کدام اصناف بالاترین میزان شکایت را دارند؟

کدخبر: ۱۶۰۹۹۵
در آخرین آماری که مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از شکایات رسیده به این سازمان در دی ماه اعلام کرده است، به ترتیب نان، میوه و سبزیجات در صدر لیست پر شکایت‌ترین موارد قرار دارند.
کدام اصناف بالاترین میزان شکایت را دارند؟

غلامرضا صارمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار و نظرسنجی انجام شده در دی ماه سال جاری نسبت به شکایات و عملکرد سازمان حمایت در ماه گذشته گفت: در دی ماه امسال ۱۵ هزار و ۶۲۴ فقره شکایت مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش کالا و خدمات، دریافت شد و مورد رسیدگی قرار گرفته که از مجموع شکایات واصل شده در مدت مذکور، ۸۵ درصد در بخش کالا و ۱۵ درصد در بخش خدمات بوده است.

وی درباره نحوه پراکندگی شکایات مردمی در واحدها و اصناف مختلف تصریح کرد: نان، میوه و سبزیجات، پوشاک، پارکینگ‌های شهری و همچنین تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری به همین ترتیب بیشترین سهم شکایات را براساس نوع خدمات بخود اختصاص دادند.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره مصالحه قبل از شکایت نیز عنوان کرد: از مجموع شکایات واصله توسط ستادهای خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها چهار درصد از شکایات با برآورد ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون تومان قبل از تشکیل پرونده تخلف منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.

صارمیان با بیان این که به منظور کسب اطلاع دقیق از نقطه نظرات هموطنان از نحوه اجرای تکالیف قانونی حوزه های بازرسی و نظارت، طرح نظرسنجی شاکیان و مراجعه کنندگان در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در این نظر سنجی، چگونگی طرح شکایت، برخورد متصدیان و میزان رضایتمندی، انتظارات و توقعات مردم در مورد نحوه رسیدگی به شکایات ملاک سنجش قرار گرفته که جامعه آماری این آن نیز ۲۰۷۴ نفر بوده که به صورت تصادفی در دی ماه سال جاری در سراسر کشور انجام شده‌ است.

وی در باره نتایج به دست آمده از این نظر سنجی عنوان کرد: براساس نظرسنجی بعمل آمده، از مجموع شکایات دریافتی تلفنی، حضوری، کتبی و پورتال سازمان حمایت، تعداد ۱۰۵۰ فقره معادل ۵۱ درصد از طریق تماس با سامانه ۱۲۴، ۷۶ فقره معادل چهار درصد ازطریق پیامگیر، ۵۶ فقره معادل سه درصد از طریق پورتال سازمان، تعداد ۲۶۵ فقره معادل ۱۲ درصد حضوری و تعداد ۶۲۷ فقره معادل ۳۰ درصد شکایت‌ها به صورت مکتوب بوده است.

این مقام مسئول درباره نظر مردم نسبت به بر خورد متصدیان با آنها گفت: میزان رضایتمندی ارباب رجوع از نحوه برخورد متصدیان و مسئولان ستاد خبری، میزان رضایتمندی مراجعان از خدمات ارائه شده ۶۸ درصد نظر عالی، ۳۰ درصد خوب و دو درصد نظر متوسط را داشته اند که در مقایسه با آمار سال‌های گذشته، نشانگر افزایش میزان رضایتمندی مراجعان است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مدت زمان طرح شکایت تا حصول نتیجه، ۵.۶۷ درصد کمتر از یک هفته، ۲۱ درصد یک هفته تا ۱۵ روز، هشت درصد ۱۵ روز تا یک ماه و ۵.۱ درصد بیش از یک ماه و نیز دو درصد شامل شکواییه هایی است که به تازگی واصل و در حال بررسی است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به انتظارات مردم در مورد نحوه رسیدگی به شکایاتشان اشاره کرد و گفت: در این نظرسنجی ۹۴ درصد از مردم به نحوه مناسب رسیدگی به شکایات رای دادند و ۹۸ درصد از افراد معتقدند در نهایت شکایاتشان به نتیجه رسیده است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت با بیان اینکه امیدواریم این نظرسنجی ملاک عملی برای برنامه ریزی‌های دقیق تر آینده باشد، اظهار کرد: سازمان حمایت تلاش کرده به منظور افزایش رضایمتندی شهروندان اقداماتی با پشتوانه علمی و کارشناسانه انجام دهد و باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر تصمیم‌گیری مدیران مبتنی بر نظرات و خواسته‌های شهروندان باشد قطعا رضایمتندی افزایش پیدا می‌کند.

صارمیان یکی از رسالت های مهم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ایجاد ثبات  اقتصادی در جامعه از طریق بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای عمده وخرده فروش و تسریع دررسیدگی به تخلفات و فرهنگ سازی و گسترش نظارت‌های مردمی عنوان کرد و گفت: بر این اساس می‌توانند برای جلوگیری از سودجویی و اجحاف، در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، کم فروشی، عدم صدور  فاکتور، عدم درج  قیمت و ... و مراتب را از طریق سامانه  cppo.mimt.gov.ir، تلفن ۱۲۴ و یا حضوری  با ستادهای خبری مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای رسیدگی مطرح کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید