در گفت‌وگویی بررسی شد:

الزامات یکسان سازی نرخ ارز چیست؟

کدخبر: ۱۳۳۷۳۴
مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید براینکه دستیابی به ارز تک نرخی باتوجه شرایط فعلی اقتصاد ایران کار سختی است، گفت: روند صعودی دلار در بازار آزاد غیرمحتمل نیست اما شاهد نوسانات و جهش‌های شدید نخواهیم بود.
الزامات یکسان سازی نرخ ارز چیست؟

کامران ندری در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: نرخ بازار ارز تابع میزان عرضه و تقاضا، انتظارات مردمی، حجم تجارت جهانی کشور و بهبود درآمدهای نفتی است که نحوه مدیریت بازار ارز و انتظارات بر عهده بانک مرکزی است.

  مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای تنظیم بازار با مدیریت خود می‌تواند سمت و سویی به بازاربدهد، ادامه داد: بانک مرکزی با توجه به شرایط اقتصادی یک نرخ مناسب را می‌پذیرد که در شرایط مختلف و با توجه به شوک‌های مختلف رویه متفاوتی را خواهد داشت.

ندری خاطرنشان کرد: اهداف مقام پولی در بازار برای دستیابی به نرخ مناسب بسیار مهم است و از این موارد می‌توان به نرخ تورم، رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ کمتر از سه هزار تومان پیشنهادی دولت برای دلار بودجه سال آینده چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت، گفت: دولت نرخ بودجه را فقط برای به تعادل رساندن بودجه و عدم کسری آن پیشنهاد می‌دهد، پیش بینی دولت بر آن است که اگر دلار‌های نفتی با نرخ پیشنهادی به ریال تبدیل شود، بودجه متعادل خواهد بود.
 
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: نرخ پیشنهادی دلار در بودجه ارتباط چندانی با بازار ندارد و امکان دارد نرخ پیشنهادی بیش از میزان فعلی بازار بین بانکی از سوی دولت برای فعالان بازار سیگنالی مبنی بر کاهش درآمدهای نفتی به همراه داشته باشد.

او در واکنش به این موضوع که برخی از کارشناسان بر این باورند که نرخ پیشنهادی کمتر از سه هزار تومان امیدها برای تک نرخی را کمرنگ می‌کند، یادآور شد: برای بررسی رسیدن به ارز تک نرخی باید فاصله ارز بازار آزاد و ارز بازار مبادلاتی را مورد بررسی قرار داد.

ندری با تاکید بر اینکه فاصله نرخ بازار آزاد و بین بانکی فاصله زیادی است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به آنکه دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم دسترسی به این هدف کار سختی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پیش بینی‌ وضعیت بازار ارز خاطرنشان کرد:  روند صعودی دلار در بازار آزاد غیرمحتمل نیست اما شاهد نوسانات و جهش‌های شدید نخواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید