ترامپ رئیس بعدی فدرال رزرو را رسما معرفی کرد

جروم پاول در راه مهمترین بانک مرکزی جهان

کدخبر: ۱۸۸۹۳۰
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سرانجام به طور رسمی گزینه خود برای ریاست فدرال رزرو را معرفی کرد. او در باغ رز کاخ سفید جروم پاول را به عنوان انتخابش برای ریاست بانک مرکزی آمریکا به خبرنگاران معرفی کرد. پاول در حالی برای این سمت نامزد شده است که نزدیک بودن سیاست ها و دیدگاه هایش به جنت یلن رئیس کنونی فدرال رزرو این ذهنیت را در رسانه ها ایجاد کرده که این جا به جایی بیشتر یک تغییر سیاسی و نوعی نشان دادن قدرت از سوی دونالد ترامپ است.
جروم پاول در راه مهمترین بانک مرکزی جهان

به گزارش اقتصادنیوز ، جروم پاول در صورت تایید سنا، شانزدهمین رئیس فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. وی با نزدیک شدن به پایان دوره چهارساله ریاست همکار خود، جنت یلن، در روز ۳ فوریه سال آتی میلادی (۱۴ بهمن سال‌جاری شمسی)، ریاست مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا را بر  عهده خواهد گرفت.

دونالد ترامپ ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه پنج‌شنبه (به وقت تهران) در «رز-گاردن» کاخ سفید، نام پاول را از میان سبد گزینه‌های ملون خود بیرون کشید و تنها به قدردانی از یلن اکتفا کرد. ترامپ در سخنرانی خود، جروم پاول را مردی خردمند، باهوش، مسوولیت‌پذیر و قدرتمند خطاب کرد که قادر است اقتصاد آمریکا را در مواجهه با چالش‌های احتمالی به خوبی هدایت کند.

کاندیدای منتخب رئیس‌جمهوری طبق روال قانونی برای اخذ رای اعتماد به کمیته بانکی سنا معرفی می‌شود و در صورت کسب اکثریت آرا به سمت جدید خود منصوب خواهد شد. جروم پاول که پیش از این نیز برای جلوس بر کرسی هیات‌مدیره فدرال رزرو در سال ۲۰۱۴ از سنای صد و سیزدهم رای اعتماد گرفته بود، به نظر مشکلی از این جهت در سنای جدید نداشته باشد.

جروم پاول میل شدیدی به میان‌‌داری از خود بروز داده است. او در چالش نرخ بهره، نه مانند جان تیلور افراطی است و نه اعتقادی به پایین ماندن نرخ بهره دارد. پاول در صحنه سیاست پولی و اقتصادی همواره نظرات میانه‌رویی داشته است و کمتر پیش آمده به مخالفت شدید یا همگرایی کامل با یک جناح بپردازد. وی در زمینه محدود‌سازی گستره عملیات پولی بین‌بانکی و عمومی فدرال رزرو که خواسته ترامپ و جناح باز‌ها است نیز ضمن اعلام موافقت با اعمال برخی محدودیت‌ها، سایر محدودیت‌ها را غیرضروری خطاب کرد.

«دفتر ملی پژوهش اقتصادی» آمریکا که از اثرگذارترین پژوهشکده‌های اقتصادی دنیا است، دو مولفه مهم در نحوه انتخاب رئیس فدرال رزرو را معرفی کرده است. این دو مولفه به سابقه اجرایی و اجتناب از سپردن این سمت به گزینه نامطمئن، مربوط هستند. هر دو این مولفه‌ها را می‌توان به وضوح در گزینه نهایی ترامپ مشاهده کرد. پاول سال‌ها سابقه اجرایی در وال‌استریت، خزانه‌داری و فدرال رزرو داشته است. وی در میان ۵ گزینه ترامپ در خط میانی قرار داشت و انتخاب او می‌تواند نگرانی‌های هر دو جناح را در به قدرت رسیدن جناح رقیب کاهش دهد. هرچند برخی کارشناسان اقتصادی، آینده بدون نگرانی را با جنت یلن می‌دیدند اما پاول به نسبت کوین وارش و جان تیلور، گزینه‌ای است که اضطراب آتیه را برای شرایط اقتصادی پایین نگه می‌دارد.

جروم اچ.پاول ۶۴ ساله، جمهوری‌خواه و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی دانشگاه پرینستون است. وی مدرک جی‌دی (حقوق) خود را نیز در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشکده حقوق جورج‌تاون دریافت کرد، اما مدرک پی‌اچ‌دی در کارنامه علمی خود ندارد. پاول سال‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی مانند «دیلون» و «کارتیل» در رده‌های مدیریتی فعالیت کرده است.

او سابقه حضور در وزارت خزانه‌داری آمریکا را نیز در رزومه خود دارد. جورج بوش پدر در سال ۱۹۹۲ او را برای فعالیت در سطوح بالای خزانه‌داری آمریکا به کنگره معرفی کرد. وی با کسب رای اعتماد، در خزانه‌داری مشغول به کار شد. در سال ۲۰۱۲ و به دنبال تلاش پاول در جهت افزایش سقف بدهی دولتی، باراک اوباما او را در سال ۲۰۱۲ برای عضویت در هیات سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو معرفی کرد. اقدام اوباما که یک نامزد از حزب رقیب برای عضویت در این هیات معرفی کرده بود، از سال ۱۹۸۸ بی‌سابقه بود. پاول نهایتا توانست اعتماد کمیته بانکی سنا را کسب کند و از سال ۲۰۱۲ تاکنون در فدرال رزرو مشغول به سیاست‌گذاری است.

پاول در ژوئن سال ۲۰۱۴ برای حفظ کرسی خود به مدت ۱۴ سال، ازسوی اوباما به کمیته بانکی سنا معرفی شد و توانست با کسب ۶۷ رای موافق و ۲۴ رای مخالف، حضور خود را در هیات سیاست‌گذاری بانکی تا سال ۲۰۲۸ میلادی تضمین کند. جروم پاول در ماه‌های آخر دوره ۴ساله جنت یلن، یکی از نامزد‌های اصلی ترامپ لقب گرفت و بالاخره پنج‌شنبه شب به‌عنوان کاندیدای اصلی رئیس‌جمهور انتخاب شد. کمیته بانکی سنا پس از انجام بررسی‌های لازم، پاول را به سنجش اعضای سنا می‌سپارد. با توجه به گذشته معتدل سیاسی-اقتصادی پاول و سابقه میان‌حزبی او (البته با چرخش واضح به سمت جمهوری‌خواهان) می‌توان وی را شانزدهمین رئیس فدرال رزرو نامید. پاول در سال ۲۰۱۴ از سد سنایی با اکثریت دموکرات گذشته بود؛ بنابرین رای سنای کنونی با اکثریت جمهوری‌خواه برای او مشکلی به وجود نخواهد آورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید