نفت ایران درآستانه 4 میلیونی شدن

کدخبر: ۱۵۸۱۵۲
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان اینکه میزان تولید نفت ایران به روزانه 3.9 تا 4 میلیون بشکه نزدیک شده است گفت: درباره تولید میدان آزادگان تاکنون با پنج شرکت بین المللی تفاهم نامه امضا کرده ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا منوچهری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کیش در جمع خبرنگاران، درباره لغو واگذاری توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران به شرکت های چینی گفت: به هر حال آن ها هم آمادگی دارند که در مناقصات آتی ما شرکت کنند.

**امضای تفاهم نامه با 5 شرکت بین المللی برای آزادگان

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایرنا درباره تعداد شرکت های خارجی متقاضی حضور در میدان آزادگان گفت: برای میدان آزادگان تا به حال با پنج شرکت بین المللی تفاهم نامه امضا کرده ایم.

وی با بیان اینکه در نهایت، چند گروه به صورت کنسرسیوم در مناقصه خواهند آمد باید ببینیم که این ها چگونه با همدیگر مشترک می شوند اظهار کرد: احتمالا شرکت های چینی با اروپایی ها مشترک می شوند که باید یک شریک ایرانی داشته باشند.

**اعلام عمومی نخستین مناقصه بین المللی نفتی تا 4 هفته آینده

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری با بیان این که اکنون درحال آماده سازی اسناد مناقصه برای پروژه های مختلف هستیم، اضافه کرد: پس از اعلام آمادگی این شرکت ها، بر اساس علاقه و قابلیت ها از این شرکت ها برای حضور در مناقصه ها دعوت می شود.

وی بیان داشت: همانطور که پیشتر اعلام شده است، طرح توسعه آزادگان جنوبی، نخستین مناقصه ما خواهد بود که خوشبختانه اسنادش تقریبا نهایی شده و به زودی این مناقصه برگزار می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، حداکثر تا چهار هفته آینده برای مناقصه آزادگان جنوبی اعلام عمومی خواهد شد.

وی درباره احتمال افزایش تعداد شرکت های واجد صلاحیت داخلی در بخش اکتشاف و تولید، افزود: اگرچه ارزیابی ها ادامه دارد، اما تعداد این شرکت ها نمی تواند خیلی زیاد باشد، در هیچ جای دنیا تعداد شرکت های اکتشاف و تولید نامحدود نیست.

**حضور اینپکس ژاپن در مناقصه آزادگان

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره حضور شرکت اینپکس ژاپن در توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت:با اینپکس ژاپن روی چند میدان از جمله میدان آزداگان، تفاهمنامه امضا کردیم، آنها نتایج مطالعات شان را در مرحله اول به ما ارائه کرده اند، در سه هفته آینده مرحله دوم مطالعات را که در واقع مرحله نهایی است به ما ارائه می کنند.

وی یادآور شد: آن ها از شرکت کنندگان صاحب صلاحیت در مناقصات آتی خواهند بود.

منوچهری با بیان این که جزیره کیش منبع گازی بزرگی است و در فلات قاره ایران نیز مخازن متعدد گاز و نفت داریم، افزود: در جزیره های کیش، قشم و جزایر دیگر نیز اکتشافاتی در آینده خواهیم داشت.

وی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی نیز اضافه کرد: کیش نقطه راهبردی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است، در این جزیره، تسهیلات و امکانات مناسبی وجود دارد.

منوچهری درباره انتشار فهرست 29 شرکت دارای صلاحیت خارجی برای شرکت در مناقصه های بین المللی، گفت: این فهرست از بخش مربوطه در شرکت ملی نفت تازه به بخش توسعه ای تحویل شده و در واقع، مربوط به لیست شرکت های صاحب صلاحیت است.

در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش شرکت هایی از ایران و 12 کشور شرکت کرده اند. در نمایشگاه امسال، نمایندگانی از کشورهای اتریش، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آمریکا، اسپانیا، روسیه، آفریقای جنوبی، هلند و اسکاتلند حضور دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید