توقف نماد بانک‌ها در بورس ادامه می‌یابد؟

کدخبر: ۱۵۷۴۵۱
بیش از 5 ماه از زمان توقف نمادهای بانکی می‌گذرد. در صدر نمادهای بانکی متوقف شده بانک‌ ملت، صادرات و تجارت وجود دارند. بخش اعظمی از نمادهای زیر‌مجموعه گروه بانکی به دلیل آنچه بانک مرکزی «‌لزوم رعایت استاندارد‌های حسابداری بین‌المللی و اخذ ذخایر مالی در صورت‌های مالی» به‌عنوان پیش‌شرط برگزاری مجامع عادی سالانه سهامداران بانک‌ها عنوان کرده است، متوقف هستند.

به گزارش اقتصادنیوز ، طولانی شدن زمان توقف این نمادها به انتشار اظهار نظرهای زیادی از سوی مسوولان مربوط انجامید. هرچند برخی امیدواری‌ها در راستای بازگشایی این نماد‌ها در دهه اول دی ماه وجود داشت، اما این امر تحقق نیافت تا داستان توقف این نمادها همچنان ادامه داشته باشد. در همین راستا اواخر هفته گذشته رئیس بانک مرکزی بر لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی مالی (IFRS) تایید کرد تا بازگشایی این نمادها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

روز گذشته در اخبار مختلفی بحث توقف نمادهای بانکی از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری در مورد نمادهای بانکی مورد بررسی قرار گرفت. نکته جالب آن که در بین اخبار منتشر‌شده تناقضاتی وجود دارد. از یکسو رئیس سازمان بورس بازگشایی نمادهای بانکی را منوط به انتشار گزارش‌های مالی خود بر مبنای استانداردهای بین‌المللی دانسته است و از سوی دیگر نیز رئیس کمیسیون بانک‌ها و موسسات اعتباری از ایجاد یک وحدت رویه بین سازمان بورس و بانک‌ها در راستای بازگشایی بانک‌ها خبر داده است. در این میان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از حل شدن بخشی از مشکلات بر سر راه بازگشایی بانک‌ها خبر داده است.به هر ترتیب آنچه از این اظهارات برداشت می‌شود این است که به نظر نمی‌رسد به این زودی شاهد بازگشایی بانکی‌ها باشیم؛ چرا‌که همچنان سایه ابهام بر سر موضوع بازگشایی این نمادها باقی است.

روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد زمان بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌های فعال در بورس گفت: بانک‌ها باید گزارش‌های مالی خود را مبنی بر نبود مشکلی برای بازگشایی نماد‌های معاملاتی به سازمان بورس اعلام کنند تا نماد‌ها دوباره بازگشایی شوند. این در حالی است که رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری فارس گفت: با وحدت رویه‌ای که میان بانک مرکزی و سازمان بورس در به‌کار‌گیری استانداردهای حسابداری رخ داد، برای گشایش نمادهای بانکی متوقف در بورس آمادگی وجود دارد. وی افزود: طی ماه‌های اخیر در راستای اجرای برخی دستورالعمل‌ها یکسری مشکلات و نا‌هماهنگی‌ها برای شبکه بانکی اتفاق افتاد که امید می‌رود به مرور برطرف شوند. کوروش پرویزیان افزود: همکاری شکل‌گرفته بین سازمان بورس و بانک مرکزی در مورد به‌کار‌گیری استانداردهای حسابداری بین‌المللی از سوی بانک‌ها صورت گرفت، منجر به وقوع وحدت رویه‌ای در این زمینه شد که در نهایت باعث حل مساله استمرار سودآوری بانک‌ها و برطرف شدن تدریجی مشکلات شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید