنبه به به ترتیب دو نماد خودرو و وبلمت بیشترین حجم معامله و بازدید را در میان سایر نمادها تجربه کردند. در نماد ایران‌خودرو 185 و بانک ملت 41 میلیون سهم دادوستد شد. کل فروش سهام «وبملت» امروز توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت در حالی در سمت خرید، حقوقی‌ها مشارکت 40 درصدی داشتند. در نماد «خودرو» نیز به ترتیب 35 و 14 درصد از حجم فروش و خرید سهام توسط سهامداران حقوقی صورت گرفت.

روز جاری نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی جم و پالایش نفت بندرعباس تا سطح حداکثر 94 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند و در مقابل نماد شرکت‌های خدمات ‌انفورماتیك‌، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانك ملت تا سطح 48 واحد بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص از خود برجا گذاشتند. همچنین سه‌شنبه شاهد دست به دست شدن بیش از 1.5 میلیارد اوراق بهادار به ارزش 442 میلیارد تومان در بورس تهران بودیم.

در جریان معاملات امروز نمادهای شركت سرمایه‌گذاری سایپا با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، شركت سرمایه‌گذاری سپه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، شركت نفت پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و نماد معاملاتی شركت صنایع سرماآفرین ایران با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 متوقف شدند. در مقال نماد معاملاتی شركت‌های پلاسكوكار سایپا، صنایع كاغذسازی كاوه، سایپا دیزل، كشاورزی و دامپروری مگسال، پتروشیمی فارابی، صنایع آذرآب، فرآوری مواد معدنی ایران، لیزینگ ایران با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1395/12/30 و لیزینگ صنعت معدن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تصویب صورت‌های مالی بازگشایی شدند.

سه‌شنبه شاخص فرابورس نیز با رشد یک واحدی رقم 828 واحدی را به نمایش گذاشت. در فرابورس نیز به دنبال دادوستد 326 میلیون اوراق بهادار، ارزش معاملات به 213 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بود.

روز جاری نمادهای پالایش نفت تهران و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ترتیب دو نمادی بودند که بالاترین تاثیر مثبت را بر آیفکس گذاشتند در حالی که نمادهای فولاد هرمزگان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید