بازگشت مجدد بورس به محدوده زیان

کدخبر: ۱۵۶۵۶۶
بورس تهران نخستین روز هفته را با کاهش شاخص کل آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی هفته کاری خود را شروع کردند که قیمت‌های جهانی تا شامگاه جمعه همچنان در وضعیت کاهشی برای فلزات و مواد معدنی قرار داشت. همین امر نیز موجب شد تا با وجود ثبات نرخ دلار در مرز 4هزار تومان نمادهای فلزی و معدنی با فشار عرضه مواجه شوند، به‌طوری که بزرگ‌ترین صف فروش بازار متعلق به نماد توسعه معادن روی بود. در همین حال هر چند بهای نفت در سطح 55دلار باقی ماند اما نمادهای پتروشیمی نظیر نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، غدیر و هلدینگ فارس بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند. در نهایت شاخص در پایان معاملات دیروز با 89 واحد افت معادل 11/ 0 درصد به رقم 80هزار و 161واحد رسید. با این کارنامه مجددا شاخص در سال جاری وارد محدوده زیان شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحول پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری نخستین سرمایه‌گذاری جسورانه با نام تجاری رویش لوتوس در فرابورس انجام شد. در گروه معدنی قیمت سنگ آهن وارداتی در چین 55/ 3 دلار در تن افت کرد. سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 76 دلار و 25 سنت هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. قیمت بیلت در بازار داخلی چین 7 دلار و قرارداد میلگرد در بورس شانگهای 21 دلار ارزان‌تر شد.

قیمت قرارداد ماه مه ‌سنگ‌آهن در بورس دالیان نیز یک دلار در هر تن ارزان‌تر شد. سرمای زمستان و آلودگی هوا فعالیت ساخت و ساز را در شمال چین متوقف کرد. در نتیجه بازار فولاد ضعیف‌تر شد. البته کارخانه‌ها در استان هبی که برای کاهش آلاینده‌ها تولید را متوقف کرده بودند فعالیت را از سر گرفتند و خرید سنگ آهن آنها مناسب‌ترشد. ولی خرید آنها در تناژ پایین از بنادر است و فعلا تمایلی به واردات ندارند. بر همین اساس تحلیلگران نسبت به پیش‌بینی آینده بازار سنگ آهن محتاط هستند ولی غالبا بر این مورد توافق دارند که تقاضا در آینده نزدیک بهتر نمی‌شود، چرا‌که تولید فولاد همچنان در سطوح پایینی است.

در گروه ساختمانی مدیرعامل شرکت سخت آژند با اظهار نظر درباره بودجه عمرانی سال جاری و آینده از برگزاری زمان مجمع سالانه در پایان دی و برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد نورانی با اعلام احتمال برگزاری مجمع سالانه تا پایان دی گفت: سهامدار عمده سخت آژند در نظر دارد سود مناسبی میان سهامداران تقسیم کند. همچنین برنامه افزایش سرمایه برای تامین منابع برای پیشبرد پروژه‌های شرکت مدنظر است.

وی درباره بودجه عمرانی سال جاری و آینده گفت: درحالی بخش ساختمان یکی از بخش‌های بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که طی 6 ماه اول سال جاری، تنها 23 درصد از بودجه 57 هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی پوشش داده شده اما با تحقق بخش بیشتری از اعتبارات عمرانی در نیمه دوم سال، دولت می‌تواند پرقدرت‌تر ظاهر شود. این مقام مسوول به بودجه 63 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 96 اشاره کرد و گفت: این میزان بودجه عمرانی برای اولین بار در ‏کشور بوده و از نسبت 7/ 19 درصدی در مقایسه با درآمدهای عمومی دولت در سال آینده برخوردار است. وی درخصوص تاثیرپذیری بازار سرمایه از رونق یا رکود بازار مسکن ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع زیادی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر بازار مسکن هستند، رونق این بازار می‌تواند موجب تحرک اقتصاد و در پی آن بازار سهام شود. در مقابل بدون شک رکود، کم‌تحرکی و رکود اقتصادی بازار مسکن منجر به بی‌رمقی بورس خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید