تغییر ریال به تومان اصلاح پولی نیست

کدخبر: ۱۵۵۴۵۷
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: تغییر ریال به تومان با رفرم پولی تفاوت دارد.

علی دیواندری در خصوص تصمیم دولت در تغییر واحد پولی کشور گفت:‌ اتفاقی که افتاده رفرم پولی نیست و قبلا مطالعاتی در زمینه رفرم و حذف صفرها از پول ملی انجام شده بود که جای خود را دارد و اگر زمانی دولت و مجلس تصمیم بگیرند انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در پژوهشکده بانک مرکزی اظهارداشت: در حال حاضر، تغییر نام پول کشور اتفاق افتاده که قبلا ریال مطابق 100 دینار طبق قانون سال 51 بود، حال که قانون قرار است به روز شود چون دینار از عرف جامعه حذف شده، نمی توان ریال را دوباره به عنوان واحد پول پیشنهاد کرد. بنابراین برای به‌روزآوری تومان به جای ریال انتخاب شد که در واقع هر 10 ریال معادل یک تومان است.

دیواندری با اشاره به اینکه این موضوع ارتباطی با حذف صفر از پول ملی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد رفرم پولی اتفاق بیفتد نیازمند تصمیم گیری است ولی در حال حاضر دینار از واحد پولی کشور حذف شده است. درباره رفرم پولی قبلا مطالعاتی در بانک مرکزی صورت گرفته ولی برای اجرا نیازمند به‌روزآوری است.

وی افزود: بانک مرکزی در حال حاضر به دنبال حذف صفرهای پول ملی نیست. درباره تغییر نام پول نیز اگر در مجلس پذیرفته شود چون دیگر نمی‌توان اسکناس ریال را در درازمدت مورد استفاده قرار داد، ‌قاعدتا به مرور باید اسکناس های جدید با تومان چاپ کرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: اسکناس های قدیمی ریال نیز فعلا حذف نمی‌شوند چون 10 ریال معادل یک تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که حذف صفر‌ها در مجلس تصویب شود، آیا بانک مرکزی آمادگی اجرای آن را دارد، گفت: مجلس می‌تواند لوایح دولت را تغییر دهد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه رفرم موضوعی تخصصی است، مجلس هم بدون همراهی بانک مرکزی در این زمینه اقدام نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید