یک کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

شوک سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد را به‌سرعت از رکود خارج می‌کند

کدخبر: ۱۳۲۱۹۹
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده معتقد است: عاملی که می‌تواند اقتصاد کشور را به سرعت متحول کند، سرمایه‌گذاری خارجی است؛ زیرا سیاست‌های اقتصادی، پولی و مالی دولت آثارش را در بازه طولانی‌تری نشان می‌دهد.
شوک سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد را به‌سرعت از رکود خارج می‌کند

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در حال حاضر بورس تحت تاثیر مسائل مختلف و تاثیرگذار، شرایطی را پیدا کرده است که به نوعی نشان‌دهنده نکاتی است، که اقتصاد کشور با آن مواجه است و به نحو محسوس و متعادل گویای وضعیت اقتصاد کشور است.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده ادامه داد: گزارش‌های شش‌ماهه و همین‌طور گزارش‌های 9ماهه‌ شرکت‌ها نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در اقتصاد کشور وجود دارد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها، بخش دیگر ناشی از افت قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی‌ و مواد اولیه در سطح بین‌المللی و رکود جهانی بعد از سال 2008 است که تقریبابه واسطه آن تمامی بورس‌ها با یک افت یا بازدهی کم مواجه شده‌اند. در صورتیکه بورس ما بیشترین بازدهی از ابتدای سال میلادی گذشته نسبت به بورس‌های معتبر دنیا همانند بورس لندن، کاک فرانسه یا دکس آلمان داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر در مجموع سیاست‌های اقتصادی، مالی و پولی ما حکایت از اراده قوی دولت و فعالان اقتصادی برای مهار تورم دارد و چون این مهار تورم در دستور کار است، ناخودآگاه اقتصاد کشور وارد یک دوره رکودی شده که به زعم مسوولان اقتصادی تلاش می‌شود به نوعی با این سیاست‌های جدید اخیر از جمله بسته خروج از رکود، از رکود خارج شویم.

او ادامه داد: خارج شدن از رکود مستلزم تقویت بنیه مالی دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم است.

آقابزرگی گفت: همچنین باید از بدهی دولت کم شود. دولت حاضر بسیار مقروض است و با توجه به بودجه سال 94 که 270 هزار میلیارد تومان بود دولت، بدهی بسیاری به سیستم‌های بانکی و پیمانکاران دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده معتقد است: به هرحال عاملی که می‌تواند اقتصاد کشور را به سرعت متحول کند بحث سرمایه‌گذاری خارجی است زیرا سیاست‌های اقتصادی، پولی و مالی دولت آثارش را در یک بازه حداقل یکساله نشان می‌دهد اما با ورود سرمایه‌گذاری خارجی با هدف بهره‌مندی از منافع و مجموعه درآمدها که در کشور ما موجود است، می‌تواند با سرعتی که ورود پیدا می‌کند، مقطع زمانی خروج از رکود و تا حدودی رونق اقتصادی را با سرعت بیشتری رقم بزند و از آنجا که به نظر کارشناسان بین‌المللی چشم‌انداز پیش‌بینی در دنیا در یکی دو سال آینده، چشم‌انداز رشد قابل توجه آینده نیست بنابراین ما می‌بایست منتظر اثرات ناشی از رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذار خارجی باشیم.

او ادامه داد: در غیر این صورت در حال حاضر با وضعیت موجود و بدون ورود سرمایه‌گذار خارجی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در یک آینده نزدیک و یک بازه زمانی کوتاه‌مدت اقتصاد ما متحول شود و به سرعت از رکود خارج شود. من فکر می‌کنم که حداقل تا نیمه سال 95 این وضعیت ادامه داشته باشد.

این فعال بازار سهام گفت: فکر می‌کنم با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و برطرف شدن ابهامات مذاکرات هسته‌ای، بحث خروج از رکود تسریع شود در غیر این صورت از آنجا که قیمت نفت هم که در حال حاضر ثبات دارد و احتمال دارد کاهش هم بیابد و در درآمد دولت موثر واقع شود، رکود در کشور به همین صورت باقی بماند.

او ادامه داد: البته ابهامات خیلی زیادی در ورود سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد. پرسش‌هایی از جمله نرخ تسعیر ارز آنها، کاهش ریسک یا پوشش ریسک ناشی از ورود یا خروج سرمایه‌شان به کشور و تغییر تصمیمات اقتصادی که ما با آنها اشنا هستیم، ولی برای سرمایه‌گذاران خارجی ناآشناست وجود دارند و ممکن است که حتی پیش‌شرط بگذارند که اگر ما سرمایه‌مان را به آنجا بیاوریم تا چه مدت شما قوانین اقتصادی‌تان را تغییر نمی‌دهید و بسیاری از موارد برای آنها مبهم است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: به هرحال باید شرایط را بپذیریم. البته انتخاب در دست دولتمردان است. اینکه مهار تورم یا کنترل قیمت‌ها که دغدغه اصلی همه دولت‌ها بوده است باید دستور کار باشد یا اینکه با یک مقدار راحت گذاشتن و رها کردن یا کمتر کنترل کردن عمده قیمت‌ها اجازه داد تاحدودی باعث بیشتر شدن گردش در چرخه تولید صنعتی که به عبارتی نتیجه‌اش تورم می‌شود، شویم.

او گفت: در حال حاضر به این دلیلی که دولت خواهان کنترل تورم است، بهایی که از جانب کل اقتصاد برای مهار تورم پرداخت می‌شود همین رکودی است که در آن هستیم و راه خروج از این رکود این است که تغییر سیاست بدهیم که بخشی از این تورم را در پی خواهد داشت.

آقابزرگی ادامه داد: تزریق نقدینگی و طرح کارت‌های اعتباری نشان می‌دهد که دولت متوجه شده باید نقدینگی به جامعه تزریق شود. اگرچه سقف این نقدینگی که فعلا در نظر گرفته شده شاید رقم آنچنان قابل توجهی نباشد اما در قبال چرخه کل اقتصاد ما می‌تواند یک اثر مثبت داشته باشد.

این فعال بازار سهام افزود: تا زمانی که تکلیف درآمدهای حاصل از فروش نفت‌ مشخص نشودخب طبیعتا اقتصاد ما با همین شرایط پیش می‌رود و نمی‌توان قضاوت یا پیش ‌بینی کرد که این رکود به سرعت تمام می‌شود یا خیر. مگر آنکه یک شوک اقتصاد‌ی ناشی از ورود سرمایه خارجی به اقتصاد وارد شود -که آن‌هم شرایط خاص خودش را دارد و نیازمند یک برنامه‌ریزی و بازنگری در زمینه گذشته تبلیغات دولتمردان است.

آقابزرگی گفت: سیاست‌های انقباضی که دستور کار اقتصادی دولت است می‌تواند به صورت خیلی فزاینده‌ای تورم را در آینده ایجاد کند. چراکه کنترل شدن یا مدیریت کردن نرخ دلار در بودجه یا سطح جامعه به جز آثاری مثل انفجاری حرکت کردن هیچ پیامد دیگری نمی‌تواند داشته باشد و بالطبع در مورد بورس نیز اگر با همین سیاست‌های کنترلی از جمله همین سیاست کنترل نرخ ارز در بودجه پیش رویم تحول عمده‌ای درصنایع بورسی کشور ایجاد نمی‌شود، در نتیجه بورس ما هم به همین حالت می‌ماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید