پیش‌بینی می‌شود جروم پاول سیاست‌های جنت یلن را ادامه دهد

تصویر آینده اقتصاد آمریکا با رئیس جدید فدرال رزرو

کدخبر: ۱۸۹۰۶۳
نسخه جمهوری‌خواه جنت یلن به جای او بر مسند ریاست مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا خواهد نشست. جروم پاول که میانه‌دار میدان نبرد انبساطی‌ها و انقباضی‌ها محسوب می‌شود با رای احتمالی سنا، شانزدهمین رئیس فدرال رزرو خواهد شد. ترامپ در نشست خبری پنج‌شنبه‌شب در کاخ سفید، جروم پاول ۶۴ ساله را به‌عنوان نامزد اصلی خود معرفی کرد. رویکرد اقتصادی مشابه یلن و پاول، انتخاب ترامپ را در نظر تحلیلگران، به یک بازی سیاسی تبدیل کرده است.
تصویر آینده اقتصاد آمریکا با رئیس جدید فدرال رزرو

به گزارش اقتصادنیوز ، آینده اقتصادی آمریکا با ریاست جروم پاول بر فدرال رزرو، به عقیده عموم اقتصاددانان، تفاوت محسوسی با روند کنونی نخواهد داشت. پاول میانه‌رو که از سال ۲۰۱۲ میلادی تحت ریاست بن برنانکی و جنت یلن در شورای سیاست‌گذاری فدرال رزرو فعالیت کرده، مخالفت محسوسی با سیاست‌های سال‌های اخیر بروز نداده است و همه شواهد از ادامه روند تدریجی و محتاطانه سیاست‌های پولی در آمریکا حکایت دارند.

طبق پیشینه نظرات پاول، به نظر می‌رسد، ریاست او سیاست افزایشی نامحسوس نرخ بهره دوره یلن و همچنین طرح کاهش ترازنامه اوراق بهادار را ادامه دهد. او نسبت به هم‌حزبی‌هایش، ذهن بازتری نسبت به مقررات‌زدایی فدرال رزرو دارد و رویکرد دلخواه این حزب درخصوص اعمال محدودیت بر اعمال سیاست‌های پولی را با احتیاط بیشتری پیگیری خواهد کرد.

در نظر بسیاری از کارشناسان اقتصاد سیاسی، پاول نسبت به یلن، تفاوت چندانی در آینده فدرال رزرو ایجاد نخواهد کرد. بازار‌های جهانی نسبت به تغییر رئیس فدرال رزرو، تغییر محسوسی نشان ندادند چراکه پیش‌بینی‌ها بنا بر شباهت سیاست پولی یلن و پاول از عدم تغییر محسوس بلندمدت (بیش از یک سال) حکایت داشتند.

اما برگ برنده‌ای که‌ پاول را به عنوان گزینه مناسب‌تر  برای شکستن سنت ریاست ۲دوره‌ای چند دهه اخیر (که گریبان یلن را گرفته) تبدیل کرده، به کدام ویژگی او مربوط است؟ پاسخ به این پرسش نیاز به تشخیص تمایز‌های سابقه اقتصادی پاول و یلن دارد. جروم پاول سابقه فعالیت در وال‌استریت و بازار سرمایه را یدک می‌کشد، این ویژگی او را به گزینه مطلوبی برای جامعه سرمایه‌داری آمریکا تبدیل کرده است. بلومبرگ به نقل از نیویورک‌تایمز در گزارشی سرمایه خالص پاول را در حدود ۱۱۲ میلیون دلار گزارش کرده است.

تخصص او در بازار‌ها، یکی از جنبه‌هایی است که ترامپ تکیه زیادی بر آن دارد؛ چراکه نگرانی از تضعیف بازار سهام با توجه به انقباضی که فدرال رزرو با قدرت دنبال می‌کند، به یکی از انتقادات سرمایه‌داران حامی ترامپ در این روز‌ها تبدیل شده است. ویژگی دیگری که پاول را به یک قدمی ریاست فدرال رزرو رسانده، به عضویت او در حزب جمهوری‌خواه مربوط است.

جمهوری‌خواهان مخالفت شدیدی با ابقای یلن بروز داده بودند و برخی از آنان طی نامه رسمی، خواهان تعیین رئیس جدیدی برای فدرال رزرو شده بودند. پاول از انتقادات حزبی به ترامپ نیز خواهد کاست. جنبه سومی که جروم پاول را نامزد نهایی اثرگذارترین بانک مرکزی دنیا کرد، لابی قدرتمند او میان دموکرات‌های معتدل است. از طرفی سابقه یلن نیز عامل مهمی برای بررسی چرایی عبور ترامپ از او به سمت پاول است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید