دیده بان بورس تهران (1)

کدخبر: ۱۶۰۸۴۲
وب سایت «دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده بان بورس تهران (1)

هر روز می توانید دیدبان بورس تهران را به نقل از وب سایت دنیای بورس در اقتصادنیوز بخوانید

تقویم آتی‌نگر

وزن‌کشی عرضه و تقاضا: موجی از تقاضا که از روز دوشنبه در بازار سهام شکل گرفت، دیروز نیز ادامه یافت. اما هم‌زمان عرضه‌های سنگینی را در قیمت سهام شاهد بودیم. این امر سبب شد تا قیمت‌ها از میانه بازار روند خود را تغییر دهند. امروز باید دید موج جدیدی از تقاضا شکل می‌گیرد یا عرضه‌کنندگان با فشار فروش روند نزولی قیمت‌ها را به ویژه در گروه‌های لیدری مثل بانک و خودرو تشدید می‌کنند.

بازپس‌گیری عرضه اولیه «برکت»؟ مطابق انتظار، سهام گروه دارویی برکت دومین روز پس از عرضه اولیه را با افت قیمت پشت سر گذاشت و می‌توان ادعا کرد که بخش قابل توجهی از خریداران اکنون در زیان هستند. در این میان، خرید دو روز اخیر (بیش از 43 میلیون سهم) سهامدار عمده این شرکت، یعنی گروه توسعه اقتصادی تدبیر هرچند به معنای بازپس‌گیری بخشی از سهامی است که عرضه اولیه شده بود، اما می‌تواند سیگنالی نیز به سایر سهامداران برای تمایل به خرید بدهد.

معاملات «مرقام»: سهام شرکت ایران ارقام دیروز به علت تصویب آیین‌نامه اجرایی صندوق‌های مکانیزه با صف خرید مواجه بود. انتظار برای کسب سود از طریق انتخاب شدن تامین‌کننده صندوق‌ها از سوی اتاق اصناف، عامل اصلی افزایش تقاضا بود. با این حال، 1/5 میلیون سهم «مرقام» توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایه‌گستر سرمایه که حدود 30 درصد سهام ایران ارقام را دارد عرضه شد. باید دید امروز واکنش معامله‌گران به عرضه این سهامدار درصدی چگونه خواهد بود.

بازار جهانی: نوسانات فلزات با توجه به رشد دیروز شاخص دلار به بالای 100 واحد باید با دقت رصد شود. در آمارهای اقتصادی، موجودی نفت آمریکا اهمیت دارد که انتظار کارشناسان افزایش 2/5 میلیون بشکه است که اختلاف با این رقم می‌تواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. پیام متفاوت شاپور محمدی به بورس و اقتصاد

نشست خبری شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس حاوی نکات مهمی بود. فارغ از آنکه برخی برنامه‌های اجرایی برای اقتصاد کشور نامطلوب است، اما به نظر می‌رسد سیاست‌های سکاندار بورس تقویت بازار سهام است. محمدی به سه نکته مهم اشاره می‌کند: 1) اتمام مهلت صندوق‌ها برای اصلاح پورتفو و ورود حداقل 5 درصد دارایی‌های خود به بازار سهام، 2) صراحت برای در اولویت قرار داشتن سهام به جای بازار بدهی و 3) تخصیص یک درصد درآمد صندوق توسعه ملی به صندوق ثبات بازار که با هدف تنظیم معاملات بورس فعالیت می‌کند. تمام این موارد به معنای تقویت فشار ورود نقدینگی به بورس است که ممکن است نوعی سیاست دولت معکوس آنچه برای کنترل نرخ دلار انجام شد باشد. تورم قیمت سهام با ورود نقدینگی امری است که می‌تواند با اجرای این سیاست‌ها اجرایی شود.

2. زیر پوست خریدهای با حوصله حقوقی‌ها

در حالی که پتانسیل‌های بهبود سودآوری سال آینده در برخی سهام، به ویژه کالایی‌ها وجود دارد، اما خرید سهامداران حقوقی با احتیاط بیشتر و در مقادیر کم است. این در حالی است که هم‌زمان با رشد قیمت‌های جهانی و اثر آن بر سود شرکت‌ها و همچنین نهایی شدن بخش مهمی از طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های بزرگ بورسی در سال 96 می‌توان شاهد جهش سنگینی در قیمت‌ها باشیم. با این وجود، نیاز حقوقی‌ها به نقدینگی در روزهای پایانی سال و همچنین هراس سیاسی از عملکرد ترامپ مانع از ورود پرشتاب این نوع سهامداران شده است.

3. دو ریسک آینده قیمت نفت

شب گذشته، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش ماهانه خود درباره آینده بازار نفت را منتشر کرد. گرچه قیمت نفت برنت نسبت به گزارش قبلی برای سال‌های 2017 و 2018 افزایشی بوده، اما رشد سریع‌تر تولیدات نفت آمریکا در سال 2018 یکی از نگرانی‌های بلندمدت این بازار است. از سوی دیگر، تحلیل‌گر رویترز نیز افزایش شدید قراردادهای بلند (انتظار افزایش قیمت) در بازار آتی نفت را به عنوان سیگنالی برای ریزش ناگهانی قیمت نفت پس از رشدهای ملایم فعلی ارزیابی کرد.

4. نمونه‌ای از جهش سود کالایی‌های 96

انتظار بسیاری از کارشناسان این است که طی این روزها، گزارش نخستین پیش‌بینی سود بخش مهمی از شرکت‌ها برای سال 96 منتشر شود. در این میان، انتظار بهبود سودآوری شرکت‌های کالایی در سال آینده زیاد است. «دنیای بورس» در گزارشی امکان جهش بیش از 70 درصدی سود «فملی» در سال آینده را بررسی کرده است.

5. احیای پرقدرت درگاه ussd

یکی از نگرانی‌های گروه انفورماتیک، احتمال توقف بستر ussd با راه‌اندازی سامانه پیوند بود، اما پی‌گیری‌های «دنیای بورس» از مدیران مالی شرکت «آپ» نشان می‌دهد این امر بر اساس نامه بانک مرکزی صورت نمی‌گیرد. بنابراین، این درگاه نه تنها حذف نمی‌شود بلکه فرصت‌های جدیدی را برای افزایش سودآوری ایجاد می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید