شروع سال نو با مقاومت اونس جهانی طلا

کدخبر: ۱۵۷۷۲۶
فلز زرد سال نو میلادی را خوب آغاز کرد. طلا در نخستین روز کاری سال ٢٠١٧ در برابر فشار دلار قوی مقاومت کرد تا نشان دهد که مانند همیشه به ژانویه خوش‌بین است. اونس فلز زرد که سال گذشته روی بهای ١١٥١ دلار ایستاده بود، سه‌شنبه تا قیمت ١١٥٨ دلار بالا رفت. این در حالی بود که شاخص دلار از مرز ١٠٣ واحد گذشته بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، افزایش حجم معاملات در کنار پایان موقعیت فروش دسته‌ای از معامله‌گران مهم‌ترین دلیل رشد طلا در روز سه‌شنبه بود. این روند به صبح چهارشنبه هم سرایت کرد. اونس صبح روز گذشته در محدوده ١١٦٠ دلار نوسان کرد تا امید علاقه‌مندان به طلا ناامید نشود. بهایی که تا ساعت ٧ عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد 1164 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری سال جدید رقم خورده باشد.

چنان که اشاره شد اونس روز سه‌شنبه در حالی رشد کرد که فشار دلار بر آن قابل توجه بود، اما یک عامل کمکی، افت شاخص‌های بورس در نیمه دوم روز بود. بازارهای آسیا و اروپا سال را خوب آغاز کردند، ولی بازارهای آمریکا پس از رشد اولیه، تضعیف شدند. این ضعف، خرید طلا را افزایش داد. با این همه، نفت هم با افت خود بر طلا فشار وارد کرد تا رشد طلا به اسم عوامل داخلی بازار فلزهای گرانبها تمام شود. صبح چهارشنبه، شاخص دلار افت کرد تا طلا فرصت رشد بیشتر داشته باشد. با وجود این، دلار قوی ماند. همزمان، رشد بهای نفت خام نیز یار طلا شد.

روز گذشته دلار از اوج ١٤ ساله پایین آمد اما نزدیک آن ماند. پیروزی ترامپ موجب افزایش چشمگیر ارزش دلار و شاخص سهام شده است. البته برخی تحلیلگران اقتصادی نیز بر این باورند که پیروزی ترامپ می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای این فلز زرد شود.

میهیر کاپادیا، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «سان گلوبال» می‌گوید: «ما معتقدیم که ترامپ می‌تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضای طلا در بازارهای بین‌المللی باشد. نوسانات شدید در بازارهای بین‌المللی سهام نیز می‌تواند عامل مهمی برای افزایش بیشتر قیمت طلا باشد.»

البته گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال 2017 وجود دارد. سه بار افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سال ٢٠١٧ که مورد اشاره اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بوده، می‌تواند طلا را ضعیف کند.

با آنکه اونس به ژانویه امید دارد و برخی هم ترامپ را یار طلا می‌دانند،اما برخی دیگر دولت جدید آمریکا را خطری برای طلای ماه اول در نظر می‌گیرند. تحلیلگر برجسته موسسه ساکسو بانک معتقد است که رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ در 20 ژانویه بزرگ‌ترین تهدید علیه قیمت طلا در ماه جاری میلادی به‌شمار می‌رود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری رویترز، در حالی که قیمت طلا در سال 2016 میلادی با افزایش 8 درصدی روبه‌رو شده ، به‌نظر می‌رسد در سال 2017 نیز موانع زیادی برای افزایش قیمت این فلز زرد وجود دارد، اوله هانسن تحلیلگر ارشد اقتصادی «ساکسو بانک» بر این باور است که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در 20 ژانویه، عملا بزرگ‌ترین تهدید علیه بازار جهانی طلا در کوتاه‌مدت به‌شمار می‌رود.اوله هانسن افزود: «تقویت ارزش دلار و افزایش شاخص سهام همچنان موانع و چالش‌های بزرگی برای قیمت طلا به‌شمار می‌رود. در ماه جاری هم به قدرت رسیدن ترامپ در 20 ژانویه می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای قیمت طلا باشد.» به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. روشن شدن سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید