طرح پوپولیستی مسکن که تورم 300 درصدی برجای گذاشت

کدخبر: ۱۶۱۰۵۸
یک کارشناس مسکن با بیان این‌که در زمان شروع به کار مسکن مهر من یک برگ مطالعه در خصوص مسائل محیط زیستی، ‌مالی، حرفه‌ای، زیرساخت‌ها، مراحل بهره‌برداری، حمل و نقل و چگونگی تامین خدمات و انشعابات این طرح ندیدم، افزود: جنبه پوپولیستی مسکن مهر بر جنبه فنی آن غلبه داشت.
طرح پوپولیستی مسکن که تورم 300 درصدی برجای گذاشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر کار و عملی که در سطح دولت مطرح می‌شود باید یک گزارش توجیهی داشته باشد. مطالعات فاز صفر، حجم و اندازه پروژه، و میزان نفوذ پروژه در بخش اقتصاد سنجیده شود. هرچه پروژه بزرگ‌تر باشد طبیعتا مطالعات بیشتری از لحاظ زیست محیطی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و بررسی‌های مالی می‌طلبد.

وی افزود: متاسفانه من یک برگ مطالعه درخصوص مسائل محیط زیستی، مالی، فنی حرفه‌ای، زیرساخت‌ها، ‌مراحل بهره‌برداری، حمل و نقل و چگونگی تامین خدمات و انشعابات مسکن مهر به عنوان بزرگ‌ترین پروژه دولت‌های نهم و دهم ندیدم و می‌توان از این پروژه به عنوان فاجعه پروژه‌های عمرانی نام برد. مسوولان دولت نهم و دهم فقط به عنوان یک شعار پوپولیستی که برگرفته از روحیات نفر اول دولت بود، مسکن مهر را مطرح کردند و شرایط به نحوی بود که کسی اجازه نداشت درخصوص نحوه تامین بودجه و مطالعات طرح سوال کند.

پاسخ تقاضای مسکن را درون شهرها می‌دهیم نه در بیابان‌ها

این کارشناس مسکن با بیان این‌که نداشتن مطالعات جامع، اولین نقطه تاریک مسکن مهر بود، یادآور شد: نقاط تاریک بعدی به مرور خود را نشان داد؛ زیرا حجم وسیع طرح، صدمات و آسیب‌های جانبی را بیشتر کرد.

مافی با اشاره به جانمایی‌های مسکن مهر تاکید کرد: پروژه‌ها غالبا در خارج از شهر احداث شد که شهرهای بزرگ را بزرگ‌تر کرد. از سوی دیگر حمل و نقل افراد ساکن در سایت‌های مسکن مهر به مادرشهر منجر به هزینه‌های اقتصادی برای خانواده‌ها و هدررفت سوخت و انرژی شده است. به همین دلیل تقاضا برای اسکان در مسکن مهر به مرور با ریزش همراه شد.

وی به مسائل تورمی مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان پولی که توسط سیستم بانکی به مسکن مهر تزریق شد تورم ۳۰۰ درصد را طی یک سال رقم زد و تبعات مسکن مهر به سایر سطوح اقتصاد سرایت کرد. از سوی دیگر، شرکت‌های دست‌اندرکار حجم انبوهی از پتانسیل و امکانات را برای تولید مسکن مهر به کار گرفتند که حالا در شرف اتمام این پروژه قابل استفاده نخواهد بود و ضرر مضاعف می‌شود.

این کارشناس مسکن در خصوص مسائل روبنایی و زیربنایی مسکن مهر اظهار کرد: فرض کنیم  خانه ها ساخته شود و افراد برای زندگی به این خانه‌ها بروند. سوال این است که چه فرهنگ خاصی قرار است در سایت‌های مسکن مهر حاکم شود. به اعتقاد من چالش‌های اجتماعی مسکن مهر در آینده خود را نشان می‌دهد؛ زیرا انشقاقی در ساختار جمعیتی افراد ساکن در مسکن مهر و افراد ساکن در سایر شهرها ایجاد می‌شود. یعنی جامعه به افراد داخل مسکن مهر و افراد خارج مسکن مهر تقسیم می‌شود. بنابراین دولت می‌تواند با استفاده از تجربیات کارشناسان و بدنه فنی و صنفی، محدوده مسکن مهر را از شکل و شمایل محرومیت خارج کند.

به گفته‌ مافی تنها جایی که متقاضی خوبی دارد مسکن مهر پردیس است که جزو آخرین پروژه‌های تعریف شده بود. هم‌اکنون نیز برخی از مشکلات این طرح با تزریق وام ۴۰ میلیون تومانی قابل حل است.

وی با اشاره به انتقادات وزیر راه و شهرسازی از پروژه مسکن مهر گفت: سوابق حرفه‌ای دکتر آخوندی در بخش مسکن بر کسی پوشیده نیست اما باید سوال کرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برای رفع مشکلات مسکن مهر چه اقداماتی انجام داده است. کسی منکر ایرادات مسکن مهر نیست اما دولت می‌توانست در جهت تسریع مسکن مهر اقدام و معضلات و مشکلات این طرح را تعدیل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید