حذف تدریجی ارز مبادله ای

کدخبر: ۱۵۷۲۸۳
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با هدف کنترل بیشتر بازار ارز و جلوگیری از نوسانات، زمینه عرضه ارز حاصل از محصولات عمده صادراتی توسط بانک ها را در بازار بین بانکی فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در نشست هم اندیشی با مدیران عامل بانک‌ها، انطباق سریع‌تر شبکه بانکی کشور با استانداردهای بین المللی را از الزامات فعالیت های بین المللی بانک‌ها دانست و اظهارداشت: در شرایط کنونی بدنه اجرایی بانکداری بین المللی ما به دلیل فاصله گرفتن از فعالیت‌های خارجی در دوران تحریم‌ها از قوت لازم برخوردار نیست، با این حال پس از اجرایی شدن برجام، بانک‌ها با هدف کسب آمادگی لازم برای انجام مسئولیت‌های بین المللی خود بسیار تلاش کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به این نکته، مصالح ملی اقتضا می‌کند نظام بانکی به عنوان مجموعه متخصص به مسئولیت‌های خود عمل کند.

سیف با بیان اینکه حذف تدریجی ارز مبادله‌ای از روزهای ابتدایی دولت یازدهم آغاز شده است، گفت: از روزهای ابتدایی دولت یازدهم جایگزینی تدریجی نرخ ارز آزاد با ارز مبادله‌ای برای کالاهای وارداتی آغاز شده بود، اما پس از برنامه‌ریزی مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خرداد ماه سال جاری، این روند سرعت بیشتری گرفت.

همچنین با ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها به نرخ آزاد در مرداد ماه سال جاری، بانک‌ها توانستند با دو نوع نرخ آزاد و مبادله‌ای در بازار ارز فعالیت کنند. اکنون نزدیک به پنج ماه از ابلاغ این بخشنامه می‌گذرد اما با این وجود، اقدام جدی‌ از سوی بانک‌ها دیده نمی‌شود.

وی در خصوص نوسانات پیش آمده در بازار ارز طی هفته‌های اخیر گفت: تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد نرخ ارز در زمان‌های معینی و به دلیل تغییرات و نوسانات فصلی دچار ناآرامی می‌شود که به نظر می‌رسد این امر در شرایط کنونی با شدتی بیشتر رخ داده است.

رئیس کل بانک مرکزی از تلاش و فعالیت منضبط بانک مرکزی در بازار ارز خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی متناسب با حجم عرضه در بازار آزاد، میزان مداخله خود در بازار ارز را افزایش داده است و این بانک با هیچ گونه کمبودی در عرضه ارز به بازار، روبه رو نیست اما در هر حال نمی‌توان از اثرات روانی این التهابات چشم‌پوشی کرد. باوجود برخی جوسازی‌ها در داخل و برخی رسانه‌های خارجی با این حال معتقدیم شرایط اقتصادی کشور در وضعیت مناسب و مطلوبی است و حرکت روبه جلویی را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت ذخایر ارزی کشور در طول سالیان گذشته گفت: در گذشته وضعیت ارزی کشور به دلیل محدودیت و کسری ذخایر، مطلوب نبود، اما همان طور که پیش از این نیز گفته شد بانک مرکزی در حال حاضر از این منظر با مشکلی روبه رو نیست و در حال حاضر تنها غیبت بانک‌ها در تسویه تجارت خارجی، اصلی‌ترین تنگنا در این حوزه است.‌

سیف با اشاره به برخی شایعات و اخبار غلط مبنی بر ورشکستگی اقتصاد ایران در صورت افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: در حال حاضر از سوی برخی رسانه‌ها اخبار غلطی مبنی بر ورشکستگی اقتصاد ایران با توجه به افزایش نرخ ارز شنیده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید