روزنامه گاردین گزارش داد

جنگ سرد اقتصادی در پی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

کدخبر: ۱۶۰۱۸۱
یک مقام ارشد ایتالیایی درباره درگرفتن یک «جنگ سرد اقتصادی» برسر برگزیت هشدار داد و اعلام کرد این مساله می‌تواند برای غرب ویرانگر باشد و قاره اروپا را ضعیف کند. ماریو گیرو، معاون وزیر امورخارجه ایتالیا می‌گوید در شرایطی که اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند رای بریتانیا به برگزیت به معنی از دست دادن این اتحادیه است، در اتحادیه اروپا تندروهای بیشتری علیه بریتانیا وجود دارند.
جنگ سرد اقتصادی در پی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز ، گیرو در مصاحبه با گاردین می‌گوید: «در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا(بدون درنظر گرفتن بریتانیا)، تعداد تندروها بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. درحال حاضر نمی‌توانم به کشور خاصی اشاره کنم. ما این مساله را در آغاز مذاکرات مشاهده خواهیم کرد.» او اضافه می‌کند: «ما بیشتر و بیشتر می‌شنویم که افرادی وجود دارند-ذی‌نفعان اقتصادی- که فکر می‌کنند می‌توانند موقعیت‌های اقتصادی را به ارث ببرند، فکر می‌کنند می‌توانند از بریتانیا برخی از موقعیت‌های لندن را بگیرند. البته این افراد ایتالیایی نیستند و این یک جنگ اقتصادی خواهد بود. بهتر است بگویم یک جنگ سرد اقتصادی و ما از آن حمایت نمی‌کنیم.»

این سخنان، پس از اظهارات ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا بیان شد. می گفته است درصورتی که درمورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توافق قابل قبولی حاصل نشود، بریتانیا برای یک «برگزیت دشوار» آماده است. او اظهار کرده است تلاش دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای انتقام‌ گرفتن از بریتانیا «یک خودزنی مصیبت‌بار» خواهد بود، زیرا بریتانیا نیز به نوبه خود آماده خواهد بود به منظور جذب کسب‌وکارها، مالیات‌ها را به شدت کاهش دهد.

مقامات ایتالیایی همواره اعلام کرده‌اند که اولویت‌ آنها در مذاکرات برگزیت تضمین حقوق صدها هزار ایتالیایی است که در بریتانیا زندگی می‌کنند. گیرو معتقد است این «جنگ منافع» قریب‌الوقوع که او آن را رقابت بین ذی‌نفعان اقتصادی و نه لزوما کشورها می‌داند، پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت. او می‌گوید: «ورود به عصر جدید رقابت سخت بر سر دارندگان پول‌های فراوان، ازجمله شرکت‌ها، یک ننگ خواهد بود. این مساله برای غرب بسیار ناگوار است. ما در فضای کنونی پارک ژوراسیک ژئوپلیتیک به این دسته از تنش‌ها نیازی نداریم.» گیرو به کشورها یا ذی‌نفعان اقتصادی خاص اشاره نکرد، اما گفت: «جهان مالی درحال تغییر دادن جایگاه خود است ما باید با صبر و آرامش مذاکره کنیم، ما باید با یکدیگر صادق باشیم و باید انصاف را رعایت کنیم. چون اگر چنین نکنیم و انتقام‌جویانه و احساساتی عمل کنیم، همگی دچار مشکل خواهیم شد.» گیرو همچنین گفت درشرایطی که ایتالیا از اینکه می‌بیند بریتانیا به این صورت اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، ناخرسند است، اما راهکار ما یک برگزیت نرم و از طریق مذاکره است. او ابراز امیدواری کرد: اظهارات ترزا می فقط «حرف» بوده باشد. گیرو می‌گوید: «فرآیند برگزیت هنوز آغاز نشده است. ما دو سال وقت داریم.» از نظر گیرو برگزیت یکی از انبوه مسائلی است که نشان می‌دهد جهان در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و درحال فروپاشی است. او می‌گوید: «ابزارهای قدیمی، یعنی اصول و چندجانبه‌گرایی، دیگر کارآیی ندارند. همه چیز درحال فروپاشی است و همه تلاش می‌کنند فقط خود را نجات دهند.»

گیرو می‌گوید نخستین نگرانی او کشورهای لیبی و ترکیه است. او می‌گوید افزایش بی‌ثباتی در این کشورها «ما را درگیر می‌کند و ما وارد آشفتگی‌های خاورمیانه می‌شویم.» گیرو می‌افزاید: «به نفع ماست که ترکیه از سرایت درگیری‌ها به کشورش جلوگیری کند. ما باید به آنکارا کمک کنیم و همبستگی خود را نشان دهیم.»

گیرو می‌گوید گرچه ماتئو رنزی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، در جریان انتخابات آمریکا هیلاری کلینتون را به دونالد ترامپ ترجیح می‌داد، اما دیدگاه رم به واشنگتن تغییر اساسی نکرده است. او در این باره می‌گوید: «ایتالیا همواره روابط خوبی با آمریکا داشته است و مهم نیست که چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکاست. ما همان‌طور که با دولت قبلی آمریکا کار می‌کردیم، با دولت جدید نیز همکاری می‌کنیم. ترامپ می‌داند که ایتالیا به شدت حامی قدرتمند شدن اتحادیه اروپاست و نه منحل شدن آن. این چیزی است که همه می‌دانند.»‌

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید